zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Douglas KC-10A Extender

připravil Jirka Wagner

KC-10A je primárně tankovací letoun, přesto však může kombinovat úkoly tankeru a dopravního letadla, když běžně slouží k doplňování paliva stíhačkám, ale při zaoceánských letech naloží personál a zařízení potřebné pro podporu stíhacího letectva.

KC-10A může přepravovat až 75 lidí a kolem 170 000 liber (76 560 kg) nákladu na vzdálenost okolo 4400 mil (7040 km). Dolet prázdného KC-10A bez doplňování paliva je více než 11 500 mil (18 500 km). Kromě palivových nádrží v křídlech (jako běžný DC-10), má KC-10A dvě velké nádrže pod nákladovou podlahou, jednu pod předním spodním nákladním prostorem, druhou pod zadním prostorem. Celkem do všech nádrží pojme 356 000 lb (160 200 kg) paliva – skoro dvakrát tolik co KC-135 Stratotanker. Dík použití pokročilého systému doplňování paliva přes výkyvné rameno nebo pomocí vypuštěné, vlečené hadice (příp. hadic) může KC-10A předat palivo širokému spektru amerických a spojeneckých letounů.

Je rovněž vybaven speciálním osvětlením pro noční operace. Operátor tankování v KC-10A provádí doplňování paliva pomocí digitálního systému fly-by-wire. Sedí v zadní části letadla a vidí tankující letoun širokým oknem. Při tankování pomocí ramene je palivo předáváno příjemci maximální rychlostí 1100 galonů (4180 l) za minutu; tankování hadicí probíhá rychlostí maximálně 470 galonů (1786 l) za minutu. KC-10A sám si může doplnit palivo od KC-135 nebo jiného KC-10A pro prodloužení svého operačního doletu.

Širokými nákladovými vraty projde většina těžkých zařízení podpůrných jednotek stíhacího letectva. Nákladový prostor pojme 27 palet nebo 17 palet a 75 pasažérů. Sofistikovaná avionika letadla zvyšuje výkonnost posádky a zároveň snižuje její pracovní zatížení. Při speciálních letech je možno přidat sedačky a palandy pro ubytování členů zvláštní posádky.

KC-10A byl zařazen do služby v roce 1981, jedná se o modifikovaný McDonnell Douglas DC-10. Přestože 88 procent systémů má společných s DC-10, má samozřejmě i jiné systémy a zařízení, nezbytné pro jeho úlohy u US Air Force. Mezi přidaná zařízení patří vojenská avionika, rameno pro přečerpávání paliva a hadice, stanoviště operátora tankování a velké nádrže paliva. Flotila Extenderů je postupně vybavována dalšími palivovými nádržemi pod křídly pro další zvýšení tankovací kapacity. Během operací Desert Shield a Desert Storm poskytovaly letouny KC-10 palivo za letu všem možným letadlům amerických ozbrojených složek stejně jako dalším spojeneckým letounům. Tankování za letu prodloužilo dolet a schopnosti všech koaličních letadel a vzdušné operace tak mohly pokračovat bez drahého doplňování paliva na zemi, které je navíc náročné na čas. Tankování za letu bylo také předpokladem pro rychlý letecký přesun materiálu a jednotek. Kromě doplňování paliva letounům dopravily KC-10A, spolu s menším KC-135, tisíce tun nákladu a tisíce vojáků na podporu masivních operací v Perském zálivu. KC-10A a KC-135 uskutečnily kolem 51 700 tankovacích operací a doručily tak 125 miliónů galonů (475 miliónů litrů) paliva bez toho, aby zmeškaly jedinou schůzku.

Stručná charakteristika

Základní funkce doplňování paliva za letu / transportní a dopravní letoun
Výrobce Douglas Aircraft Co.
Pohon tři proudové motory General Electric CF-6-50C2
Výkon 3x 52 500 lb 3x 233,5 kN
Délka 181 stop 7 palců 54,4 m
Výška 58 stop 1 palec 17,4 m
Rozpětí 165 stop 4 1/2 palce 50 m
Rychlost 619 mph 996 km/h
Dostup 42 000 stop 12 800 m
Max. vzletová hmotnost 590 000 lb 267 620kg
Dolet s nákladem 4400 mil 7080 km
prázdný 11 500 mil 18 500 km
Posádka čtyři (velitel letadla pilot, letecký inženýr a operátor tankování)
Datum výroby březen 1981
Cena jednoho stroje 86,3 miliónů dolarů (v r.1992)
Ve stavu Aktivní složky - 59; ANG - 0; Rezerva - 0

 


Copyright © All Rights Reserved