zpět britské stíhačky druhé světové války

Britské stíhačky
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz


Boulton Paul P.82 Defiant

Letoun Boulton Paul P.82 Defiant začal vznikat na základě požadavků Ministerstva letectví zadaných již roku 1933 (později upřesněných v roce 1935), jako náhrada za rychle stárnoucí Hawker Demon. Měl to být celokovový dvoumístný jednoplošný stíhací letoun vybavený otočnou střeleckou věží. Chopily se jich firmy Hawker (jejich prototyp, Hawker Hotspur, ač zalétaný, byl posouzen jako nevhodný) a Boulton Paul Aircraft Ltd., která přišla s letounem P.82. I přes rozporuplné hodnocení stíhacího letounu se střeleckou věží bylo objednáno 87 sériových strojů. Prototyp poprvé vzlétl 11. 8. 1937 (bez střelecké věže), následován 18. 5. 1938 druhým prototypem již s podobou sériového stroje (Mk.I).

Dvousedadlový stíhací letoun Defiant se stal pokusem o zkombinování výkonů moderního jednoplošníku s výhodami uzavřené hydraulicky ovládané střelecké věže vyzbrojené čtyřmi kulomety Browning se 600 náboji na každý z nich. Střelec sedící za pilotem ovládal věž pákou, která mu umožňovala pohyb nalevo/napravo pro otáčení věže a dopředu/dozadu pro náklon kulometů, v její horní části bylo tlačítko palby.

Defiant byl sám o sobě příjemný a klidný letoun, jeho výkony však značně snižovala nadměrná hmotnost - musel nést dva členy posádky a těžkou otočnou věž. Defianty 109. perutě se dostaly poprvé do zoufalých bojů 12. května 1940 nad Nizozemskem, o den později doprovázely bombardéry Fairey Battle - z šesti Defiantů se po boji vrátil pouze jeden. Přesto o týden později zbytek perutě sestřelil 17 Messerschmittů Bf 109 bez vlastní ztráty a ještě téhož dne 11 Junkersů Ju-87 a Ju-88. Jakmile se však s nimi Němci seznámili, byl Defiant proti Messerschmittu bezmocný.

Kariéra Defiantu jako denního stíhače skončila, ale v létech 1940-41 vynikl tento stroj jako noční stíhač, později byl vybaven i radarem. Většina vyrobených letounů sloužila jako noční stíhačky. letouny pro vlek vzdušných terčů a u letecké záchranné služby, některé byly vybaveny systémem Mandel matoucím německou obranu.

Stručná charakteristika Defiant Mk.I
Základní funkce Stíhací letoun
Pohon Jeden 12válcový vodou chlazený motor Rolls-Royce Merlin
Výkon Merlin III (Mk.I) 1030 HP 768 kW
Merlin XX (Mk.II) 1260 HP 940 kW
Rozpětí 39,4 ft 12 m
Délka 35,3 ft 10,75 m
Výška 12,1 ft 3,7 m
Plocha křídel 250 sq ft 23,23 čtv. m
Hmotnost prázdná 6000 lb 2722 kg
startovní 8350 lb 3787 kg
Rychlost 303 mph 488 km/h
Poč. stoupavost 1900 ft/min 579 m/min
Dostup 30 512 ft 9300 m
Dolet 500 mil 805 km
Výzbroj 4x 7,7mm kulomet (600 nábojů každý)
Posádka 2
První vzlet prototyp 11.8.1937
Datum výroby prosinec 1939
Vyrobeno 1064 (obě verze)


Jirka Wagner

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles