zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Boeing E-3 Sentry (AWACS)

připravil Jirka Wagner

E-3 Sentry (Hlídka) je letadlo včasného varování a kontroly (AWACS - Airborne Warning and Control System), které poskytuje velitelům sil protivzdušné obrany Spojených států a NATO možnost dohledu, velení, kontroly vzdušného prostoru a komunikace. Jeho nasazení v operaci Desert Storm (Pouštní bouře) dokázalo, že v současnosti je nejlepším velitelským a kontrolním bojovým letounem na světě. E-3 Sentry je modifikovaný dopravní Boeing B-707/320 s kruhovou rotační radarovou anténou. Anténa je ukryta v diskovitém radomu o průměru 30 stop (9,14 m) a tloušťce 6 stop (1,83 m), který nesou dva pylony ve výšce 11 stop (3,35 m) nad trupem.

V disku je kromě toho radarový subsystém, jenž umožňuje obsáhnout celý prostor od zemského (nebo vodního) povrchu až po stratosféru. Radar má dosah víc než 200 mil (322 km) pro nízko letící cíle a větší pro objekty ve vyšších a velmi vysokých výškách. V kombinaci se systémem identifikace přítel-nepřítel (IFF - Identification-Friend-or-Foe) může detekovat, identifikovat a vést v patrnosti jakýkoliv přátelský nebo nepřátelský letoun, přičemž dokáže eliminovat odrazy od země, které jiným druhům radarů působí potíže.

Neméně důležitými jsou v letadle navigační, komunikační a počítačové subsystémy. Kontrolní panely zobrazují na monitorech počítačem zpracovaná data v grafických a tabulkových formách. Pult operátorů provádí dohled, identifikaci, kontrolu zbraní, bojového nasazení a komunikačních funkcí. Radarové a počítačové subsystémy mohou shromažďovat a poskytovat úplné a detailní informace o bojišti, včetně vyčerpávajících dat o pohybu a místu jak nepřátelských, tak přátelských lodí a letadel. Informace mohou být odesílány hlavnímu velitelství a kontrolovány v centrech v zázemí nebo na palubách týlových lodí, v době krize mohou být zasílány přímo do hlavního štábu ve Spojených státech. Jako podpora operací vzduch-země poskytuje Sentry informace potřebné pro útok, průzkum, vzdušnou přepravu a přímou leteckou podporu pozemních sil. Může rovněž předávat informace velitelům leteckých operací a hlavnímu veliteli vzdušné války.

Jako prostředek protivzdušné obrany může E-3 detekovat, identifikovat a dále pozorovat letecké síly nepřítele daleko od hranic USA nebo států NATO. Na tyto cíle může také navádět spojenecké útočné letouny. Zkušenosti ukázaly, že E-3 Sentry může rychle a efektivně reagovat na vzniklé krize a po celém světě provádět podporu vojenských operací. Navíc je rezistentní vůči rušení, takže může provádět své mise i přes použití výkonných elektronických prostředků ze strany nepřítele.

Testování prvního E-3 začalo v říjnu 1975 a v březnu 1977 byly již první letouny na základně Tinker AFB v Oklahomě. NATO získalo 18 strojů, přičemž první obdrželo v lednu 1982. E-3 byly nasazeny v operaci Pouštní bouře, kde provedly přes 400 letů. V letech 1992-93 proběhly v rámci programu RSIP (Radar System Improvement Programme) letové zkoušky, ny jejichž základě byly digitální dopplerovský procesor a radiolokační datový korelátor nahrazeny novým počítačem radiolokátoru. Tyto změny se projevily v lepší schopnosti při zachycování vzdušných cílů s menší efektivní odrazivou plochou radarového záření (RCS - Radar Cross Section) a vyšší odolností proti radioelektronickému rušení. Dosah na většinu cílů má byýt dvojnásobný proti předcházejícím typům.

Stručná charakteristika

Základní funkce létající středisko řízení a včasného varování
Výrobce Boeing Aerospace Co.
Pohon čtyři proudové motory Pratt&Whitney TF33-PW-100A
Výkon 4x 21 000 lb 4x 93,4 kN
Délka 152,9 stop 46,61 m
Rozpětí 145,7 stop 44,42 m
Výška 41,8 stop 12,73 m
Rotující disk průměr 30 stop 9,1 m
tloušťka  6 stop 1,8 m
nad trupem 11 stop 3,33 m
Rychlost max. 530 mph 853 km/h
cestovní 360 mph 580 km/h
Dostup 29 000 stop 8 840 m
Max. vzletová hmotnost 325 000 lb 147 417 kg
Vytrvalost více než 8 hodin (bez doplnění paliva)
Cena jednoho stroje přibližně 270 miliónů dolarů
Posádka čtyři (letová posádka) plus 13-19 specialistů (podle určení mise)
Zahájení výroby březen 1977
Ve stavu Aktivní složky: 33; Rezerva: 0; Guard: 0  

 


Copyright © All Rights Reserved