zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Grumman F-9 (F9F) Panther/Cougar

Panther

Byl prvním proudovým stíhačem této firmy. Byl vyvíjen od roku 1945 jako noční stíhací letadlo se 4 motory. Nakonec z něj vzniklo jednomotorové denní stíhací letadlo. Prototyp vzlétl v listopadu 1947. Do služby byl zařazen v roce 1949. Verzi Panther vystřídala verze Cougar se šípovým křídlem. Cougar poprvé vzlétl v září 1951. Panther sloužil v Korejské válce při útocích na pozemní cíle. Bylo zaznamenáno i několik sestřelů.
F9F Panther byl první proudový letoun postavený firmou Grumman - dlouhodobým výrobcem palubních stíhačů pro US Navy. Panther se zúčastnil korejské války a má na svém kontě první sestřel MiGu-15 letounem US Navy. Jeho posláním ale bylo ničit pozemní cíle.
První sériový F9F-2 vzlétl v srpnu 1949. Sériové F9F-2 byly zvenku podobné prototypovým strojům, pouze měly přídavné nádrže na koncích křídel. Byly navíc vybaveny čtyřmi 20-mm kanóny se 190 náboji na hlaveň a pilot seděl na vystřelovací sedačce Martin-Baker. Celková zásoba paliva včetně přídavných nádrží teď byla 4 200 litrů. Celkem bylo postaveno 564 F9F-2 Panther. Pro válku v Koreji byl malý počet těchto letounů modifikován i do neozbrojené fotoprůzkumné verze.
Ovšem nejvíce vyráběnou variantou byl Panthera F9F-5. Měl prodloužený trup z F9F-4, ale byl poháněn motorem Pratt & Whitney J48-P-6 - licenčním Rolls-Royce Tay. Významným experimentem prováděným s F9F-5 bylo tankování za letu. F9F-5 BuNo 125240 byl v roce 1952 vybaven zařízením pro tankování za letu. Jako tankovací letoun sloužil modifikovaný útočný North American XAJ-1. Tyto testy byly tak úspěšné, že se námořnictvo v září 1955 rozhodlo od nynějška všechny proudové stíhače a bitevní letadla vybavovat zařízením pro tankování za letu.
Po zavedení jednotného označování letadel námořnictva byly tyto letouny přejmenovány na F-9E.
Poslední z nich byl vyřazen v roce 1960.

Stručná charakteristika
Pohon jeden proudový motor Pratt & Whitney J48-P-4/P-6A
Výkon 2 834 kg 27,8 kN
Rychlost maximální 603 mph 970 km/h
cestovní 480 mph 770 km/h
Poč. stoupavost 5085 ft/min 1550 m/min
Dostup 42 650 stop 13 000 m
Dolet 1300 mil 2090 km
Rozpětí 38 stop 11,59 m
Délka 38,9 stop 11,85 m
Výška 12,34 stop 3,76 m
Hmotnost prázdná 10 140 lb 4 600 kg
max. vzletová 18 740 lb 8 500 kg
Výzbroj 4x 20mm kanón. Na osmi podkřídelních závěsnících 1571 kg pum nebo raket.

 

Cougar

V listopadu 1950 se v Koreji objevil MiG-15, který byl poháněn shodným motorem jako Panter, ale byl o téměř 160 km/hod rychlejší. Následující měsíc se Navy a Grumman dohodli, že vývoj Pantera se šípovým křídlem nesnese odkladu. Vznikl tak nový letoun, jenž měl podle pravidel dostat označení, které bylo na řadě a to bylo F11F-1. Ale Navy rozhodlo dát mu další označení z řady pro Pantera a letoun byl označen jako F9F-6. Dostal ale nové jméno - Cougar (puma). Poprvé vzlétl 20.září 1951.
F9F-6 již poháněl J48-P-8 o tahu 3290 kg a byl vyzbrojen čtveřicí 20 mm kanónů a na dvou podkřídlových závěsnících mohl nést buď 453 kg bomby nebo 682 l nádrže. Na to, aby Cougar zasáhl do bojů v Koreji, přišel ale příliš pozdě.
Cougary byly u svých posádek velice populární pro svou snadnou pilotáž a robustní konstrukci. Ale velice rychle morálně zastaral, když se koncem 50.let začaly objevovat první nadzvukové typy. V roce 1962 byl F9F-8 přejmenován na F-9J. Stíhací bombardér F9F-8B byl přejmenován na AF-9J. Později, když se z něj stal cvičný letoun byl dále přejmenován na TAF-9J.

 Stručná charakteristika
Pohon jeden proudový motor Pratt & Whitney J48-P-8
Výkon 2834 kg 27,8 kN
Rychlost maximální 654 mph 1052 km/h
cestovní 541 mph 870 km/h
Poč. stoupavost 6760 ft/min 2060 m/min
Dostup 44 620 stop 13 600 m
Dolet 932 mil 1500 km
Rozpětí 34,5 stop 10,52 m
Délka 41,44 stop 12,63 m
Výška 12,33 stop 3,76 m
Hmotnost prázdná 11 244 lb 5100 kg
max. vzletová 20 944 lb 9500 kg
Výzbroj 4x 20-mm kanón. Na dvou podkřídelních závěsnících 453 kg pum nebo nádrže.

Podrobnější historie letounu F9F



Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved