zpět české a československé letouny

České letouny

NAVIGACE

L-39 Albatros

Aero, Československo

připravil Martin Jurečka

Vývoj cvičného a lehkého bojového Albatrosu, nástupce L29, začal tři roky po zahájení sériové výroby L29. Na základě úspěchu letounu L29 obdrželo Aero v polovině šedesátých let vládní zakázku na vývoj a výrobu cvičného letounu druhé generace, s dvouproudovým motorem, určeného pro vzdušné síly států Varšavské smlouvy.
Byl vyvinut za úzké spolupráce s hlavním odběratelem, kterým byl SSSR. SSSR předpokládal jeho zařazení v roli základního cvičného proudového letounu, jako nástupce L29. L29 byl vytýkán zejména malý tah motoru a jeho vyšší spotřeba. Pro nový letoun byl vybrán sovětský motor Ivčenko AI-25 s dvojnásobným tahem oproti motoru letounu L29. Tentýž motor poháněl dopravní Jak-40. Pro použití ve cvičném letounu s jinými režimy letu byl v n.p. Motorlet upraven do varianty AI-25 W a později ještě v době zkušebních letů dostal letoun silnější motor AI-25 TL sovětské výroby.

Prototyp s původními malými
vstupy vzduchu

První a třetí prototyp byly použity k pevnostním zkouškám. K letovým zkouškám byl určen druhý prototyp L39 X-02. Pojížděcí zkoušky zahájené 28.října 1968 byly úspěšné a 4.listopadu 1968 vykonal letoun první let. Během letových zkoušek činil největší potíže přívod dostatečného množství vzduchu k motoru. Potupně bylo upuštěno od sacích kanálů s usměrňovací lopatkou a třemi přisávacími otvory a konečné vstupy vzduchu jsou asi o 20% větší a o 37 cm delší. Podnikové zkoušky byly ukončeny koncem roku 1970. Po výrobě dalších 10 předsériových strojů byla koncem roku 1972 zahájena sériová výroba a do výzboroje ČSLA byl Albatros zařazen začátkem roku 1974.
V roce 1977 byl letoun ve verzi ZO vystaven na leteckém salónu v Paříži.

L-39 Albatros je dvoumístný proudový jednomotorový dolnoplošník celokovové konstrukce s tříbodým zatahovacím podvozkem.
Během vývoje byl kladen důraz na modulární konstrukci, aby se co nejvíce usnadnily opravy a aby bylo možno jednotlivé sestavy snadno demontovat za účelem prohlídek. Množství odnímatelných panelů usnadňuje údržbu a palubní zdroj činí letoun nezávislým na pozemním vybavení.
Křídlo lichoběžníkového tvaru je průběžné a má pevné okrajové palivové nádrže vřetenového tvaru. Mezi křidélky a trupem jsou umístěny dvouštěrbinové vztlakové klapky, stavitelné do dvou poloh. Křidélka jsou vyvážena aerodynamicky. Potah křídla, křidélek i klapek je z duralových plechů. Na obou polovinách křídla jsou umístěny pitotstatické sondy, přičemž levá je hlavní a pravá záložní. Ocasní plochy. VOP lichoběžníková, SOP mírně šípová. Na spodní straně stabilizátoru jsou nanýtovány vířiče vzduchu, které zvyšují účinnost výškového kormidla. Výškovka je opatřena na pravé i levé straně vyvažovacími ploškami, při čemž jedna pracuje automaticky podle polohy vztlakových klapek a tím vyrovnává změnu podélné tíživosti.
Pod trupem je dvojice aerodynamických brzd, které se automaticky otvírají při dosažení rychlosti 0,78 M.
Trup je tvarově členitý vzhledem k umístění vstupních kanálů vzduchu pro proudový motor umístěný v zadní části trupu. Trup je dělen na několik částí. V přední jsou soustředěny bloky palubní avioniky, střední část s kabinou je hermetizována. V dielektrickém krytu špičky přídě je uloženo radiovybavení a kyslíková instalace. Za kabinou jsou trupové palivové nádrže. Ocasní část trupu je snímací. V zadní části trupu je vestavěna čtyřhlavňová elektrická výmetnice signálních světlic.
Kabina s dělenými překryty odklopnými na pravou stranu je opatřena vystřelovacími sedačkami československé konstrukce VS-1 s charakteristikami 0m / 150km/hod.
Přistávací zařízení tvoří tříkolý zatahovací kývačkový podvozek s nízkotlakými pneumatikami. Hlavní podvozková kola mají hydraulické brzdy. Zvláštností je zpětné zavírání podvozkových krytů při vysunutém podvozku, což chrání hlavně podvozkové dutiny od znečištění při pojíždění po travnatých plochách.
Motor je vybaven autonomní spouštěcí soustavou s generátorem vzduchu, takže není závislý na pozemním zdroji elektrické energie pro spuštění.
Řízení je táhlové, bez posilovačů, přístrojové vybavení umožňuje let za zhoršených povětrnostních podmínek.
Všechny verze L39 jsou vybaveny křídelními závěsy, verze L39 C dvěma, ostatní verze mají zesílené křídlo a jsou vybaveny čtyřmi závěsy. Na nich mohou nést přídavné nádrže, pumy nebo neřízené rakety. Mohou být použity i dvě řízené IČ rakety pro vlastní obranu. Zachycení cíle raketou je signalizováno tónem ve sluchátkách. Je možné i zaměřování cílů a střelba na vzdušné a pozemní cíle fotokulometem.

Pro L-39 byl vyvinut celý výcvikový komplex, který ještě zahrnuje

"Sourozenci" L29, L39 a L59

S ohledem na vývojové trendy posledních generací bojových letounů zahájilo Aero počátkem osmdesátých let na základě osvědčené koncepce letounu L39 vývoj modernějšího a výkonnějšího cvičného letounu s označením L39 MS, později L59.

Letouny řady L39/59 jsou daleko nejúspěšnějším cvičným proudovým letounem současnosti a v počtu uživatelů, celkovém náletu i počtu dodaných kusů několikanásobně převyšují všechny ostatní konkurenty. Do února 1999 bylo od roku 1971 dodáno 2921 letounů řady L39/59, které u uživatelů na celém světě nalétaly bezkonkurenčních více než 4 miliony letových hodin.

 

Verze






Uživatelé

Albatros létá ve více než 30 zemích světa. Mezi nimi jsou: Česká republika (v roce 1998 u nás létalo: 14 L39 C, 17 L-39 ZA a 3 L39 MS), Slovensko, NDR (od 1977), Maďarsko, Afghánistán (od 1977), Alžírsko, Bulharsko, Bangladéš, Jemen, Kuba, Egypt, Etiopie, Filipíny, Írák, Lýbie (od 1978), Nigérie, Rumunsko, Sýrie, Thajsko, Tunisko, Vietnam, SSSR (2080 L-39C), USA.





Bojové nasazení

?




TTD

  L39 ZA L139 L59
Motor: Ivčenko AI-25 TL
16,9 kN
Allied Signal TFE 731-4-1T
18,15 kN
DV-2
21,58 kN
Délka: 12,13 m ? 12,20 m
Rozpětí: 9,48 m ? 9,34 m
Výška: 4,77 m ? 4,78 m
Prázdná hmotnost: 3 455 kg 3 460 kg 4 030 kg
Maximální hmotnost: 5 670 kg 6 000 kg 7 000 kg
Rychlost: 750 km/hod 760 km/hod 870 km/hod
Dostup: 10 600 m 10 800 m 12 200 m
Stoupavost: 22 m/s 22 m/s 25 m/s
Dolet: 2 500 km 2 900 km ?
Dojezdová dráha: 480 m ? ?
Výzbroj:
  • 1x dvouhlavňový 23mm kanón Gš-23L pod trupem,
    150 nábojů
    Přední část pouzdra Boční pohled
  • Náklad do 1 000 kg, na čtyřech podkřídelních závěsnících




Zdroje:

 


Copyright © All Rights Reserved