zpět britské stíhačky druhé světové války

Britské stíhačky
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Hawker Hurricane, Sea Hurricane

historie

Hurricane byl zkonstruován na základě specifikace Ministerstva letectví F.36/34 a jeho prototyp poprvé vzlétl 6. listopadu 1935. Výroba byla zahájena v roce 1936 a první sériový stroj se vznesl do vzduchu v říjnu 1937. Přestože v době, kdy válka končila, Hurricane už nebyl vyráběn, sloužil stále tento letoun v první linii. Válčil celkem na sedmnácti bojištích - na Britských ostrovech, ve Francii, Norsku, severní Africe, Sicílii, Itálii, Středním i Dálném východě, v Rusku a v bitvách o Atlantik a Středomoří a chránil také lodní konvoje na severu. Jeho role byly přitom rozmanité - plnil úlohu stíhače, stíhacího bombardéru, RP letounu (vybaveného raketami, Rocket Projectils), ničitele tanků, palubního stíhače i stíhače vynášeného do vzduchu katapultem. V létech 1944-45, vybaven raketami, byl s velkým úspěchem používán v proti nepřátelským lodím v Jaderském moři, jako stíhací bombardér sloužil také úspěšně v Barmě.

Až do září 1944, kdy opustil výrobní linku poslední Hurricane, bylo vyrobeno bratru víc než 14 tisíc těchto strojů.

Výčet hlavních verzí typu Hurricane
Mk.I Motor Rolls-Royce Merlin II nebo III. Výzbroj sestávala z osmi 7,7mm kulometů Browning, po čtyřech v každém křídle. Původně plátnem potažená křídla, dvoulistá dřevěná vrtule a neměl pancéřování ani samosvorné nádrže. V r. 1939 vybaven vrtulí deHavilland nebo Rotol s konstantní rychlostí, křídly potaženými plechem, pancéřováním apod. V Bitvě o Británii nastoupily Hurricany Mk.I proti většímu množství nepřátelských letadel než kterýkoliv jiný druh letadla a perutě vyzbrojené Hurricany dosáhly více než 1500 potvrzených vítězství nad Luftwaffe, tedy téměř poloviny všech nepřátelských letounů sestřelených v tomto období. V r. 1940 byly Mk.I vybaveny vzduchovými filtry a zařízením pro službu na Středním východě.
Mk.II

Motor R.R. Merlin XX s dvoustupňovým kompresorem. S výjimkou drobných změn v křídlech (kvůli většímu počtu zbraní) a zesílení trupu a podvozku (kvůli větší váze a výkonu) nebylo zapotřebí žádných konstrukčních změn. Existovaly 4 základní verze:
- Mk.IIA (1940), kovová křídla verze Mk.I s osmi kulomety.
- Mk.IIB (1940), se dvěma dalšími kulomety na každém křídle vně od přistávacího světlometu (celková výzbroj tedy byla dvanáct 7,7mm kulometů, po šesti v každém křídle).
- Mk.IIC (1941), 4x 20mm kanón British Hispano.
- Mk.IID (1943), 2x 40mm kanón Vickers nebo Rolls-Royce a 2x 7,7mm kulomet, pro útoky na pozemní cíle se přidávala ještě další výzbroj.
Roku 1941 byly verze Mk.IIB a IIC vyráběny se závěsy pro 250 lb nebo 500 lb bomby nebo alternativně pro 45 či 90 galonové odhazovatelné palivové nádrže a obě byly vybaveny i zařízeními pro službu v tropech a lety nad oceánem. Mk.IIB byl poprvé nasazen jako stíhací bombardér do bojů nad okupovanou Francií v listopadu 1941. V obou provedeních - stíhací bombardér i verze pro dálkové lety - si Mk.II uchoval své kvality stíhacího stroje.
Mk.III Brity vyráběná verze Mk.II s motorem Packard Merlin. Nebyl nikdy vyráběn pod označením Mk.III.
Mk.IV

Motor R.R. Merlin 21 nebo 22. Křídla byla schopna unést výzbroj a náklad v násl. alternativách:
- Dva 40mm kanóny Vickers dva 7,7mm kulomety.
- Osm raket a dva 7,7mm kulomety.
- Dvě 250lb n. 500lb bomby a dva 7,7mm kulomety.
- Dvě 45 n. 90 galonové odhazovatelné nádrže a dva 7,7mm kulomety.
Také mohl být vybaven 350 lb přídavné výzbroje. Max. rychlost 314 mph, dolet 495 mil.
Mk.V Motor R.R. Merlin 27 n. 32 se zvýšeným výkonem pro start. Tatáž výzbroj a náklad jako Mk.IV. Postaveny pouze dva (prototyp a konverze z Mk.IV)
Mk.X Motor Packard Merlin 28, vrtule Hamilton Standard Hydromatic. Vyráběn v Kanadě společností Canadian Car and Foundry (CCF) Company Ltd. Odpovídal britskému Mk.I.
Mk.XII (včetně verzí Mk.XIIA a XIIB) Poháněn motorem Packard Merlin 29, vyráběn společností CCF. Odpovídal britskému Mk. II, Mk. IIA a Mk. IIB.
Výčet hlavních verzí typu Sea Hurricane
Mk.I

Motor R.R. Merlin II n. III. Konverze z Hurricane Mk.I ve třech verzích:
- Mk.IA, (1941) přizpůsobený pro start z katapultu, vybaven námořním rádiem, startoval z obchodních lodí (CAM), které byly od jara 1941 používány k letecké ochraně konvojů.
- Mk.IB, (1941) přizpůsoben pro start z katapultu a zachycení lany při přistání, používal se na letadlových lodích.
- Mk.IC, (1942) tentýž drak jako Mk.IB, ale křídla z Mk. IIC se čtyřmi kanóny.
První nepřátelský letoun byl zničen Sea Hurricanem startujícím z katapultu 4.8.1941. Mk.IB byl první jednosedadlovým palubním stíhacím jednoplošníkem používaným Royal Navy. Poprvé se zúčastnil bojů v červnu 1942 ve Středomoří, částečně se vyznamenal při obraně konvojů na Maltu v létě téhož roku.
Mk.II Motor R.R. Merline XX, konverze z Hurricanu Mk.II. Vybaven záchytným zařízením a námořním rádiem, ale bez startovních bodů pro katapult.
Mk.IIA Motor Packard Merlin 29, vyráběn v Kanadě. Konverze z Hurricanu Mk.XIIA.
Hooked Mk.II Hurricane Mk.II vybavený přistávacím hákem (hooked). Některé z Hurricanů Mk.II byly v roce 1943 vybaveny přistávacím hákem a sloužily jako cvičné na maketách paluby letecké lodi na souši.Na rozdíl od Sea Hurricanů dostaly standardní vybavení RAF.

Pramen: Colin James Pratt-Hooson (Hawker.Hurricane@Unforgettable.Com)


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved