zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz



Stinson L-5 Sentinel


L-5 byl vojenskou verzí Stinsonova modelu 105 Voyager. Šest Voyagerů bylo zakoupeno USAAF (jako YO-54) v roce 1941 a objednávky na sériové stroje začaly přicházet v roce 1942. Letadla byla zprvu označována jako O-62, v dubnu 1942 bylo značení změněno na "L" (jako liaison, styk). V letech 1942-45 bylo americkými leteckými silami objednáno 3590 strojů L-5, z nichž se postupně staly jedny z nejpoužívanějších letounů tohoto typu. Neozbrojený L-5 se schopností krátkého startu a přistání byl používán pro průzkum, převoz nosítek s pacienty z oblasti frontových bojů, shazování zásob izolovaným jednotkám, pokládání komunikačních linek, pozorování nepřátelských cílů pro letecké útoky, transport osob, pomoc vojskům Spojenců ve vzdálených oblastech, také plnil funkci lehkého bombardéru.
V jeho označování panoval nepořádek, ale dá se říci že pod různým označením (O-54, O-62, L-5, L-9, AT-19 a U-19) jich bylo vojenskými složkami během druhé světové války používáno více než 3700.
U jednotek USAF v Asii a Pacifiku vydržely poslední letouny L-5 ve službě až do roku 1955.
Stručná charakteristika
Základní funkce Styčný / pozorovací letoun
Pohon Jeden motor Lycoming O-435-1
Výkon 181 HP 135 kW
Rychlost max. 130 mph 209 km/h
cest. 90 mph 145 km/h
Dostup 15 780 ft 4810 m
Dolet 500 mil 805 km
Náklad Verze L-5B mohla naložit až 200 lb (91 kg)
Výzbroj Žádná
Posádka Dva
Datum výroby 1941
Cena jednoho stroje 10 000 dolarů


Jirka Wagner

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles