zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

North American OV-10 Bronco

připravil Jirka Wagner

OV-10 Bronco je robustní, obratný, dvoumotorový víceúčelový letoun používaný US Marine Corps, USAF i US Navy, Luftwaffe (6x OV-10B), Royal Thai Air Force (40x OV-10C), venezuelskou armádou (16x OV-10E) a indonéskými vzdušnými silami (16x OV-10F).

Během války ve Vietnamu začala US Navy pracovat na získání lehkého ozbrojeného průzkumného letounu (LARA - Light Armed Reconaissance Airplane), což vedlo k návrhu upraveného OV-10. Vznikl tak modifikovaný OV-10A Pave Nail, který se zdál ideální pro noční předsunutý letecký dozor a pro označování míst zásahu. V r. 1970 byly tyto Pave Nail přestavěny na typ OV-10D NOS (Night Observation System), který byl vybaven otočnou věží pod přídí pro instalaci FLIR (Forward-Looking InfraRed) s laserovým zaměřovačem cíle, otočnou věží pod zádí trupu k upevnění 20mm kanónu a pod křídly dvěma nosníky na další zbraně. S výkonnějšími motory Garrett T76-G-420/421 a sklolaminátovými vrtulemi, poskytuje NOS větší dolet, zvýšené výkony a větší schopnost přežití. Při vojenských operacích je Bronco mnohem účinnější proti nepřátelským guerillám, protože díky svým vynikajícím vlastnostem dokáže najít a zasáhnout cíle blíže nepřátelským jednotkám.

Efektivita Bronca ovšem nekončí u vojenských složek, ale uplatňuje se i v civilním letectví (NASA, protipožární služba, dokonce i práškování polí) jako levné a hospodárné letadlo nenáročné na údržbu. Vojenské aplikace Bronco působily jako protipovstalecké letouny, doprovod vrtulníků, blízká vzdušná podpora, ozbrojený průzkum a předsunutý vzdušný dohled. Navíc mohly být použity pro podpůrné operace jako shazování nákladu, evakuace, pokládání kouřové clony a jako psychologická zbraň s letáky a tlampači. V mírovém období mohou být zbraně a bombové závěsníky rychle odmontovány a letadlo může působit jako výkonný pomocný letoun krátkého vzletu a přistání (STOL) - potenciální využití skýtá například vzdušné mapování, geologický průzkum, pomoc při katastrofách a hlídková služba.

Robustnost a jednoduchost operací jsou zdůrazněny tvarem letadla - jeho stavba jako hornoplošníku umožnila instalaci dvou tandemově uspořádaných sedadel pro pilota a pozorovatele, přičemž tvar kabiny umožňuje dobrý výhled, často lepší než z vrtulníku. Každý letec je vybaven vystřelovací sedačkou LW-3B umožňující katapultáž i v nulové výšce při nulové rychlosti. Ozbrojená ochrana, pancéřování a samosvorné palivové nádrže umožňují operace v nepřátelském prostředí, stejně jako dva motory, odolná konstrukce a dvojí řízení zaručují bezpečnost a schopnost přežití. Vyjmutím zadní sedačky a demontáží výzbroje lze rychle dospět k civilní konfiguraci letounu, který je pak schopen pojmout do trupu až 1452 kg nákladu. Pro operace ve vzdálených oblastech je Bronco vybaven masivním podvozkem, který nepotřebuje zpevněné plochy pro start a přistání a navíc může v nouzi a jen s malým snížením výkonu použít i vysokooktanový benzín, automobilový benzín nebo palivo do proudových motorů.

US Marine Corps byly hybnou silou při vývoji modelu OV-10D, přičemž jeho kariéru zakončily nasazením (obou typů OV-10A i D) do operací během války v Perském zálivu v roce 1991 (USAF zanechala tehdy svá zbývající Bronca doma). OV-10D byly preferovány pro svou vyšší rychlost a větší schopnosti než OV-10A, které byly omezeny na mise za denního světla. Dvě OV-10A byly během operace Desert Storm sestřeleny při hledání nepřátelských raketových odpalovacích stanovišť (jeden letec byl zabit a tři zajati iráckými jednotkami). OV-10 Bronco zůstalo ve službě u USAF do roku 1993, u USMC do roku 1994. US Navy všechna OV-10 po válce ve Vietnamu stáhla z nasazení na frontových liniích, ale používala je nadále pro testování zbraní a zařízení.

Stručná charakteristika OV-10A

Základní funkce Mnohoúčelový protipovstalecký (COIN - COunter-INsurgency) nebo noční pozorovací (NOS - Night Observation System) letoun
Výrobce North American (později Rockwell International, nyní Boeing)
Pohon Dva turbohřídelové motory Garrett-AiResearch T76-G-416/417
Výkon 2x 715 HP 2x 533 kW
Délka 41 ft 7 in 12,67 m
Výška 15 ft 1 in 4,62 m
Rozpětí 40 ft 12,19 m
Plocha křídel 291 sq ft 27,03 sq m
Hmotnost prázdná 6894 lb 3127 kg
max. 14 444 lb 6552 kg
Rychlost max. 281 mph 452 km/h
cest. 223 mph 359 km/h
Poč. stoupavost 43.3 ft/s 13,2 m/s
Dolet 1240 miles 1996 km
Akční rádius 228 miles 367 km
Dostup 26 000 ft 7925 m
Výzbroj Čtyři 7,62mm kulomety M60C (500 nábojů každý) v trupu,  plus 3,600 lb bojového nákladu vč. pum, raketnic, pouzder pro kulomety a kanony, světlice a kouřové nádrže nesené na pěti vnějších závěsnících.
Posádka Dva
První let 16. července 1965
Datum výroby 1967
Cena jednoho stroje 480 000 dolarů

Obrázky z: OV-10Bronco.NET

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles