zpět letouny Jak

Ruské letouny Jak

NAVIGACE

Jak-17 Feather

Jakovlev, SSSR

připravil Martin Jurečka

Tento stíhač poprvé vzlétl v roce 1947. Vznikl relativně jednoduchými zásahy do konstrukce Jak-15 (prvního sovětského proudového letadla). Nápadným znakem byl trojnohý podvozek s polozatahovací přední nohou. Na koncích křídel mohly být zavěšeny odhazovatelné přídavné nádrže. Zajímavě uložený motor vyžadoval potažení spodní části trupu speciálním ohnivzdorným plechem.
Po úspěšných letových zkouškách se výroba rychle přeorientovala z Jak-15 na nový typ. Do ukončení výroby v roce 1948 bylo vyrobeno asi 480 strojů.

Bylo to první sovětské letadlo ve výzbroji naší armády. Sloužil u nás od roku 1949 pod označením S 100. Uvažovalo se i o licenční výrobě, ale vývoj letecké techniky šel v té době tak rychle kupředu, že k tomu nedošlo.
Jediný kus Jak-17, který u nás sloužil se zachoval a je uložen ve Vojenském muzeu v Praze-Kbelích.

Verze

Uživatelé

SSSR, ČSR, Polsko.

Bojové nasazení

Nebyl bojově nasazen.

TTD Jak-17

Motor: 1xRD-20, 8,7 kN
Délka: 8,98 m
Rozpětí: 9,2 m
Výška: ? m
Prázdná hmotnost: 2 430 kg
Maximální hmotnost: 3 323 kg
Rychlost: 830 km/h
Dostup: 12 000 m
Stoupavost: ? m/s
Dolet: 740 km
Vzletová dráha: ? m
Dojezdová dráha: ? m
Výzbroj: 2x 23mm kanón

 


Copyright © All Rights Reserved