zpět americká bojová vozidla pěchoty

Americká BVP

NAVIGACE

Obrněný transportér M113

připravil Brian C

 

Obrněný transportér M113 je výsledkem požadavku americké armády (US Army) na náhradu obrněných transportérů M59 a M75, které již nevyhovovaly tehdejším požadavkům. Nový transportér měl být schopen přepravit deset plně vyzbrojených vojáků a udržet krok s tanky M48 a M60.

Obrněný transportér M113 byl vyvinut firmou Ford and Kaiser Aluminium and Chemical Co. koncem padesátých let a po armádních zkouškách se začal v roce 1960 sériově vyrábět. Obrněný transportér M113 byl prvním sériově vyráběným obrněným vozidlem s hliníkovou korbou, což umožňuje jeho snadnou přepravu vzduchem a vysazování na padácích.

Základní verze je plně obojživelná, přičemž pohon ve vodě zajišťují pásy. Před vjezdem do vody je na čele korby vztyčen vlnolam a jsou spuštěna odsávací čerpadla. Vozidla vyráběná v letech 1960 až 1964 byla poháněná benzinovým motorem. V roce 1964 začala sériová výroba verze M113A1, která již měla výkonnější vznětový motorem. Na standard této verze byla do roku 1968 přestavěna všechna vozidla předchozí verze M113.

Následující verze M113A2, vyráběná v letech 1979 až 1987, se vyznačuje vylepšeným pohybovým ústrojím a dalšími menšími vylepšeními. Poslední verze M113A3, vyráběná od roku 1987, má výkonnější motor, protistřepinové obložení uvnitř korby k ochraně osádky a v případě přání uživatele i přídavné pancéřování. Modernizační balík A3 RISE (Reliability Improvements for Selected Equipment) aplikovaný v posledních letech zahrnuje vylepšený pohonný systém (motor s turbodmychadlem a novou převodovku), značně vylepšené ovládací prvky (brzdy s posilovači a nový systém řízení), vnější palivové nádrže, nový generátor se čtyřmi bateriemi a vylepšené pancéřové ochrany, včetně možnosti připevnění přídavného pancéřování.

Typ M113 je nejrozšířenější a nejužívanější západní obrněný transportér. Zatím bylo vyrobeno více než 80 000 obrněných transportérů M113 a jejich verzí, včetně asi 4500 vozidel vyrobených v licenci italskou firmou OTOBREDA. Poprvé byl OT M113 masově nasazen ve Vietnamu, kam byl dodáván již od roku 1962 v rámci pomoci ARVN. Během války pak sloužil ve všech zúčastněných armádách ve Vietnamu.

Obrněný transportér M113 má hliníkovou krabicovou korbu s horním šikmým pancířem čela korby skloněným pod úhlem 60°. Střecha korby je vodorovná, boky jsou kolmé, bez střílen a průzorů. Kolmou záď tvoří rozměrné motoricky poháněné rampové dveře. Prostor výsadku pojme až 11 plně vyzbrojených vojáků. Uprostřed střechy korby je umístěna nízká velitelská věžička, u které je lafetován 12,7mm kulomet M2 HB. Za věžičkou je obdélníkový průlez krytý příklopem. Řidič sedí v levé přední části korby, nad ním se ve stropě nachází kruhový průlez.

Pohon zajišťuje vznětový motor Detroit Diesel 6V-53 o výkonu 212 ks při 2800 ot./min, který se nachází napravo od řidiče. Pohybové ústrojí tvoří na každé straně pět pojezdových kol, hnací kolo vpředu a napínací vzadu. Pásy nejsou podpírány nosnými kladkami. Horní část pohybového ústrojí je obvykle opatřena pryžovými bočními ochrannými štíty. Největší slabinou transportéru M113 jsou jeho pásy. Pokud dojde k jakémukoliv poškození pásu, stroj není schopen jízdy. V případě přetržení dokonce hrozí převrácení vozidla. Výzbroj je u základní verze obrněného transportéru tvořena 12,7mm kulometem na střeše korby se zásobou 2 000 nábojů. Na korbu je u různých verzí namontováno mnoho druhů výzbroje, včetně věží s kanony větších ráží, protiletadlovými kanony a raketami.

Verze

M113- základní verze

M113A1- verze se vznětovým motorem

M113A2- modernizovaná verze

M113A3- modernizovaná verze

M113A3 RISE- dále modernizovaná verze A3

M114- průzkumné a velitelské vozidlo

M106- nosič 107 mm minometu

M121- nosič 120 mm minometu

M125- nosič 81 mm minometu

M163 Vulcan-  samohybný protiletadlový kanón ráže 20 mm

M548- neobrněný nákladní transportér

M577- velitelské stanoviště/ vozidlo první pomoci

M901- raketový stíhač tanků

M981- vozidlo řízení dělostřelecké palby

 

Uživatelé

USA, Argentina, Austrálie, Belgie, Bolívie, Brazílie, Chile, Dánsko, Ekvádor, Egypt, Etiopie, Filipíny, Guatemala, Írán, Itálie, Izrael, Jemen, Jordánsko, Kambodža, Kanada, Konžská demokratická republika, Jižní Korea, Kostarika, Kuvajt, Laos, Libanon, Libye, Maroko, Německo, Nizozemsko, Nový Zéland, Norsko, Pákistán, Peru, Portugalsko, Řecko, Saúdská Arábie, Singapur, Somálsko, Súdán, Španělsko, Švýcarsko, Taiwan, Thajsko, Tunisko, Turecko, Uruguay, Vietnam

Technický popis

Posádka

2+11

Motor

Detroit Diesel 6V- 53/ 212 hp

Max. rychlost

60, 70 km/h

Dojezd

480 km

Hmotnost prázdná/ bojová

9 957 kg/ 11 253 kg

Délka

4, 86 m

Šířka

2, 69 m

Ve výzbroji od roku

1961

 

Zdroje

http://www.militarypage.net/

http://www.uniteddefense.com/

http://everon.wz.cz/bmpam113.htm

 


Copyright © All Rights Reserved