zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Boeing E-4B

připravil Jirka Wagner

E-4B slouží jako Národní letecké operační centrum pro Sbor národního velení. V případě národního ohrožení nebo při destrukci pozemních velitelských center slouží letadlo jako moderní velitelské, kontrolní a komunikační centrum velení amerických sil a jako centrum pro koordinaci činnosti civilních složek.

E-4B, vojenská verze letounu Boeing 747-200, je čtyřmotorové letadlo dlouhého doletu operující ve velkých výškách se schopností doplňování paliva za letu. Jeho větší rozměry poskytují přibližně třikrát víc prostoru než jeho předchůdce, velitelské letadlo EC-135. Hlavní paluba je rozdělena do šesti sekcí: pracovní prostor velitelství, konferenční místnost, zpravodajská místnost, pracovní místnost operačního týmu, komunikační místnost a prostor pro odpočinek. Posádka E-4B může dosáhnout až 114 lidí, včetně spojeného operačního týmu, letecké posádky, údržbářských a ochranných složek a vybraných osob. E-4B má elektromagnetickou pulzní ochranu, elektrický systém vytvořený k podpoře pokročilé elektroniky a širokou paletu komunikačních zařízení.

Dalšími zdokonaleními jsou ochranná pole proti nukleárním a termickým účinkům, akustická kontrola, vylepšené technické kontrolní přístroje a modernizovaný systém chlazení elektrických komponentů. Pokročilý systém komunikace umožňuje celosvětové komunikační propojení strategických a taktických satelitů s létajícím operačním centrem. K poskytnutí okamžité podpory Sboru národního velení je vždy nejméně jeden E-4B v pohotovosti na některé z vybraných základen ve světě. E-4B byl vyvinut z E-4A, který byl ve službě od konce roku 1974. První model B byl upraven v lednu 1980 a do roku 1985 prodělaly konverzi všechny letouny.

Stručná charakteristika

Základní funkce létající operační centrum
Výrobce Boeing Aerospace Co.
Pohon čtyři proudové motory General Electric CF6-50E2
Výkon 4x 52 500 lb 4x 233.53 kN
Délka 231 stop 4 palce 70,5 m
Rozpětí 195 stop 8 palců 59,7 m
Výška 63 stop 5 palců 19,3 m
Max. vzletová hmotnost 800 000 lb 360 000 kg
Vytrvalost 12 hodin (bez doplnění paliva)
Dostup 30 000 stop 9 144 m
Cena jednoho stroje 258 miliónů dolarů
Posádka až 114 osob
Datum výroby leden 1980
Ve stavu Aktivní složky - 4; Air National Guard - 0; Rezerva - 0

 


Copyright © All Rights Reserved