zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz



Boeing B-17 Flying Fortress

Čtyřmotorový letoun B-17 byl postaven jako těžce vyzbrojený střední bombardér dlouhého doletu. Stal se hlavní oporou USAF při ofenzívě do Evropy. Od verze B-17C byly letouny vybaveny spodní střeleckou vanou, pozměněnými bočními střelišti a pancéřovanými samosvornými palivovými nádržemi. Teprve od typu B-17E byly letouny vybaveny i zadními střelišti a mohly se tak bránit ve směru, odkud nejčastěji útočili němečtí stíhači. Typ E měl rovněž motoricky poháněné střelecké věže na horní i dolní straně trupu, zvětšenou kýlovku směrového kormidla, zvýšenou přesnost bombardování a lepší pasivní a aktivní ochranu posádky. Typ B-17F měl prodlouženou prosklenou příď, vrtule se stavitelnými listy a závěsy pod křídly. Na konci roku 1942 přišla definitivní verze B-17G s novým střelištěm pod přídí. Jenom těchto "létajících pevností" bylo vyrobeno 8680. Přestože střelecká ochrana byla proti nepřátelským stíhačům i nadále nedostatečná, letouny díky své robustní konstrukci dokázaly vydržet nesmírné množství zásahů a, jak se často stávalo, doletět zpět až na základnu.

Některé B-17 byly přestavěny na typ XB-40, křižníkové letouny s velkým množstvím kulometů, které měly provádět vzdušnou ochranu útočících svazů. 25 kusů mělo ve výzbroji rádiem řízené rakety BQ-7 Aphrodite se silně výbušnými hlavicemi - tato verze byla určena pro boj proti ponorkám. Část strojů B-17 F a G byla vybavena radarem H2X a pod označením F-9 byla používána jako průzkumná letadla. Verze XC-108 a CB-17 byly transportní verze.

Po válce se letouny přestavovaly na fotografické, pátrací-záchranné veze, na vlečení terčů ap. V roce 1970 byla dokonce jedna civilní B-17 vybavena dokonce turbovrtulovými motory Dart!

Stručná charakteristika B-17G
Základní funkce Těžký výškový bombardér
Výrobce Boeing Airplane Company
Další výrobci Vega Aircraft Corp., Douglas Aircraft Comp.
Pohon Čtyři devítiválcové hvězdicové motory Wright R-1820-97 Cyclone s turbodmydchadly poháněnými výfukovými plyny.
Výkon 4x 1200 HP 4x 895 kW
Rozpětí 103,7 ft 31,62 m
Délka 74,3 ft 22,66 m
Výška 19,1 ft 5,82 m
Plocha křídel 1420 čtv. ft 131,92 čtv. m
Hmotnost prázdná 36 136 lb 16 391 kg
max. 65 500 lb 29 710 kg
Rychlost max. 287 mph 462 km/h
cest. 182 mph 293 km
Dostup 35 600 ft 10 850 m
Dolet max. 3160 mil 5085 km
s plným nákladem 1094 mil 1760 km
Výzbroj 13x 12.7mm kulomet, až 5800 kg bomb
Posádka 12
První let 28. července 1935
Datum výroby 1943
Cena jednoho stroje 238 329 dolarů
Vyrobeno celkem 12 731


Jirka Wagner

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles