zpět obsah Military

Military in English

Military

NAVIGACE

Thajské zbraně

Letadlová loď Chakri Naruebet CVL 911

připravil ing. Radek Valkovič

Chakri Naruebet je vůbec první thajská letadlová loď. Konstrukčně vychází ze španělské Principe de Asturias, má ale menší rozměry, ze všech lehkých letadlových lodí má nejmenší výtlak.

Kontrakt mezi vládami obou zemí byl podepsán v roce 1992. Stavbu zahájili 12. července 1994, spuštění na vodu proběhlo 20.1.1996 v loděnici E.N. Bazan (nyní Izar) ve španělském Ferrolu. Thajsku byla předána v roce 1997. Do služby vstoupila 10. srpna 1997 jako HTMS Chakri Naruebet („Veliká dynastie Chakri“) CVL 911. Kvůli asijské ekonomické krizi byla dlouho neaktivní a ještě dnes není plně vybavena a vyzbrojena.
Thajské námořnictvo ji označuje jako Offshore Patrol Helicopter Carrier – tedy příbřežní hlídkový nosič vrtulníků.

Konstrukce lodi využívá zkušeností s Principe de Asturias. Pohonný systém je zdvojen (včetně převodovek), trup dělí 13 přepážek, loď má 3 nezávislé požární okruhy. Automatizace systémů umožnila snížit počet členů posádky. Hangár má rozměry 100 x 20,5 m a dopravu letadel na palubu obstarávají dva výtahy. Chakri Naruebet má kajuty pro ubytování královské rodiny, kapacity pro přepravu 455 vojáků námořní pěchoty. Při úpravě části hangáru se dá počet mariňáků zvýšit až na 675.

Trup lodi je vybaven dvěma páry ploutvových stabilizátorů pro snadnější operace letadel za špatného počasí. Kvůli mělkým thajským vodám má loď malý ponor, domovským přístavem je moderní základna Sattahip jihovýchodně od Bangkoku.

Protivzdušnou obranu lodi zajišťují dvě fregaty třídy Naresuan vyzbrojené osminásobným silem se střelami Sea Sparrow, což není nijak impozantní síla, obzvlášť když si uvědomíme, že jde o upravené čínské fregaty třídy Jianghu. Thajsko koupilo levně od Španělska sedm letadel AV-8S a 2 TAV-8S Matador (Harrier), od USA šest nových vrtulníků Sikorsky S-70B Seahawk. Velké problémy mají palubní Harriery/Matadory, které jsou staré a část náhradních dílů se už nevyrábí – polovina letadel byla vyrobena v roce 1976, novější v roce 1980. V současnosti patrně nejsou letuschopné. Výroba Harrierů skončila v roce 1997 (trochu předčasně vzhledem k současným problémům s F-35B), na nové by Thajsko stejně nemělo peníze, takže se patrně poohlédne po použitých strojích britského nebo amerického námořnictva, otázkou je, v jak vzdálené budoucnosti. Kromě vrtulníků S-70 z paluby operují také thajské Bell 212 a Sikorsky S-76. V únoru 2005 do služby vstoupily dva (?) nové vrtulníky Super Lynx 300 objednané v roce 2001 a určené pro fregaty třídy Naresuan, jejich provoz je ale samozřejmě možný i z letadlové lodi.

Chakri Naruebet pomáhala při několika námořních záchranných operacích, teď už má za sebou první velkou „ostrou“ akci, když po Vánočním zemětřesení a tsunami byla vyslána pomáhat postiženým oblastem u ostrova Phangnga. Zatím je tedy loď vybavena hlavně pro plnění mírových potřeb thajského námořnictva – hlídkování, boj s piráty a pašeráky, záchranné a humanitární operace. Takové akce budou její činností po většinu života lodi, takže současný nedokončený stav je v podstatě výhodou, protože námořnictvo nemusí vynakládat peníze na provoz drahých bojových systémů. Po Vánočních událostech také utichly kritiky odsuzující nákup letadlové lodě. Znovu se potvrdilo, že mobilita, ubytovací, zdravotnické, logistické a velitelské kapacity lehké letadlové lodě jsou nenahraditelné.

Technická data: výtlak 10 000 / 11 500 t. Rozměry: délka 182,6 m, šířka trupu 21,9 m na čáře ponoru, maximální 30,5 m, ponor 6,2 m. Letová paluba 174,6 x 27,5 m, ski-jump s úhlem 12°.
Pohon CODOG: dva diesely MTU 16V1163 TB83 (celkem 8,67 MW, 11 200 HP, 16 uzlů), dvě turbíny GE LM 2500 (celkem 33 MW, 44 250 HP, 26 uzlů), dvě stavitelné vrtule, dvě kormidla a čtyři trupové stabilizátory, dosah 10 000 mil při 12 uzlech. 455 námořníků (včetně 62 důstojníků) a 145 osob letectva.
Výzbroj: až 18 letadel, obvykle 6 Harrierů, 4 až 6 S-70B Seahawk, v hangáru je místo pro 10 letadel. Sklady mají kapacitu 100 t munice.
Vlastní výzbroj tvoří tři CIWS systémy Sadral (každý se 6 raketami Mistral s dostřelem 5 až 6 km), dva 12,7 mm kulomety a čtyři výmetnice klamných cílů Mk 137. Loď má ještě dostat osminásobný VLS s raketami Sea Sparrow, čtyři systémy Phalanx CIWS (není jisté, Sadral je účinnější) a dva 30 mm kanóny, k tomu ale dojde, až bude mít Thajsko dost peněz, což se v nejbližších letech čekat nedá.
Elektronické vybavení: bojový řídící systém AN/UYK-43C Lowboy, přehledový radar SPS-52C, navigační radar a radar kontroly vzdušného provozu (oba od firmy Kelvin Hughes), systém pro komunikaci s letadly URN-25 Tacan, navigační systém MX1105 Transit / GPS Omega. Čeká se na instalaci sonaru, povrchového radaru AN/SPS-64, střeleckého radaru STIR (pro Sea Sparrow), rušičky torpéd a moderních komunikačních systémů.

Prameny:
http://www.globalsecurity.org/military/world/thailand/chakri-naruebet.htm
http://www.naval-technology.com/projects/chakrinaruebet/
http://www.probertencyclopaedia.com/R7B.HTM
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Aircraft_carriers
http://www.piatom.com/398.html
http://www.revistanaval.com/armada/flotaero/av8a.htm
http://www.netmarine.net/bat/porteavi/monde/
http://www.hazegray.org/worldnav/
http://www.navy.mi.th/flynavy/aircraft/picture.htm

 


Copyright © All Rights Reserved