zpět britské bombardéry druhé světové války

Britské bombardéry
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Fairey Swordfish



Nezapomenutelný Fairey Swordfish byl (a dodneška je) zdaleka nejúspěšnějším a nejznámějším dvouplošníkem bojujícím ve druhé světové válce. Jeho námořní přezdívka byla "Stringbag", což by se snad dalo přeložit jako "motouzem převázaný balík". Trochu se lišící od dvojplošníků z první světové války a beznadějně zastaralý proti letounům války druhé zůstal Swordfish plně operabilní až do roku 1945. Pomalý a takřka bezbranný, stal se tento letoun úspěšným torpédovým bombardérem, zejména proti slabě chráněným cílům. Swordfishe ochromily italskou flotilu u Tarenta a napomohly i potopení jedné ze dvou největších německých bitevních lodí - Bismarcka.

Jejich největší výhoda spočívala v jejich síle a odolné konstrukci, ve snadné údržbě a výborných leteckých kvalitách. Dokázaly startovat z letadlových lodí, a to dokonce i na rozbouřeném moři, a byly používány i na tzv. obchodních letadlových lodích (MAC - Merchant Aircraft Carrier), upravovaných v USA z velkých nákladních plavidel a tankerů.

Operační aktivita letounů Swordfish trvala prakticky až do posledních hodin války, i když od konce roku 1941 se používaly přece jen už převážně k protiponorkovým akcím.

Výčet hlavních verzí
I První sériová verze vyráběná od začátku roku 1936, poháněná motorem Pegasus IIIM3 o výkonu 820 HP.
II Rok 1943, vylepšená verze s kovovým potahem spodní plochy dolního křídla vhodného pro zavěšení až osmi neřízených raket.
III Vybavena pro vyhledávání plavidel radiolokátorem ASV Mk.X s anténou ukrytou mezi vzpěrami podvozku. Motor Pegasus 30. Verze dostala neoficiální jméno "Blackfish".
IV Verze vyrobená v malém počtu v Kanadě. Kromě zakryté kabiny bez dalších výrazných změn odvozena z verze Mk.II.

Stručná charakteristika Swordfish Mk. II
Základní funkce Torpédový bombardér
Pohon Jeden 9válcový hvězdicový motor Bristol Pegasus 30
Výkon 820 HP 603 kW
Rozpětí 45,50 ft 13,87 m
Délka 35,66 ft 10,87 m
Výška 12,3 ft 3,75 m
Plocha křídel 607 sq ft 56,39 čtv. m
Hmotnost prázdná 4707 lb 2135 kg
max. 8896 lb 4035 kg
Rychlost max. 143 mph 230 km/h
cest. 115 mph 185 km/h
Poč. stoupavost 500 ft/min 152 m/min
Dostup 12 400 ft 3780 m
Dolet 770 mil 1240 km
Výzbroj 2x 7,7mm kulomet; 1x 730 kg torpédo nebo 1x 680 kg mina (ev. hlubinná bomba)
Posádka 2 - 3
První vzlet Prototyp TSR II 17.4.1934
Datum výroby 1936 (Mk.I)
Vyrobeno 2391


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved