| zpět | britské bombardéry druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
| NAVIGACE |
|
|
|
|
Firma Vickers zkonstruovala tento rozměrný jednoplošník za použití revoluční geodetické konstrukce (připomínající kovový koš). Výsledky byly natolik přesvědčivé, že ministerstvo letectví ztratilo obavy z jednoplošníků a objednalo si jich rovnou 176. Přidělilo jim jméno Wellesley. Díky velkému rozpětí, vysokému akčnímu rádiu, efektivitě konstrukce a výkonnému motoru byl Wellesley zařazen do speciální dálkové letky (Long-Range Development Flight). Tři letouny upravené na třímístnou verzi s mimořádnou zásobou paliva odstartovaly 5.11.1938 z egyptské Ismailie. Jeden doletěl do Koepangu, zbývající dva až do australského Darwinu. Během osmačtyřicetihodinového nonstop letu urazily 11 525 km!
Už na počátku války ale byly tyto letouny zastaralé a proto se některých používalo jen v Egyptě a na Středním východě. Jejich dlouhého doletu se využívalo při námořních hlídkách. Vyřazeny byly až na konci roku 1942.
| Stručná charakteristika Wellesley Mk. I | |||
| Základní funkce | Víceúčelový bombardér | ||
| Pohon | Jeden 9válcový hvězdicový motor Bristol Pegasus XX | ||
| Výkon | 925 HP | 690 kW | |
| Rozpětí | 74,6 ft | 22,73 m | |
| Délka | 39,2 ft | 11,96 m | |
| Výška | 12,3 ft | 3,75 m | |
| Plocha křídel | 630 sq ft | 58,53 čtv. m | |
| Hmotnost | prázdná | 6370 lb | 2889 kg |
| max. | 11 100 lb | 5035 kg | |
| Rychlost | 229 mph | 369 km/h | |
| Poč. stoupavost | 1200 ft/min | 366 m/min | |
| Dostup | 33 000 ft | 10 060 m | |
| Dolet | 1110 mil | 1786 km | |
| Výzbroj | 2x 7,7mm kulomet; 4x 227 kg bomb | ||
| Crew | 2 | ||
| První vzlet | 19.6.1935 | ||
| Datum výroby | duben 1937 | ||
| Vyrobeno | 177 | ||
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved