úseky:

Těžké opevnění
úsek Staré Město pod Sněžníkem


  Vaše postřehy  
Přidejte postřeh z vaší návštěvy
nové postřehy

Tvrze: Kronfelzov

Označení: Název bunkru: Typ: Existuje:
StM-S-66 ? PS Ne
StM-S-65 ? PS Ne
StM-S-64 ? PS Ne
StM-S-63 ? PS Ne
StM-S-62 ? PS Ne
StM-S-61 ? PS Ne
StM-S-60 ? PS Ne
StM-S-59 ? PS Ne
StM-S-58 ? PS Ne
StM-S-57 ? PS Ne
StM-S-56 ? PS Ne
StM-S-55 ? PS Ne
StM-S-54 ? PS Ne
StM-S-53 Trigonometr PS Ne
StM-S-52 Obora PS Ano
StM-S-51a ? IMS Ne
StM-S-51 Farský les PS Ne
StM-S-50 U trati PS Ano
StM-S-49 Vápenka PS Ne
StM-S-48 ? PS Ne
StM-S-47 Křížek PS Ne
StM-S-46b ? DP Ne
StM-S-46a ? VO Ne
StM-S-46 ? MOV Ne
StM-S-45 Kronfelzov DS(IDS) Ne
StM-S-44 ? DOV Ne
StM-S-43 Hřeben PS Ne
StM-S-42 ? PS Ne
StM-S-41 Kóta PS Ne
StM-S-40 Vesnice PS Ne
StM-S-39 Sedlo PS Ne
StM-S-38 Paseka PS Ne
StM-S-37 Kaplička PS Ne
StM-S-36 Vyhlídka PS Ne
StM-S-35 Kopec PS Ne
StM-S-34 Svah PS Ano
StM-S-33 Lesík PS Ano
StM-S-32 Krajní PS Ano
StM-S-31b Ozdravovna PS Ano
StM-S-31a Borek PS Ano
StM-S-30 Potok PS Ano
StM-S-29 Nad lomem PS Ne
StM-S-28a ? IMS Ne
StM-S-28 V poli PS Ne
StM-S-27 Halda PS Ne
StM-S-26 Smrčina PS Ne
StM-S-25 V Černým PS Ne
StM-S-24 Lanovka PS Ne
StM-S-23 Ve stráni PS Ne
StM-S-22 ? PS Ne
StM-S-21 ? PS Ne
StM-S-20 ? PS Ne
StM-S-19 ? PS Ne
StM-S-18 ? PS Ne
StM-S-17 ? PS Ne
StM-S-16 ? PS Ne
StM-S-15 ? PS Ne
StM-S-14 ? PS Ne
StM-S-13a ? PS Ne
StM-S-13 ? PS Ne
StM-S-12 ? PS Ne
StM-S-11 ? PS Ne
StM-S-10 ? PS Ne
StM-S-9 ? PS Ne
StM-S-8 ? PS Ne
StM-S-7 ? PS Ne
StM-S-6 ? PS Ne
StM-S-5 ? PS Ne
StM-S-4 ? PS Ne
StM-S-3 ? PS Ne
StM-S-2 ? PS Ne
StM-S-1 ? PS Ne

Při výběru trasy opevnění v oblasti tohoto úseku se naskýtaly dvě možnosti. Jedna, která celou linii poněkud zkracovala, vedla od Králík podél horního toku řeky Moravy až po Hanušovice, odkud měla sledovat terénní depresi jdoucí přes osadu Nové Losiny a Kouty a dále pokračovat na sever od Pradědu k Vrbnu.

Druhá, opřená na západě rovněž o těžké opevnění u Králík, vedla přes vrch Sušinu (kóta 1322 sz. od Starého Města) na Staré Město, přes Kolštejn (nynější Branná) na Šerák a masív Orlíku a odtud do údolí horního toku řeky Opavice k Vrbnu.

Nakonec byla zvolena tato druhá možnost, která svou menší vzdáleností od hranic uvolňovala hanušovický dopravní uzel a snižovala nebezpečí dělostřeleckého útoku na další důležitý dopravní uzel - Zábřeh na Moravě. Navíc skýtala možnost sledování přesunů německých vojsk v povodí kladské Nisy a Odry z výšin obsazených naší armádou.

Výstavba TO byla zahájena v dubnu 1938. Do konce záři mobilizace se podařilo vybetonovat 8 objektů, dalších několik objektů bylo v počáteční úpravě terénu. (Dodnes jsou patrné výkopové jámy pěchotních srubů STM-S-29, 28, 41 v oblasti Stříbrnic a pěchotních srubů v okolí Kronfelzova.) U dosud nevybetonovaných objektů pokročily práce nejvíce na objektu STM-S-35 "Kopec", u kterého byl již proveden výkop, vybetonována základová deska, vyhloubena studna hluboká 45 m a osazena jímka OMS.

Objekt STM-S-57 byl z trasy opevnění vypuštěn a nahrazen kulometnou pancéřovou kopulí pro zbraň M v objektu STM-S-56. V původním projektu trasy byla projektována dělostřelecká tvrz Kronfelzov v oblasti Holého vrchu východně od osady Kronfelzov. Tvrz byla později z finančních i časových důvodů vypuštěna a dělostřelectvo zrušené tvrze nahrazeno izolovaným dělostřeleckým srubem. Z tvrze byly ponechány jen čelní pěchotní sruby u nichž byla snížena odolnost. Dříve tvrzový pěchotní srub STM-S-42 byl vypuštěn bez náhrady.

Za neocenitelné rady a konzultace ohledně úseku a poskytnutí materiálu, jenž byl bez větších úprav použit děkuji R.A. Hrabčákovi, na jehož stránkách najdete i několik fotografií z úseku Staré město.

Zpět na hlavní stránku

NAVRCHOLU.cz