zpět proudové letouny českých pilotů

Proudová letadla českých pilotů

připravil Martin Jurečka

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz


Me 262 Schwalbe
Avia S-92

Messerschmitt, Německo / Avia, Československo

Stíhací bombardér Me 262 Schwalbe (vlaštovka) byl první operačně nasazený proudový letoun na světě. Zasáhl do bojů Druhé světové války od 30.června 1944.
Jeho vývoj začal v roce 1938, ale první prototyp vzlétl až 4.dubna 1941 (ještě s pístovým motorem v přídi). K 25.březnu 1942 byl letoun osazen dvěma proudovými motory BMW 003, přičemž z bezpečnostních důvodů byl v přídi ponechán pístový mmotor. To se ukázalo jako prozíravé, protože během prvního letu postupně selhaly oba proudové motory. Motory BMW byly nahrazeny motory Junkers Jumo 004A a třetí prototyp pouze s proudovými motory vzlétl 18.července 1942.
Adolf Hitler povolil výrobu až v listopadu 1943.
Trvalý nedostatek pilotů a pohonných hmot zmenšoval přínos, který Messerschmitt Me 262 mohl ještě pro Německou armádu znamenat. Velkým problémem byla i malá životnost motoru - pouhých 20 hodin a velká spotřeba paliva. Německo tak mělo bojeschopných pouze asi 100 Me 262 z 1433 vyrobených.
Měl mohutnější výzbroj než britský proudový Gloster Meteor.

Na základě dokumentace poskytnuté Německem vyrábělo Japonsko svou verzi Me 262. Byla jí Nakajima Kikka.

Po válce u nás zůstalo několik draků Me 262. O jejich úpravě pro účely československého letectva bylo rozhodnuto již krátce po osvobození - 27.května 1945. Nebyla to jednoduchá práce, protože se nedochoval jediný kompletní letuschopný exemplář. O rekonstrukci se podělily letecké opravny v Malešicích, které připravily motory (Německé Jumo 004 B-1 v české verzi M-04), a továrna Avia, která vyrobila drak.
První rekonstruovaný Me 262 - Avia S-92 - vzlétl pilotován továrním pilotem Avie Antonínem Krausem 27.srpna 1946. Třetí prototyp byl postaven jako dvojmístny a ten vzlétl 10.prosince 1946. Armádě byla první S-92 dodána 24.června 1948. Tak se tento letoun stal prvním proudovým letadlem československého letectva.
Poslední S-92 byla vyřazena v květnu 1951, kdy při květnové vojenské přehlídce v Praze přeletělo nad Letenskou plání 6 S-92 a 9 Jak-23 (S-101).
Celkem bylo v Avii postaveno 9 jednomístných S-92 a tři dvojmístné cvičné CS-92. Oba typy jsou vystaveny ve vojenském muzeu v Praze-Kbelích.
Na některých fotografiích je možno vidět S-92 celýn stříbrný s označením PL-01 a červenou šipkou před kabinou. Letoun v tomto provedení nikdy nelétal, sloužil jako učební pomůcka.

Více o Avii S-92 tady



Verze

Uživatelé

Me 262 Německo. Avia S-92 Československo.

Bojové nasazení

TTD Me 262

Motor: 2x Jumo 004 B-1, 8,8 kN
Délka: 10,60 m
Rozpětí: 12,51 m
Výška: 3,84 m
Prázdná hmotnost: 2 420 kg
Maximální hmotnost: ? kg
Rychlost: 840 km/h
Dostup: 12 000 m
Stoupavost: ? m/s
Dolet: 900 km
Vzletová dráha: ? m
Dojezdová dráha: ? m
Výzbroj: 4x 30mm kanón v přídi

Zdroje:

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles