zpět britské stíhačky druhé světové války

Britské stíhačky
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Gloster G.41 Meteor

Meteor se měl původně jmenovat jinak. Thunderbolt byl ale již obsazen americkým typem P-47, proto dostal dvoumotorový proudový stíhací letoun Gloster G.41 jméno, pod nímž se proslavil.

První spojenecký letoun byl překvapivě velký a měl značnou nosnou plochu. První letouny měly velmi nízké výkony, a to i přesto, že byly vybaveny dvěma motory. Konstrukce musela teprve dozrát a skvělé motory Rolls-Royce umožnily letounu stát se víceúčelovým bojovým strojem s úžasnou rychlostí, vynikajícím zrychlením a stoupavostí a díky značným rozměrům s rezervami, které umožnily přestavby na pokračovací dvojmístný, dálkový průzkumný nebo dvojmístný noční stíhací letoun.

Původně rychlý vývoj se pozdržel, nikoliv však kvůli revolučním motorům, ale díky problémům s křidélky, ocasními plochami a příďovou podvozkovou nohou. Motorů bylo vyzkoušeno několik typů. První let se uskutečnil se dvěma motory Halford H.1 (posléze známějšími jako de Havilland Goblin), druhý let, 12. června 1943, s motory Rolls-Royce Welland; třetí 13. listopadu 1943, s axiálními motory Metrovick F.2. Motory Welland s tahem 768 kg byly vybrány pro pohon šestnácti Meteorů I první série, které se dostaly do služby 12. července 1944. Bylo to o osm dní dříve, než prvních Me-262 nastoupilo do služby u Luftwaffe.

Prvním úkolem nového letounu bylo stíhání letounových střel Fieseler Fi-103 (V-1) a Meteor I ukázal, že bude úspěšný (přestože při prvním letu selhaly letounu kanóny a letounová střela musela být vychýlena koncem křídla).

První velkou sérií byla verze F.III s přeplňovanými motory Derwent 1 (tah 904 kg), odsunovací kabinou a, u posledních patnácti vyrobených kusů, s prodlouženými motorovými gondolami. Verze Mk.4 měla přestavěné motory Derwent 5 a s tahem 1582 kg, větší motorové gondoly a křídla se zkrácenými a křída se zkrácenými oblouky pro získání vyšší rychlosti v malých výškách. V roce 1945 jeden letoun této verze získal rychlostní rekord výkonem 969,6 km/h, který později zvýšil na 985,6 km/h.

Existovalo mnoho poválečných variant.

Stručná charakteristika Meteor F Mk. I
Základní funkce Proudový stíhací letoun
Pohon Dva proudové motory Rolls-Royce Welland
Výkon 768 kg 7,53 kN
Rozpětí 43 ft 13,10 m
Délka 41,2 ft 12,57 m
Výška 13 ft 3,96 m
Plocha křídel 374 sq ft 34,74 čtv. m
Hmotnost prázdná 39 751 lb 3693 kg
max. 37 382 lb 6260 kg
Rychlost 410 mph 660 km/h
Poč. stoupavost 2156 ft/min 657 m/min
Dostup 44 000 ft 13 410 m
Dolet 1000 mil 1610 km
Výzbroj 4x 20 mm kanón
Posádka 1
První vzlet prototyp 5.3.1943
Datum výroby červenec 1944
Vyrobeno okolo 3875 (všechny verze vč. poválečných)


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved