zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE



Curtiss C-46 Commando


 


Největší a nejtěžší dvoumotorový letoun C-46 Commando byl původně postaven jako CW-20 pro civilní dopravu, ale nakonec byl vyráběn pouze pro vojenské uživatele. C-46 byl mnohem větší a výkonnější než C-47. Svou největší slávu získal při podpůrných transportech "přes Hrb" ("the Hump" - Himaláje) v oblasti Čína-Barma-Indie, ačkoli jej bylo vidět na mnoha jiných akcích po celém světě.
C-46 začal svou kariéru jako letadlo pro 36 cestujících s přetlakovou kabinou a dvěma směrovkami, ale armáda Spojených států viděla jeho větší užitek v transportní verzi, která se objevila už s jednou směrovkou. Z C-46 stalo úspěšné široce používané letadlo, které používala rovněž US Navy (pod označením R5C), přestože mělo relativně vysoké ztráty a jeho údržba byla dost problematická. V Evropě byly C-46 použity pro vysazení parašutistů při překračování Rýna v březnu 1945. C-46 mohlo rovněž vléci až čtyři kluzáky. Modely C-46A, D a F byly používány i v Koreji a několik jich používalo Velitelství speciálních vzdušných zbraní v prvních létech vietnamské války.
Letouny C-46 Commando byly v omezeném počtu ve službě u US Air Force až do roku 1965. Některé z letadel C-46 jsou v civilním používání dodnes.

Stručná charakteristika C-46A
Základní funkce Transportní letoun
Výrobci Curtiss-Wright Corp., Higgins Aircrastop Co.
Pohon Dva 18 válcové dvouřadé hvězdicové motory Pratt&Whitney R-2800-51 Double
Výkon 2x 2000 HP 2x 1492 kW
Rozpětí 108 stop 32,91 m
Délka 76,3 stop 23,26 m
Výška 21,7 stop 6,62 m
Plocha křídel 1360 čtv. stop 126,34 čtv. m
Hmotnost prázdná 30 000 lb 13 608 kg
max. 45 000 lb 20 412 kg
Rychlost 270 mph 434 km/h
Dostup 24 510 stop 7 470 m
Dolet 3 150 mil 5 070 km
Náklad 10 000 lb (4535 kg) nebo 40 sedících pasažérů
Posádka 4
První vzlet 26. březen 1940
Datum výroby 1943
Cena jednoho stroje 233 000 dolarů
Vyrobeno celkem 3182

 

Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved