zpět bojové helikoptéry

Ruské helikoptéry

NAVIGACE

KaSkr-1 Rudý inženýr

Kamov-Skržinský, SSSR

připravil Jiří Kučírek


Kamov-Skržinský KaSkr-1

Na základě teoretických studií a několika praktických zkušeností, získaných během několikaletého výzkumu, bylo v roce 1928 v CAGI rozhodnuto nechat postavit první vírník (autogyro) vlastní, tj. ruské konstrukce.

Tohoto úkolu se zhostili mladí konstruktéři N. I. Kamov a N. K. Skržinský. Inspirování strojem Cierva C-8, vyprojektovali vírník s označením KaSkr-1 a který dostal pracovní označení "krásnyj inžener" (rudý inženýr).
Autogyro bylo postaveno na bázi normálního letounu, a sice Iljušinu U-1 (licenční výroba anglického Avro 504K), se zbytky křídel a ocasními plochami. Nosný čtyřlistý rotor byl umístěn na nosníku z ocelových trubek nad trupem stroje. Jeho konstrukce byla nazvána "vázanou", protože listy byly zavěšeny v hlavě rotoru na soustavě kovových nosných lan. Aby listy nemohly během otáček měnit vzájemnou vzdálenost, byly k sobě svázány mezilistovými stahovači. Toto řešení však nepřineslo dobré letové vlastnosti, neboť rotor vykazoval během otáčení značný odpor. Pohon byl původně zajištován rotačním motorem M-2 (licence motoru francouzské výroby Rhônhe), o výkonu 88,2 kW. Nedostatečná výkonnost motoru zapříčinila, že letoun nedokončil všechny potřebné zalétávací zkoušky.
Zkušenosti získané při stavbě tohoto vírníku posloužily při stavbě nového typu nazvaného KaSkr-2.


Kontrastnější verze úvodní fotografie

TTD KaSkr-1

Motor: 1x M-2; 88,20 kW 
Délka: 8,80 m 
Průměr rotoru: 12,00 m 
Výška: ? m 
Prázdná hmotnost: 750 kg 
Maximální hmotnost: 950 kg 
Rychlost: 90 km/h 
Dostup: 15-25 m 
Dolet: ? km

Zdroje:

 


Copyright © All Rights Reserved