zpět válečné lodě U.S.Navy

Americké válečné lodě

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz


Sea Shadow

Lockheed, USA

připravil Lukáš Visingr


Technologie "stealth", tedy radarová neviditelnost, není uplatňována jen na letadlech. Již nyní slouží některé typy lodí s výrazně sníženými demaskujícími příznaky (např. francouzská fregata La Fayette) a prakticky všechny projekty budoucích hladinových plavidel budou patřit mezi obtížně zjistitlené. A většina z nich čerpá z poznatků získaných při testování plavidla Sea Shadow, které bylo bez diskusí první stealth-lodí.

Firma Lockheed, tvůrce "neviditelného" letounu F-117A, předložila počátkem 90. let projekt plavidla založeného na technologii radarové neviditelnosti. Konstrukční řešení takové lodi však vyžadovalo řadu nových prvků, z nichž některé bylo nutné vytvořit doslova z ničeho. Nekonvenční tvary a způsob pohonu byly testovány na pokusném plavidle SWATH (alias Victorius). Ukázaly vysokou stabilitu i při velkém vlnobití a velice malý odpor plavidla takového typu.

V roce 1993 zhotovily loděnice Hughes Barge v Redwood City (stát Kalifornie) první kus plavidla, pojmenovaného Sea Shadow. Nejde o klasickou "výtlakovou" loď, ale o zvláštního zástupce skupiny katamaranů, tedy dvoutrupých lodí. Nesou jej dva dlouhé plováky torpédovitého tvaru, ukončené prstenci s pětilistými protiběžnými vrtulemi s novým systémem nastavování listů. Vrtule jsou hnány elektromotory. Při počátečních testech vyráběl elektřinu dieselový turbogenerátor, s nímž plavidlo dosahovalo nepříliš uspokojivé rychlosti 13 uzlů (25 Km/h). Později byl diesel nahrazen leteckou turbínou, což mělo zajistit více než dvojnásobnou rychlost. S velkým překvapením se však zjistilo, že při rychlosti okolo 50 Km/h začne loď nadlehčovat vzduchový polštář pod "dnem", takže se Sea Shadow mění ve vodní kluzák. Maximální rychlost se tak dostala na pozoruhodných 55 uzlů, tedy přes 100 Km/h!

Nikdo neví, do jaké kategorie má být plavidlo zařazeno. Rozměry odpovídá hlídkovým člunům, ale je neuvěřitelně mnohostranné. Dokáže odpalovat protiletadlové rakety i střely s plochou dráhou letu, může chránit vnější perimetr bojových svazů a konvojů, provádět pobřežní hlídkování, podporovat výsadkové operace, vyloďovat speciální jednotky a bojovat proti ponorkám. Díky svému malému ponoru může vplouvat do ústí řek a operovat i ve vnitrozemských vodách. Na druhou stranu je schopno se ponořit až po horní okraj, případně se potopit úplně a dosednout na dno v hloubce 30 metrů.

Jak je vidět z obrázku, "neviditelnost" je zaručena obdobným způsobem jako u F-117A, tedy odrazem paprsků "nesprávným" směrem. Uvádí se, že Sea Shadow má radarový odraz odpovídající plovoucí kachně. Rovněž se mluví o obtížné zachytitelnosti sonarem, ale není známo, jak jí bylo dosaženo (už sama letecká turbína je velice hlučná). Zajímavý je údaj o ceně - činí jen 20 miliónů dolarů, z čehož však 70 procent připadá na elektroniku. Oficiálně se tvrdí, že Sea Shadow byl jen experimentální prototyp, ale některé údaje naznačují, že od ledna 1996 je malý počet plavidel zařazen do služby u amerického námořnictva.

Technické údaje lodi Sea Shadow

Délka: 48,8 až 51 m (různé prameny) 
Celková výška 21,4 m 
Ponor plováků: 4,3 m 
Šířka: 18,5 až 20,73 m (různé prameny) 
Výtlak: 560 tun 
Posádka: 4 až 10 mužů 

 


Prameny: časopis ABC Internet: www.fas.org


All Rights Released.


 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles