zpět ruské ponorky

Ruské ponorky

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Přehled tříd

Připravil Lukáš Visingr

Tento článek si klade za cíl poskytnout (doufejme) kompletní přehled všech tříd ponorek, které byly vyvinuty v bývalém Sovětském svazu, resp. současném Rusku po druhé světové válce, a tudíž opatřeny kódovým označením NATO. Právě podle těchto kódů jsou jednotlivé typy řazeny.

K označení kategorie, resp. účelu dané ponorky jsou použity zkratky používané v americkém námořnictvu, tedy vždy SS (Submergable Ship), pak písmeno určující primární účel (K - stíhací útočná, G - letounové střely, B - balistické rakety), případně ještě N pro ponorky s nukleárním pohonem. Zkratka SS nebo SSN znamená zvláštní účel, který je vysvětlen v kolonce Poznámky.

Ještě pár slov k tomu, jak své ponorky označují sami Rusové. Západnímu pojmu "třída" ("class") odpovídá v ruské terminologii "Projekt". Každý projekt má číslo, případně dodatečná písmena určující variantu, a někdy navíc i název. Problém je v tom, že Sověti pochytili od Američanů označování třídy podle některého konkrétního plavidla, takže některé projekty mají dvě, nebo i tři jména; oficiální je však to, které je ve sloupci "Projekt".

Jednotlivé kusy ponorek jsou pak značeny jedno- nebo dvoupísmennou zkratkou a pořadovým číslem. Zkratky jsou tyto: B pro dieselelektrické, BN pro dieselové záchranné (třída India), K pro jaderné, TK pro obří jaderné (třída Typhoon), AS jsou jaderné pro speciální mise (třídy Paltus a Uniform) a KS mají některé jaderné experimentální (Yankee Pod a Yankee Stretch).

 

Kód NATO Projekt Účel Poznámky
Akula I
Akula II
971 Bars/Ščuka-A
971A/M Ščuka-B
SSKN
SSKN
V Rusku někdy nazývaná třída Něrpa. Je téměř srovnatelná s americkou třídou Los Angeles. Jedná se o univerzální plavidlo, schopné plnit stíhací úkoly, napadat pozemmní cíle a provádět operace speciálních jednotek. Rusko však nemá peníze na jejich údržbu, takže zvažuje jejich prodej, mj. Číně.
Alpha 705 / 705K Lira SSKN Ve své době obávaná ponorka poháněná reaktorem s tekutým kovem, trup z titanu, max. rychlost přes 40 uzlů. Mluvilo se o ní i v americkém Kongresu, ale nebyla zdaleka tak nebezpečná, jak se Západ domníval.
Beluga 1710 Makrel SS Vznikl pouze jediný kus, který slouží v Černém moři jako testovací platforma.
Borey 935 / 955
Jurij Dolgorukij
SSBN Tato třída by měla teoreticky nahradit raketonosné Delty a Typhoony, ale existuje jen jeden rozestavěný kus, jehož zařazení do služby se v nejbližší budoucnosti jeví v podstatě jako nereálné.
Bravo 690 Kefal SS Školní ponorky pro námořní akademii. Nyní jsou zastaralé a slouží jako cvičné terče při námořních manévrech.
Charlie I
Charlie II
670 / 670A Skat
670M Skat-M
SSGN
SSGN
První sovětské ponorky, které dokázaly odpalovat křižující střely zpod hladiny. Nyní již zastaralé a vyřazené, nahradily je lodě třídy Oscar.
Delta I
Delta II
Delta III
Delta IV
667B Murena
667BD Murena-M
667BDR Kalmar
667BDRM Delfin
SSBN
SSBN
SSBN
SSBN
Nejvýznamnější raketonostné ponorky Ruska. Pozdější verze jsou (kromě větší hlučnosti) svou úrovní blízké americké třídě Ohio.
Echo I
Echo II
Echo III
659 / 659T/R
675
675M/MK/MKV
SSG(K)N
SSGN
SSGN
První sovětské ponorky speciálně konstruované k odpalování křižujících střel. Na přelomu 60. a 70. let byly ze třídy Echo I rakety odstraněny a třída překlasifikována na stíhací. Někdy se všechny varianty projektu 675 značí jako Echo II.  
E-Kilo 877E/EKM Varšavjanka SSK Formální označení dieselelektrických Kil, která byla exportována do zahraničí (Export Kilo). Jedná se o nejrozšířenější ponorku vůbec - kromě Ruska je vlastní (pokud je známo) Čína, Írán, Indie, Alžírsko, Rumunsko Polsko (a možná i Izrael), v minulosti patřily k výzbroji Egypta, Libye a Sýrie (syrské Kilo se rozpadlo na kusy v přístavu). Šilhal po ní i strejda Saddám z Iráku, ale teď si asi bude muset nechat zajít chuť...
Foxtrot I
Foxtrot II
641 / 641I/K
641E
SSK
SSK
Tyto dieselové torpédové ponorky byly nedávno vyřazeny ze služby, ale jedna z nich je jako plovoucí muzeum historie ponorek zakotvena ve Světovém muzeu oceánů. Byly (nebo jsou) také v námořnictvech Libye a Indie. Vzniklo nejméně 62 kusů.
Golf
Golf I
Golf II
Golf III
Golf IV
Golf V
Golf SSQ
628
629A
601B/M
601
605
619
629KO
SSK
SSB
SSB
SSB
SSB
SSB
SS
Golf byl původně stíhací ponorkou, ale nakonec vzniklo jen pár stíhacích kusů, zatímco ty ostatní se staly raketonosnými ponorkami. Šlo fakticky o kuriozitu, protože raketonosné diesely měl v 70. letech už jen Sovětský svaz (třídy Golf a Hotel), přičemž je vyřadil až počátkem 90. let. Golf SSQ byl výsledkem snahy vytvořit velitelskou ponorku pro podmořskou flotilu. Minimálně jedna kopie Golfu byla postavena v Číně.
Granay 885 Jaseň SSKN Alias Severodvinsk. Nejnovější projekt ruského námořnictva, zcela univerzální nukleární ponorka, podle plánů rozhodně lepší než americké Los Angeles a minimálně srovnatelná s třídou Seawolf. Bohužel (nebo bohudík?) tento projekt nejspíš zašel na nedostatek financí.
Hotel I
Hotel II
Hotel III
Hotel Communication
658 / 658M
658U
701 / 701M
658UM
SSBN
SSBN
SSBN
SS
První sovětské jaderné raketonosné ponorky. Celá třída se extrémně nepovedla a oproti tehdejším americkým třídám George Washington a Ethan Allen měla spíš symbolický význam. Poslední byl sešrotován roku 1991. Pokusná varianta Communication byla zvětšenou velitelskou ponorkou.
I-Akula 971U Bars/Ščuka-M SSKN Improved Akula, přechod mezi typy Akula I a Akula II (Projekty 971 a 971A).
I-Kilo 636 / 1450 / 1650 Amur
677 Lada
SSK
SSK
Jako Improved Kilo se označuje mírně zvětšené a značně zdoknalené Kilo 636, schopné díky nejnovějším systémům napadat i dva cíle současně. Rusové jej ochotně prodají komukoli, kdo je ochoten za něj vysolit 300 miliónů $ na dřevo. Na něm je založen projekt 677, konstrukce nejlepší dieselelektrické ponorky na světě. Existuje zatím jen jeden kus (Sankt Petěrsburg), na jehož provoz ale nejsou peníze.
India 940 Lenok SS Dvě speciální záchranné ponorky, které SSSR vyvinul po sérií havárií svých ponorek v 70. letech. Tato plavidla se dokázala ponořit do hloubky přes 1 000 m, připojit se k průchodům havarované ponorky, podtlakem je otevřít a zachránit posádku.
Juliett 651 SSG V 60. letech bylo postaveno celkem 16 dieselů s letounovými střelami (původně jich mělo být dokonce 72!). Vlastně šlo o mírně zvětšené Foxtroty se čtyřmi letounovými střelami. Byly účinnější než v podstatě nouzové úpravy třídy Whiskey.
Kilo 877 / 877B/KM/M/VD
Varšavjanka
SSK Po britské třídě Upholder nejlepší dieselelektrická ponorka na světě, při rychlosti pod 5 uzlů naprosto neslyšitelná. Zvláštností je, že pozdější série jako jediné ponorky na světě nesou protiletadlové řízené střely, konkrétně typu 9M32M Strela-2M (SA-N-5 Grail) nebo 9M36 Strela-3 (SA-N-8 Gremlin).
Lima 1840 SS Pravděpodobně experimentální ponorka; podrobnosti nejsou známy.
Losos 865 Piraňa SSK Velmi malé dieselové ponorky s posádkou okolo 20 mužů, určené pro přepadové akce v pobřežních vodách.
Mike 685 / 845 Plavnik SSKN Jediný postavený exemplář Komsomolec se v roce 1989 potopil v Severním moři kvůli technickým závadám. V hloubce 150 m vypukl na palubě požár. Nakonec se pomocí stlačeného vzduchu podařilo vytlačit zátěž a vystoupit na povrch. Pak se však stalo něco, co nikdo nepředpokládal: Titanový trup, který měl vydržet potopení do hloubky 1 000 m, praskl a plavidlo se potopilo. Z 69 mužů jich bylo zachráněno jen 27, a to díky neuvěřitelné stupiditě sovětského velení, které odmítalo požádat o pomoc norské lodě.
November 627 / 627A Kit
645ZhMT
SSKN
SSN
Vůbec první jaderné ponorky Sovětského svazu. Proslavily se tím, že Sověti začali montovat na reaktor clony až po tom, co námořníci z prvních plavidel začali svítit. Jeden z kusů byl upraven pro testování reaktorů s tekutým kovem (ZhMT). Kód November téměř jistě odkazuje na Velkou říjnovou socialistickou revoluci, která se odehrála v listopadu.
Omega   SSKN Neexistuje. Tato ponorka byla vymyšlena tvůrci filmu "Crash Dive" ("Útok na ponorku II: Klamný cíl").
Oscar I
Oscar II
949 Granit
949A Antěj
SSGN
SSGN
Poslední třídy ponorek k odpalování letounových střel, v Rusku známé i pod jmény Archangelsk a Krasnodar. Podle západních odborníků jsou technologicky zcela srovnatelné se západními typy (přímo však ne, protože Západ specializované lodě tohoto druhu již nestaví). Desátou ponorkou třídy 949A byl Kursk.
Paltus 1083.1 SSN Jde o nejmenší jaderné ponorky na světě. Dvojice hloubkových plavidel s manipulačními rameny a vodními tryskami na bocích je oficiálně určena pro výzkum mořského dna. Jejich "plovoucí základnou" je ponorka Yankee Stretch.
Papa 661 Ančar SSGN Byla dokončena jen jediná loď této třídy. Vytvořila rekord v plavbě pod hladinou, když dosáhla rychlosti 44,7 uzlu, což je 80,4 Km/h. Oficiálně nebyl překonán, ačkoli řada zdrojů vypovídá, že americké ponorky třídy Los Angeles, jejichž výkony jsou stále přísně tajné, mohou dosáhnout rychlosti téměř 52 uzlů, tj. 96 Km/h!
Quebec 615 SSK Malé pobřežní ponorky, vyráběné ve 40. a počátkem 50. let; technicky vycházely z německé třídy XXI.
Romeo 633 SSK Dieselelektrické útočné ponorky, nástupci třídy Whiskey. Bylo vyrobeno minimálně 93 kusů, z toho znčná část v ČLR a KLDR. Z výzbroje ruského námořnictva byly vyřazeny na přelomu 70. a 80. let.
Sierra I
Sierra II
945A Barakuda
945B Kondor
SSKN
SSKN
V Rusku jsou známy také jako třídy Karp a Zubatka, případně Krab a Nižnij Novgorod. Vyrobeny pouze dvě ponorky od každé z nich (pro počtáře začátečníky - celkem čtyři). Titanový trup.
Tango 641B/BUKI Som SSK Tango vzniklo na přelomu 70. a 80. let dalším vývojem Foxtrotu. Bylo vyrobeno okolo 20 kusů, z nichž část byla již vyřazena a zbytek je v záloze u Severní flotily. Šlo vůbec o poslední třídu velkých konvenčních ponorek; od té doby mají dieselový pohon jen malá plavidla (např. Kilo).
Typhoon 941 Akula SSBN Slavná "Hvězda smrti", největší a nejsilnější ponorka všech dob. 175 metrů dlouhý obr s dvojitým titanovým trupem a 20 balistickými střelami. V 80. letech bylo postaveno celkem 6 kusů, sedmý již nebyl dokončen. Počítá se s tím, že brzy budou vyřazeny, protože na jejich provoz nejsou peníze.
Uniform 1910 Kašalot SSN Dvě malé hloubkové ponorky s titanovým trupem a bočními vodními tryskami pro speciální úkoly. Velice rychlé (až 30 uzlů).
Victor I
Victor II
Victor III
671 / 671B/K Jerš
671RT Segma
671RTM/RTMK Ščuka
SSKN
SSKN
SSKN
Victory II a III byly víceméně prvními třídami sovětských ponorek, které se mohly jakž-takž měřit se svými tehdejšími americkými protějšky, tedy s třídou Sturgeon/Franklin. Bohužel pro Rusy už tehdy začínala výroba třídy Los Angeles.
Whiskey
Whiskey Canvas Bag
Whiskey Long Bin
Whiskey Twin Cylinder
613
640 / 640T
665
644
SSK
SS
SSG
SSG
Technologicky byly pokračováním německé třídy XXI. Torpédové stíhací diesely Whiskey byly v 50. a 60. letech postupně přestavěny na nosiče letounových střel. Starší Twin Cylindery nesly dva kontejnery s ŘS, novější Long Biny měly čtyři. Experimentální Canvas Bag sloužil jako velitelský a jednu dobu nosil i protiletadlový pátrací radiolokátor. Existovala i řada dalších variant bez kódů NATO, např. tankovací pro hydroplány nebo odpalovací zařízení pro všechny možné typy zbraní (dokonce i pro vesmírné rakety!). Všech lodí třídy Whiskey bylo vyrobeno nejméně 260.
X-Ray 678 Triton SS Miniponorky pro přepravu námořních oddílů elitních jednotek Specnaz. Není známo, kolik jich vzniklo, ale je pravděpodobné, že nyní již nejsou v provozu.
Yankee I
Yankee II
Yankee Notch
Yankee Pod
Yankee Sidecar
Yankee Stretch
667A Navaga
667AU Navaga
667AT/AR Gruša
974
667M Andromeda
978
SSBN
SSBN
SSGN
SSN
SSGN
SSN
Na základě raketonosných Yankeeů ze 70. let vznikla celá řada dalších typů, a to tak, že se úsek s raketami nahradil jiným zařízením. Ve větším množství byl vyroben pouze Notch s letounovými protilodními střelami. V jednom kuse zůstal Sidecar, který testoval nové typy střel (původně však měla podle něj vzniknout úplně nová třída Leninec), Pod (platforma pro sonarové testy) a Stretch (prodloužená "mateřská loď" pro malé výzkumné ponorky třídy Paltus).
Zulu I
Zulu II
Zulu III
Zulu IV
Zulu V
611
611AV
611R
611M
611A/B
SSK
SSK
SSK
SSK
SSB
Stavba útočných dieselelektrických plavidel Zulu, která (stejně jako Quebec a Whiskey) čerpala z technologií německých ponorek třídy XXI, byla zahájena již ve 40. letech; dokonce ještě nesly 100mm dělo. V polovině 50. let byla část těchto ponorek upravena pro nesení a odpalování dvou (později tří) balistických střel. Byly vyřazeny v 60. letech ve prospěch tříd Golf a Hotel. Vznikla i řada pokusných verzí, např. velitelská, cvičná, minonosná nebo s protilodní střelou.

Akula

Pravděpodobně jste si všimli, že slovo "Akula" (rusky "žralok") se vyskytuje dvakrát, a to u dvou různých typů. K objasnění tohoto pojmu je třeba si vysvětlit, kde brali Američané kódová jména pro ruské ponorky. Jak je vidět, používali hláskovací slova anglické abecedy (to je následujících 26 slov: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel, India, Juliett, Kilo, Lima, Mike, November, Oscar, Papa, Romeo, Sierra, Tango, Uniform, Victor, Whiskey, X-Ray, Yankee a Zulu). Problém nastal tehdy, když písmena došla. Pak začali analytici užívat slova zjevně podle vlastní bujné fantazie (Typhoon), ale především přebírali i slova z ruštiny, jak ukazuje Beluga, Borej nebo právě Akula. Sověti se však samozřejmě o kódy NATO nestarali a pojmenovávali svoje ponorky jinak. Zřejmě shodou náhod (nebo naschvál?) dali obří raketonosné ponorce jméno Akula. Jinými slovy: Akula je kód NATO pro útočnou ponorku, ale i ruské jméno raketové ponorky. Naštěstí je druhý význam málo známý, takže pod pojmem Akula se prakticky vždy míní stíhací ponorka projektu 971, zatímco tu raketonosnou znají všichni jako Typhoon. Nejzajímavější ale je, že jí tak nyní říkají i sami Rusové - mnozí ani nevědí, že by ji vlastně měli nazývat Akula!

Hon na ponorku

Co se týče skvělé knihy Toma Clancyho (v originále "The Hunt for Red October") a skvělého filmu Johna McTiernana, tak je třeba říci, že nejde tak úplně o fikci. Žádná ponorka Rudý říjen (Krasnyj Okťjabr) sice neexistovala, ale je známo, že Sovětský svaz skutečně zkoumal možnost tzv. tunelového pohonu (voda je nasávána v přídi, prochází kanály v trupu, kde ji urychlují čtyři oběžná kola, a vzadu tryská ven, takže reaktivní síla pohání loď kupředu), který se vyskytuje v knize. Ve filmu je ovšem popsán "magneto-hydro-dynamický pohon", na němž nyní pracují Japonci. I zde je voda vpředu nasávána do jakési roury, kde ji však urychluje elektromagnetické pole, které využívá elektrického náboje iontů solí v mořské vodě.
Tom Clancy se pro napsání svého thrilleru možná inspiroval historkou, která se vypráví mezi americkými ponorkovými námořníky. Podle ní jistá sovětská nukleární stíhací ponorka, která byla oficiálně zničena při nehodě, byla ve skutečnosti unesena skupinou důstojníků, kteří zlikvidovali zbytek posádky, nahlásili havárii a odpálili torpédo do blízkého podmořského útesu, čímž dodali hlášení důvěryhodnost. Poté se někde v severním Atlantiku tak dlouho drželi poblíž americké ponorky, až jejího kapitána napadlo použít hydro-telefon a zeptat se těch bláznivých Ivanů, o co jim sakra jde. Když vyposlechl jejich nápad, spojil se s Washingtonem, a poté v přísném utajení doprovodil Rusy do USA. Ponorka byla rozebrána na kusy a detailně prozkoumána, zatímco důstojníci dodnes žijí klidným životem námořníků na penzi.

A na závěr ještě jeden "ponorkářský" vtip:
Tři potápěči si vyprávějí o svých zážitcích. První říká: "Loni jsem se potápěl na Havaji, a představte si, u jednoho korálového útesu tam byla americká ponorka." Zbývající se ptají: "A jak víš, že byla americká?" "No, když jsem na ni zaťukal, ozvalo se zevnitř: Ať žije svoboda a demokracie!" Druhý potápěč vykládá: "Já jsem byl loni na Kanárských ostrovech, potopil jsem se, a u dna tam byla anglická ponorka." "Jak jsi zjistil, že byla anglická?" "Taky jsem na ni zaťukal a ozvalo se: Bůh ochraňuj královnu!" Konečně třetí vypráví: "Já jsem se letos potápěl na Jadranu a tam jsem viděl ruskou ponorku." První dva říkají: "Aha, zaťukal jsi a oni zavolali: Ať žije matička Rus!" Ten třetí vrtí hlavou: "Ne, já na ni zaťukal a oni mi otevřeli."


Prameny:


All Rights Released.

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles