zpět letadlové lodě U.S.Navy

Americké letadlové lodě

NAVIGACE

Letadlové lodě budoucnosti

Loděnice Newport, USA

Připravil Lukáš Visingr

Americké námořnictvo k datu sepsání tohoto článku disponuje celkem 12 letadlovými loděmi. Z nich jaderný pohon má 8 jednotek třídy Nimitz (CVN-68 až 75) a 1 jednotka CVN-65 Enterprise. Tři lodě s konvenčním pohonem jsou CVN-63 Kitty Hawk, CVN-64 Constellation a CVN-67 John F. Kennedy (výcviková loď).

Devátá loď třídy Nimitz, CVN-76 Ronald Reagan, je již dokončena a do služby nastoupí v roce 2003, kdy nahradí Kitty Hawk. Desáté (a poslední plavidlo) této třídy, tedy CVN-77, je již rozestavěno a s jeho zařazením se počítá v roce 2008. V témže roce bude vyřazena poslední bojová letadlová loď s konvenčním pohonem (Constellation). Je pravděpodobné, že buď Kitty Hawk, nebo Constellation převezme úlohu výcvikové lodi. Jednotky třídy Nimitz budou samozřejmě průběžně modernizovány, takže zůstanou ve výzbroji nejméně do poloviny 21. století.

Již nyní je však rozpracován projekt zcela nové třídy letadlových lodí, nazýváné prozatím CVNX. Původně nesla název CVX a počítalo se s pokračováním stávajícího číselného označení (CVX-78, 79 atd.). Později však bylo rozhodnuto o přejmenování na CVNX, přičemž číslovat se začne znovu od jedničky. Stavba lodi CVNX-1 začne roku 2006 s výhledovým zařazením do služby roku 2013, kdy bude vyřazena Enterprise. Se zahájením stavby druhé jednotky CVNX se počítá předběžně roku 2011.

Letadlová loď CVN-77

Jak známo, jednotlivé lodi třídy Nimitz se od sebe mírně odlišují rozměry, hmotností, elektronickým vybavením apod. Žádná z jednotek se ale nebude odlišovat tak jako rozestavěná CVN-77. V jejím případě totiž jde o jakýsi "přechod" mezi třídami Nimitz a CVNX. Asi nejnápadnější změnou je razantní zmenšení velitelského "ostrůvku". To bylo umožněno jednak pokrokem v informačních a komunikačních technologiích, a také automatizací řady procesů. Výhodami takového uspořádání je zvýšená odolnost, bezpečnost a zmenšení siluety lodi.


Snížení demaskujících příznaků se podřídily i další prvky designu lodi. Má vhodněji tvarovanou palubu, nápadné "lesy" antén jsou ukryté; výtahy pro letadla, dříve externí, se přestěhovaly dovnitř. Velice důležitou vlastností CVN-77 je zvýšená míra automatizace. Například se počítá s poloautomatickým doplňováním paliva a výzbroje, počítačem řízenými přepravníky materiálu a částečně automatizovanými opravami, a to jak lodi samotné, tak letadel. Námořnictvo doufá, že počet členů posádky tak stlačí ze současných 6 000 výrazně pod 5 000.
Co se týče bojového jména nové lodi, definitivní rozhodnutí zatím nepadlo. Podle neoficiálních zdrojů se zvažuje například Thomas Jefferson nebo Henry Kissinger.

Třída CVNX
Jak bylo uvedeno výše, stavba první jednotky CVNX-1 začne nejdříve roku 2006, takže nyní můžeme jen spekulovat o jejích vlastnostech. Velice často se zmiňují elektromagnetické katapulty (namísto parních, které se nezměnily prakticky od vietnamské války), jaderné reaktory nové koncepce, další snížení demaskujících příznaků a především důsledná modularizace co největšího množství prvků. To zajistí snadné opravy, výměnu i případné modernizace, k nimž dojde během očekávané čtyřicetileté životnosti plavidla několikrát.
Koncepce nového nosiče je ale stále předmětem spekulací. Není například ani jasné, jakou velikost bude mít; může odpovídat třídě Nimitz, to by byla "velká" loď pro cca 80 letadel, existují ale i návrhy "střední" (pro 60 letadel) a "malé" (pouze 40 strojů), nebo naopak "supervelké" pro více než 100 letounů.

Celková koncepce by se prý neměla příliš lišit od současných typů, ale i tady se ozývá opozice. Byly předloženy návrhy na letadlovou loď se "skokanským můstkem", známým z britských a ruských nosičů.

Jako poněkud extrémní se jeví kompletně STEALTH letadlová loď - už z obrázku je asi jasné, že konstrukce něčeho takového by byla přinejmenším problematická.

 

Ozývají se rovněž příznivci katamaranů a trimaranů, tedy lodí se dvěma, respektive třemi trupy. Faktem je, že plavidla této konstrukce jsou velice rychlá a mimořádně stabilní i velkém vlnobití. Propagátoři těchto lodí již přiměli námořnictvo, aby se v rámci projektu FSC (Future Surface Combatant) zabývalo trimaranovým konceptem lodě, která stojí někde mezi fregatami a torpédoborci.
V rámci CVNX se také zvažovala stavba amfibické, tedy částečně "obojživelné" lodi, která by mohla provádět také výsadkové operace, podobně jako současná plavidla tříd LHD Wasp a LHA Tarawa. Je známo, že dvě takové jednotky má Francie (Foundre a Siroco), přičemž zvažuje stavbu dalších, a rovněž připravovaný druhý letadlový nosič italského námořnictva, pojmenovaný provizorně Giuseppe Mazzini, je amfibický.


Prameny:
Časopis ATM
Internet: http://www.fas.org


All Rights Released.


 


Copyright © All Rights Reserved