zpět ruské námořní síly

Ruské námořní síly

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz


Třída Sovremennyj

připravil Václav Chmelíř

Lodě třídy Sovremennyj (Projekt 956 Sarych, Projekt 956 Sarych A, Projekt 956 Sarych E, Projekt 956 Sarych EM) jsou torpédoborce navržené k útoku na nepřátelská plavidla pomocí protiloďních střel a  k zajištění ochrany válečným i transportním lodím před útokem nepřátelských lodí a letectva. Ruská klasifikace je Eskadrenyj Minonsets (EM).

V roce 1971 byl konstrukční kanceláří Severnoje zahájen vývoj plavidel, které měly nahradit starší třídy torpédoborců, ve specializaci "lodě palebné podpory vyloďujících se jednotek". S objevením americké třídy Spruance bylo nutné posílit víceúčelovost plavidel, pro což nebylo mnoho uděláno zejména v protiponorkovém boji, neboť sestava protiponorkových senzorů a zbraní je minimální. Boj proti ponorkám nepřítele má za specializaci "sesterská" třída Udaloj, která se tak doplňuje se Sovremennyj. Obě třídy měli mít podle původních plánů 50 jednotek. Plavidla této třídy  jsou  svou velikostí podobné americkým křižníkům se systémem Aegis. Jsou vybaveny  vrtulníkem, 48 protiletadlovými střelami, 8 protiloďními střelami, torpédy, minami, dalekonosnými zbraněmi a obsáhlými elektronickým systémy. Konstrukce trupu byla odvozena od starších křižníků Kronštadt.

První torpédoborec třídy Sovremennyj byl zařazen v r. 1981, přičemž bylo v 80. letech naplánováno postavit celkem 28 jednotek této třídy. Všechny lodě postavila Loděnice č. 190 v Petrohradě. Třída prošla postupným vývojem a změnami, odražené také v označení. Plánovaná výstavba třídy Sovremennyj II, vyzbrojená  systémy Kaštan, byla zrušena pro nedostatek prostředků. Lodě jsou používány nejen námořnictvem Ruské federace, ale i námořnictvem Číny.

                

Pohon

Pohonný systém lodi je založen na dvou parních turbínách, na rozdíl od plynových turbín použitých na třídě Udaloj. Každá z turbín produkuje 50 000 koní dohromady se 4 vysokotlakými kotli. Nejvyšší rychlost lodě je až 34 uzlů. Na ekonomickou rychlost 18 uzlů je dosah 3920 mil. Čtyři kotle jsou spojeny se dvěma parními turbínami, které dávají 110000 koní na dvě hřídele.

Výzbroj

Hlavní zbraní lodí této třídy jsou protiloďní střely. U prvních tří jednotek jsou střely 3M80 Zubr (SS-N-22 Sunburn), další již mají 3M82 Moskit (SS-N-22 Sunburn) ve dvou čtyřnásobnými odpalovačích KT-190 instalovanými na pravoboku a levoboku předního ostrova a nastavených pod úhlem 15 stupňů. Loď veze celkem 8 střel Moskit. Rychlost této střely je 2.5 Machu (Při útoku max. 4,4 Machu) a je vyzbrojena 300 kg HE hlavicí nebo jadernou hlavicí o 200 kilotunách. Dostřel je od 10 do 120km (až 160 km?). Hmotnost střely při odpalu je  4000 kg. Protiloďní systém doplňují dva  šestihlavňové protiponorkové a protitorpédové systémy RPK-5 Leevyjen (RBU-1000) se 48 raketami, a též ještě 40 min. Na každé straně lodě jsou ještě dva dvojité torpédomety ráže 533 mm.          

                                              

Protiletadlový systém je M-22 Uragan (exportní jméno Štil) (SA-N-7 Gadlfy), námořní verze systému Buk (SA-11). Celkem jsou nainstalovány dva tyto raketové systémy, každý na zvýšené palubě za dvouhlavňovou dělostřeleckou věží vpředu a na zádi dvou ostrovů. Systém používá trojdimenzionální  vyhledávací radar lodě pro hledání cílů. Až tři střely můžou být zaměřovány současně. Dostřel je až  25km na cíle s rychlostí do 830 m/s. Loď veze celkem 48 střel. Projekt 956A používá modernější systémy 9M-38E-1 Jež (SA-N-12 Grizzly. ). Jde o námořní verzi systému Buk (SA-17 Grizzly), který může útočit proti šesti cílům letícím současně z jiných směrů a v různých výškách. Nejenom protivzdušnou obranu posilují čtyři šestihlavňové rotační 30 mm kanony AK-630, řízené systémem MR-123 Vympel (Bass Tilt). Jsou určené jak na boj s protiloďními střelami, tak i s malými plavidly nebo jinými lehce pancéřovanými cíly. Má kadenci 5000 nábojů za minutu, dostřel až 4 km. Hlavní dělostřelecká výzbroj plavidel je umístěna ve dvou věžích, každá po dvou 130 mm kanonech AK-130 se systémem MR-184. Systém řížení palby zahrnuje počítačový kontrolní systém s elektronickým a televizním zaměřováním. Dělo můž operovat v plně automatickém režimu radarovým kontrolním systémem, autonomně za použití optického zaměřovacího systému Kondensator, umístěným na věži, a také může být nabíjen samostatně. Rychlost střelby je mezi 20 a 35 náboji za minutu. Další dělostřeleckou zbraní, používanou však pouze ke slavnostním salvám, jsou dva  45 mm kanony 21-KM , každý na v jednom uložení. Zásoba pro tato děla je 100 nábojů.

Radary

MR-750 Fregat - 3D vzdušný vyhledávací radar (na Sovremennyj, Otčajannyj a Otličnyj); MR-710 Fregat-M - vzdušný vyhledávací radar (na Osmotritělnyj a Bezuprečnyj); MR-760 Fregat-MA - vzdušný vyhledávací radar (ostatní lodě)

3x Palm Frond - navigační radary

Sonary

Lodě třídy Sovremennyj mají instalovány aktivní a pasivní podkýlový sonar. V některých pramenech je zmiňován sonar MG-335 Platina (Horse Tail), který používá taženou anténu. Čínané budou pravděpodobně usilovat o zlepšení sonarových zařízení instalací francouzských systémů.

Systémy řízení palby a další zařízení

Lodě Sovremennyj mají automatizovaný velící a kontroní systém, který řídí zbraně a senzory (bojový systém Safir-U - ?). Čínské jednotky mají optronický direktor a laserový dálkoměr domácí výroby. Lodě mají   SŘP: šest MR-90 Orech (Front Dome) pro SA-N-7, Mustang pro SS-N-22, MR-184 (Kite Screech) pro AK-130, MR-123 Vympel (Bass Tilt) pro AK-630. Instalován je  komunikační systém Burau, navigační zařízení  Volga, satelitní komunikace Pritsep. Nechybějí ani systémy REB. Dva 2 návnadové automaty PKK-2 s 200 raketami obstarávají klamné cíle. Laserové varovné senzory jsou Football (4x) a Half Cup (6x) atd.

Vrtulníky

Lodě nesou hangár a přistávací plochu pro jeden protiponorkový vrtulník Ka-27 Helix. Ale jeho primární využití je zaměřování protiloďních střel. Pro vrtulníky převážejí lodě až 5 tun paliva. Obr.

Výtlak (t):    
  standartní: 6500
  plný: 7940
  maximální 8480
Rychlost:   max. 34 uzlů
Rozměry (m):    
  délka: 156,5
  šířka (palubnice): 17,2
  ponor:      5,96
Posádka:   271 + 25

Jednotky

 

Projekt 956 Sarych

Číslo

Jméno

(původní  jméno)

Dislokace

Kýl položen

Spuštění

Dokončení

Další údaje
  Sovremennyj   3. 3. 1976 18. 11 1978 4.1. 1981 V generální opravě od r. 1988. Pravděpodobně už loď prošla opravou.
  Otčajannyj   4. 3. 1977 29. 3. 1980 30. 9. 1982 Mimo službu, pravděpodobně vyřazen.
  Otličnyj   22. 4. 1978 21. 3. 1981 29. 9. 1983 1994 vyřazen, odstrojen  leaking

672

Osmotritělnyj Pacifická flotila 27. 10. 1978 23. 4. 1982 30. 9. 1984 V aktivní službě.

430

Bezuprečnyj Severní flotila 29. 1. 1981 30. 7. 1983 16. 11. 1985 V aktivní službě.
  Bojevoj Pacifická flotila 26. 3. 1982 4. 8. 1984 28. 9. 1986 V aktivní službě.
  Stojkij   28. 9. 1982 27. 7. 1985 30. 12. 1986 Umístěn do doku pro eventuální opravy. Pravděpodobně se nevrátí do služby.
  Okrylennyj   16. 4. 1983 31. 5. 1986 30. 12. 1987 Umístěn do doku pro eventuální opravy. Pravděpodobně se nevrátí do služby.
  Burnyj Pacifická flotila 4. 11. 1983 30. 12. 1986 30. 9. 1988 V aktivní službě.
  Gremjaščij

(ex Vjeduzčyj)

Severní flotila 23. 11. 1984 30. 5. 1987 30. 12. 1988 V aktivní službě.
  Bystrij Pacifická flotila 29. 10. 1985 28. 11. 1987 30. 9. 1989 V aktivní službě.
  Rastoropnyj Severní flotila 15. 8. 1986 4. 6. 1988 30. 12. 1989 V aktivní službě.
  Bezbojazněnnyj Pacifická flotila 8. 1. 1987 18. 12. 1989 23. 12. 1990 V aktivní službě.
  Bezuděržnyj Severní flotila 24. 2. 1987 30. 9. 1989 30. 12. 1991 V aktivní službě.

 

Projekt 956 Sarych A
Číslo

Jméno

(původní jméno)

Dislokace

Kýl položen

Spuštění

Dokončení

 
  Bezpokojnyj

Baltská flotila

18. 4. 1987 22. 2. 1992 29. 12. 1993 V aktivní službě.

610

Nastojčivyj

(ex Moskovskij Konsomolec)

Baltská flotila

7. 4. 1988 1992 27. 3. 1993 R. 2000 v aktivní službě.

454

Besstrašnyj

Severní flotila

16. 4. 1988 1992 17. 4. 1994 V aktivní službě.
  Sobrazitelny

(ex Vnušitelnyj)

  1988 1997 ? Konstrukce zastavena.
Dokončen jako nákladní loď.

698

Jekatěrinburg

(ex 300 Let Rossijkomy,
ex Važnyj )

  4. 11. 1988 1993 prosinec 1999

Prodán do Číny, přeznačen na Projekt 956 Sarych E.

  Alexandr Něvskij

(ex Udumčivyj

  22. 4.  1989 1995 prosinec 2000 Prodán do Číny, přeznačen na Projekt 956 Sarych E.
  Veschyj          
  ?????          

 

  Sovremennyj v Číně

V prosinci roku 1996 byla uzavřena dohoda mezi vládou Čínské lidové republiky a Ruské federace o dodávce torpédoborců třídy Sovremennyj. Jednalo se o lodě Jekatěrinburg, ze dvou třetin hotový, a Alexandr Něvskyj, hotový z pouhé jedné třetiny, jejichž konstrukce pro ruské námořnictvo byla zastavena roku 1995 kvůli nedostatku prostředků. V prosinci 1999 byla první loď Hangzhou dokončena a dodána čínskému Námořnictvu lidové osvobozenecké armády. Druhá loď Fuzhou započala s námořními zkouškami 1999 a byla námořnictvu předána v prosinci 2000. Obě lodě jako součást Východomořské flotily používají jako mateřskou základnu  Zhoushan. Rozhodnutí o třetí jednotce bylo odloženo pro neochotu Rusů zahrnout přídavný Ka-28 do původní kupní ceny. V roce 2002 Čína oznámila objednávku dalších dvou torpédoborců třídy Sovremennyj z Ruska, aby v roce 2010 byly ve službě čtyři lodě této třídy. Tyto lodě  budou zřejmě modifikované verze Projekt 956 EM, vyzbrojené nejmodernějšími protiloďními střelami a vertikálně odpalovanými protiletadlovými střelami.

Dvojice v Rusku postavených torpédoborců výrazně zvýšila bojové kapacity čínského námořnictva, neboť se jedná její  nejvýkonnějsí hladinová plavidla. Nákup těchto lodí vzbudil obavy Taiwanu, který již v březnu 1998 oznámil svůj záměr pořídit 5 fregat se systémem Aegis právě jako reakci na nákup lodí třídy Sovremennyj Pekingem. Později se také hovořilo o dodání starších torpédoborců tříd Kipp z USA tomuto ostrovnímu státu.

Jednotky

Projekt 956 Sarych E

Číslo

Jméno

(původní jméno)

Dislokace

Kýl položen

Spuštění

Dokončení

136 Hangzhou

(ex 300 Let Rosijkomy,
ex Važnyj,
ex Jekatěrinburg)

Východomořská  flotila

4. 11. 1988 1993 prosinec 1999
137 Fuzhou

(ex Udumčivyj, ex Alexandr Něvskyj)

Východomořská  flotila

22. 4.  1989 1995 prosinec 2000

 

Projekt 956 Sarych EM
Číslo

Jméno

 

Dislokace

Kýl položen

Spuštění

Dokončení

138? ?

Východomořská  flotila

? ? ?
139? ?

Východomořská  flotila

? ? ?

Další obrázky

    

   

Zdroje

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles