zpět britské stíhačky druhé světové války

Britské stíhačky
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Hawker Hurricane, Sea Hurricane

Dlouho do roku 1941 představoval Hawker Hurricane nejpočetnější stíhací letoun RAF a byl to právě on, který sváděl první boje s přesilou Luftwaffe nad Francií a Británií.

Letoun byl původně - jako Hawker Monoplane - navržen s motorem Goshawk a kapotovaným pevným podvozkem, projekt se ale změnil, letoun dostal silnější motor PV.12 (Merlin), dovnitř zatahovatelné podvozkové nohy a později byla i dosavadní výzbroj čtyř kulometů nahrazena do té doby nevídanou baterií osmi kulometů.

Ministerstvo obrany hned po zkouškách objednalo fantastických 600 strojů. Již v září 1939 bylo dodáno prvních 497 letounů, kterými bylo vybaveno osmnáct perutí. K 7. srpnu 1940 bylo dodáno 2309 letounů Hurricane u 32 perutí, zatímco stíhaček Spitfire bylo v té době 1383 u osmnácti a půl perutě. Výroba u firmy Gloster dávala roku 1940 130 strojů měsíčně. V té době měl Hurricane I nové, celokovové křídlo namísto původního potaženého plátnem, a novou trojlistou několika polohově (později plně) stavitelnou vrtuli místo dřevěné dvojlisté Watts.

Během Bitvy o Británii se Hurricane osvědčil jako ideální ničitel bombardérů, byl stabilní při míření a dokázal vypálit zničující salvu; jeho bojový rádius byl navíc větší než u kterékoli jednoplošné stíhačky té doby, celkově ho však výkony Messerschmittů Bf 109 převyšovaly. Silnější verze Mk.II dostala i silnější motor Merlin II o výkonu 1030 HP nebo Merlin XX (1280 HP), silnější výzbroj a přídavné nádrže. V severozápadní Evropě se používaly tyto letouny k náletům na pozemní cíle, v severní Africe se se 40mm kanóny proslavily v boji proti tankům.

Část letounů byla z katapultů obchodních a z palub letadlových lodí použita v mnoha námořních bitvách, slavnou se stala v srpnu 1942 obrana maltského konvoje, kdy se 70 letounů Sea Hurricane střetlo s 600 letadly Osy, aby se jim podařilo sestřelit 39 útočníků při sedmi vlastních ztrátách.

Hurricany se stále větší měrou zapojovaly do bojů na Dálném východě, v Africe a 2952 letadel bylo odesláno do SSSR, kde řadu z nich vybavili lyžemi. Hurricany sloužily k řadě speciálních pokusů s nejrůznějšími druhy výzbroje a leteckých technik (jeden létal kupříkladu jako dvouplošník s odhazovatelným horním křídlem).

Celkově bylo vyrobeno 12 870 letounů tohoto typu v Británii, 1451 v Kanadě (od roku 1941 s motorem Packard Merlin) a stovky jich byly vyvezeny buď před válkou, nebo po ní do zahraničí.

Podrobnější historie

Stručná charakteristika Hawker Hurricane
Pohon Jeden motor Rolls-Royce (Packard) Merlin XX s uspořádáním válců do V
Výkon 1280 HP 955 kW
Rozpětí 40 ft 12,2 m
Délka 32 ft 3 in 9,8 m
Výška 13 ft 1 1/2 in 4 m
Hmotnost prázdná 4982 lb 2259 kg
max. 6665 lb 3023 kg
Rychlost cest. 206 mph 332 km/h
max. 348 mph 560 km/h
Poč. stoupavost 2707 ft/min 825 m/min
Dostup 34 000 ft 10 365 m
Dolet 460 mil 740 km
Výzbroj 8x kulomet (12x kulomet Hurricane IIb) nebo 4x kanón; až 226 kg bomb
První vzlet prototyp 6.11.1936
Datum výroby říjen 1937
Vyrobeno 12 870 (+ 1451 v Kanadě)



Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved