zpět Britská obrněná technika

Britská obrněná technika

NAVIGACE

Samohybné dělo AS 90

připravil Pavel Kurka

 

HISTORIE
V roce 1989 vyhlásila britská armáda výběrové řízení na nové samohybné dělo, které mělo ve výzbroji nahradit zastaralý typ ABBOT ráže 105 mm. V konkursu zvítězilo a do výzbroje bylo v roce 1992 zařazeno dělo (kanónová houfnice) AS 90 vyráběné firmou Vickers Shipbuilding and Engineering Limited (VSEL). Celkem bylo vyrobeno a dodáno 179 kusů za 300 milionů liber. Modernizovaná verze AS 90 BRAVEHEART (Statečné srdce) je uzpůsobená pouštním podmínkám a má delší hlaveň o délce 52 ráží (délka dělostřeleckých hlavní se udává v tzv. rážích, to znamená v uvedeném případě 52x155 mm). Část děl v britské výzbroji (pravděpodobně 96 kusů) bude na tuto hlaveň přezbrojena. Verzi Braveheart bude vyrábět v licenci polský podnik HSW (Huta Stalowa Wola). Věže systému AS 90 budou umístěny na podvozky polské firmy OBRUM a komplety budou sloužit v polské armádě. Věž AS 90 zkoušela také indická armáda na podvozku tanku T - 72. Samohybná děla AS 90 jsou ve výzbroji 3 pluků mechanizované (motostřelecké) pěchoty 3. divize dislokované ve Velké Británii a 3 pluků 1. obrněné divize umístěné v Německu a byla nasazena ve válce o Irák.

KONSTRUKCE
AS 90 má standardní konstrukci s motorem umístěným v přední části a s věží umístěnou v zadní části korby. Řidič sedí vpředu vlevo a má k dispozici vlastní průlez. Ostatní členové posádky (velitel, střelec, nabíječ a spojař) mají stanoviště ve věži, do které je přístup dveřmi v zadní části a dvěma průlezy ve stropní části věže. Pancéřování je z oceli o síle max. 17 mm a odolává střelám do ráže 14,5 mm a střepinám 152 mm granátů. Vozidlo je vybaveno filtroventilačním systémem pro ochranu posádky před účinky ZHN. Pohon zajišťuje naftový motor s výkonem 660 ks a automatická převodovka se 4 stupni vpřed a 2 vzad. Pojezdové ústrojí je tvořeno 6 páry pojezdových kol, hnacím kolem vpředu a napínacím kolem vzadu.

VÝZBROJ
AS 90 je vyzbrojeno dělem ráže 155 mm, kerá je standardem NATO. Délka hlavně je 39 ráží nebo (u modernizované verze Braveheart) 52 ráží. Při použití klasické munice je dostřel 25 km, případně 30 km u verze Braveheart. Při použití munice ERFB - BB (Extended Range Full Bore - Base Bleed) se dostřel prodlouží na 30 km, resp. 40 km. Střely typu ERFB - BB mají tzv. dnovou dutinu, která obsahuje náplň bezdýmného prachu zažehovanou při výstřelu. Odměr věže je 360° a náměr hlavně se pohybuje v rozsahu od -5° do +70°. Rychlost střelby může být 3 výstřely za 10 vteřin (palebný přepad), při intenzivní střelbě lze vystřelit 6x za minutu po dobu 3 minut a běžná rychlost střelby je 2 výstřely za minutu. Vezená zásoba střeliva je 48 kusů, z toho 17 ks pro okamžité použití a 31 ks v zásobníku v zadní části věže. Doplňkovou výzbroj tvoří 7.62 mm nebo 12,7 mm kulomet a 2 pětinásobné vrhače dýmových granátů.

PŘÍSTROJOVÉ VYBAVENÍ
Pro přímou střelbu v denních i nočních podmínkách má střelec k dispozici optický zaměřovač od firmy Thales Optronics. Zaměřování cílů při nepřímé střelbě zajišťuje systém řízení palby AGLS (Automatic Gun Laying System). Nezbytnou součástí je inerciální navigační systém DRU (Dynamic Reference Unit) odvozený z amerického MAPS (Modular Azimuth Positioning System). Údaje z uvedených systémů jsou zobrazovány na obrazovkách střelce a velitele (LDU - Layer's Display Unit). Je naplánována modernizace systému řízení palby systémem LINAPS (Laser Inertial Artillery Pointing System).

Takticko-technická data
posádka 5
výzbroj dělo ráže 155 mm
dopňková výzbroj kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm
vezená munice dělo/kulomet 48/1000
délka 9,07 m
šířka 3,3 m
výška 3,0 m
motor naftový s výkonem 660 ks
převodovka automatická, 4 rychlosti vpřed a 2 vzad
dojezd 420 km
rychlost 53 km/h

Zdroje:
www.armedforces.co.uk
www.army-technology.com

 


Copyright © All Rights Reserved