zpět britské stíhačky druhé světové války

Britské stíhačky
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Fairey Fulmar

Fulmar byl odpovědí firmy Fairey na naléhavou potřebu admirality na palubní stíhačku a byl vyvinut z lehkého bombardéru P.4/34. Podmínky pro firmu vyžadovaly, aby byl Fulmar vyzbrojen osmi kulomety a byl v dvoumístném uspořádání s navigátorem. Letoun poprvé vzlétl v lednu 1940 a po překvapivě rychlém vývoji a uvedení do služby se první stroje dostaly na palubu letadlové lodi Illustrious již v červenci a v srpnu s nimi vyplula do Středomoří. Později tyto letouny využívalo čtrnáct perutí, zvlášť intenzívně byly využívány ve Středomoří a na palubách obchodních lodí vybavených katapultem (CAM). Poprvé z paluby takové CAM odstartoval Fulmar v srpnu 1941. Především v boji proti italskému letectvu se Fairey Fulmar jevil dobře; byl ovladatelný a vytrvalý.

Poté, co bylo postaveno 250 kusů verze Mk.I, přešla výroba na silnější verzi Mk.II, jíž bylo dodáno 350 kusů. Poslední letoun byl postaven v únoru 1943.

Stručná charakteristika Fulmar Mk. II
Základní funkce Stíhací letoun
Pohon Jeden motor Rolls-Royce Merlin 30
Výkon 1300 HP 970 kW
Rozpětí 46,4 ft 14,14 m
Délka 40,2 ft 12,24 m
Výška 10,66 ft 3,25 m
Plocha křídel 342 sq ft 31,77 sq m
Hmotnost prázdná 7015 lb 3182 kg
max. 10 200 lb 4627 kg
Rychlost 273 mph 440 km/h
Dostup 27 230 ft 8300 m
Dolet 780 mil 1255 km
Výzbroj 8-9x 7,7mm kulomet, 2x 113 kg bomb
Posádka 2
První vzlet 4.1.1940
Datum výroby květen 1940
Vyrobeno 600


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved