zpět britské bombardéry druhé světové války

Britské bombardéry
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Handley Page H.P.57 Halifax



Halifax ("Halibag"), známý méně než Lancaster, ale skoro stejně důležitý, byl těžký bombardér, který přispěl k vítězství Spojenců nejen bombardováním samotným, ale i plněním jiných mnohem různorodějších rolí. Halifax se stal hrozivou zbraní a dopravním letadlem, které po řadě změn nemělo vady. Původní plánovaná hmotnost 11 900 kg vzrostla na 30 800 kg a letoun používal namísto projektovaných dvou motorů Vulture čtyři motory Merlin. Halifax I měl desetimetrovou pumovnici a šest prostorů na pumy ve střední části křídla. Jeho obrannou výzbrojí bylo osm (později devět) kulometů Browning. Jeho první výpravou byl nálet na Le Havre v noci z 11. na 12. března 1942. Další série měly kulomety přemístěné z bočních střelišť do hřbetní střelecké věžičky a byly vybaveny standardní přídí tvořenou průhledným perspexem. Jejich zdvojené směrovky byly zvětšeny, čímž se dosáhlo větší přesnosti bombardování, jeden z nich (Halifax GR.II série 1A), s krytem radarové antény ve spodní části trupu se stal prvním letadlem, které v aktivní službě používalo povrch mapující radar H2S.

Verze GR.III až VII (verze IV nebyla postavena) už používaly motory Hercules a často čtyřlisté vrtule či přídavné nádrže nebo tropické vybavení. Verze VIII bylo neozbrojené dopravní letadlo s přepravním prostorem o kapacitě 3600 kg na místě pumovnice a s místy pro jedenáct pasažérů (po válce z něj bylo vyvinuto dopravní letadlo Halton). Halifaxy verzí III, V a IX (verze, která mohla pojmout i 16 výsadkářů) sloužily v Evropě jako vlečné pro kluzáky a v dalších zvláštních operacích - užívány byly hojně pro zásobování odbojových skupin, případně nesly elektronická zařízení.

Poslední let uskutečnil GR.VI z Gibraltaru v březnu 1952, V téže době vyřadilo své B.VI i francouzské letectvo.

Stručná charakteristika Halifax B Mk. III
Základní funkce Těžký bombardér
Pohon Čtyři dvouhvězdicové 14válcové motory Bristol Hercules XVI
Výkon 4x 1650 HP 4x 1230 kW
Rozpětí 104 ft 31,75 m
Délka 71,6 ft 21,82 m
Výška 20,7 ft 6,32 m
Plocha křídel 1275 sq ft 118,45 čtv. m
Hmotnost prázdná 38 240 lb 17 345 kg
max. 65 000 lb 29 484 kg
Rychlost max. 311 mph 501 km/h
Poč. stoupavost 751 ft/min 229 m/min
Dostup 24 000 ft 7315 m
Dolet 1261 mil 2030 km
Výzbroj 9x 7,7mm kulomet; 5890 kg bomb
Posádka 7
První vzlet Prototyp 25.3.1939
Datum výroby Halifax I 11.10.1940
Halifax III July 1943
Vyrobeno 6176
Uživatelé GB, Austrálie, Francie (FFL), Kanada, Nový Zéland


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved