zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz


Northrop P-61 Black Widow

posted by Jiri Wagner

P-61 Black Widow (Černá vdova) byl jediný letoun druhé světové války vyvinutý jako noční stíhač, jeho prototyp FP-61 byl objednán v lednu 1941. Přes svou velikost to byl obratný dvoumotorový letoun s dvěma trupy. V době, kdy byl zařazen do služby, měli Spojenci již takřka naprostou vzdušnou nadvládu a P-61 byl nasazován jako noční stíhač a útočný letoun.

V přídi letadla byl umístěn velký a těžký radar SCR-720 AI vyrobený v USA, čtyři kulomety ve hřbetní věžičce (jen u P-61A, kvůli chvění ve vzduchu byla odstraněna) byly dálkově zaměřované z předního nebo zadního pozorovatelského stanoviště a odpalované pilotem, hlavní palebnou sílu tvořily čtyři dopředu střílející kanóny pod trupovou gondolou, v níž seděli letci za sebou.. P-61 byl pouze pomalejší, na to, aby z něj byl skutečně plnohodnotný stíhač, přesto byl úspěšný jak v jižním Pacifiku, tak v Evropě. Od jara 1944 byly dislokovány dvě perutě ve Velké Británii, kde bojovaly proti V-1 a za cenu ztráty 25 vlastních letadel sestřelily 58 německých strojů. Vykonaly 3637 bojových vzletů.

Poslední stíhačkou P-61, která zničila japonský letoun, byla "Lady in the Dark" majora Lee Kendalla, DFC, která hlídkovala 15. srpna 1945 ve večerních hodinách poblíž Iwo Jimy a donutila svým manévrováním japonského letce k pokusu o přistání na hladině (což ovšem vedlo k jeho záhubě). V té době byl mjr. Kendall znám jako kpt. Solie Solomon. O průběhu hlídky je možno si přečíst v kopii tehdejšího hlášení.

Po válce bylo v roce 1946 přestavěno 36 letounů na typ F-15 Reporter určených pro fotografický průzkum. Rovněž se P-61 využívaly na testování katapultovacích sedaček a pro výzkum vlivu bouřek na drak letadel.
V roce 1946 bylo dvanáct strojů předáno námořnictvu pro výcvik pod označením F2Ts. Ze služby v americkém letectvu byly P-61 vyřazeny v roce 1952 a poslední F-15 byl vyřazen v roce 1955.

Dnes existují čtyři kusy P-61s.
První C-model, který nikdy nebyl v boji, je k vidění US Air Force Museum ve Wright-Patterson, ve městě Dayton, stát Ohio.
Druhý je vystaven v Smithsonian's Steven F. Udvar-Hazy Center ve Washingtonu DC.
Třetí kus je v nějakém parku v Číně.
Čtvrtý prochází teď pomalou rekonstrukcí v Mid-Atlantic Air Museum ve městě Reading. BYl objeven v horách na Nové Guinei. Na stránkách muzea najdete další informace jak k tomu to letounu, tak o průbhu jeho rekonstrukce.

 

Stručná charakteristika P-61B

Základní funkce Noční stíhač
Výrobce Northrop Aircraft Inc.
Pohon Dva motory Pratt&Whitney R-2800-65
Výkon 2x 2000 HP 2x 1491 kW
Rozpětí 66 ft 20,12 m
Délka 49,5 ft 15,1 m
Výška 14,8 ft 4,49 m
Plocha křídel 662,3 sq ft 61,53 čtv. m
Hmotnost prázdná 24 000 lb 10 886 kg
max. 38 000 lb 17 237 kg
Max. Rychlost 366 mph 589 km/h
Poč. stoupavost 2200 ft/min 670 m/min
Dostup 33 000 ft 10 060 m
Max. Dolet 2800 mil 4500 km
Výzbroj 4x 20mm kanón M-2 pod trupem, (P-61A také 4x 12,7mm kulomet ve hřbetní věžičce), až 4x 725 kg externích zbraní nebo nádrží.
Posádka Tři (pilot, radarový operátor, střelec)
Datum výroby 1944
Vyrobeno celkem 706

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles