zpět britské bombardéry druhé světové války

Britské bombardéry
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Blackburn B-26 Botha



Blackburn B-26 Botha byl průzkumný bombardér a torpédový letoun. Vznikl na základě požadavku Ministerstva letectví z roku 1935 (současně s letounem firmy Bristol později pojmenovaným Beaufort) a potřeba nových letounů v dané kategorii byla tak velká, že byl objednán takříkajíc "z rýsovacího prkna". V roce 1936 jich Ministerstvo letectví objednalo 442 s náročnými požadavky: velká nosnost, značný dolet, stabilita při zteči a současně obratnost při úhybných manévrech těsně nad hladinou, dobrý výhled pro pozorovatele, účinná defenzivní výzbroj apod. Kromě těchto požadavků splnitelných jen dík mnoha kompromisním řešením, byla značným problémem i pohonná jednotka - ministerstvo trvalo na motorech Perseus, které měly letounu zajistit použitelnost i ve středních výškách okolo 4000 metrů. Jak se později ukázalo, byla volba motorů Perseus X s výkonem pouhých 892 HP velkým omylem.

Už při prvních záletech sériových strojů si piloti stěžovali na špatnou stabilitu letadla a obtížnou a únavnou pilotáž. Ostatně celá řada letových vlastností letounu byla špatná, až nebezpečná. Kromě toho - dík slabým motorům - byl tento dvoumotorový hornoplošník silně poddimenzován (i skoro prázdný letoun nedokázal kupř. udržet výšku jen s jedním pracujícím motorem). V prvním pololetí r. 1940 již měly letouny Botha za sebou řadu provozních havárií a k jejich spolehlivosti nepřispělo ani zvýšení výkonu motorů Perseus XA.

Problémy s letounem byly natolik vážné, že nemohl zůstat u operačních perutí Coastal Command a byl 6. listopadu 1940 stažen k výcvikovým a dopravním perutím. Jeho operační kariéra tak trvala pouhých pět měsíců, přes svoji špatnou pověst však byl používán jako cvičný až do roku 1944.

Stručná charakteristika Botha Mk. I
Základní funkce Průzkumný, torpédový bombardér
Pohon Dva hvězdicové motory Bristol Perseus XA
Výkon 2x 930 HP 2x 694 kW
Rozpětí 59 ft 17,98 m
Délka 51,1 ft 15,58 m
Výška 14,6 ft 4,46 m
Plocha křídel 158 sq ft 48,12 čtv. m
Hmotnost prázdná 11 830 lb 5366 kg
max. 18 450 lb 8369 kg
Rychlost 249 mph 401 km/h
Poč. stoupavost 984 ft/ min 300 m/min
Dostup 17 500 ft 5335 m
Dolet 1270 mil 2044 km
Výzbroj 3x 7.7mm kulomet; 907 kg bomb nebo 1x torpédo
Posádka 4
První vzlet prototyp 28.12.1938
Datum výroby červenec 1939
Vyrobeno 580


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved