zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

McDonnell Douglas F-15 Eagle

připravil Jirka Wagner

F-15 Eagle je taktický stíhač s vysokými manévrovacími schopnosti, který je určen pro vybojování a udržení vzdušné převahy. Jeho schopností je dosaženo kromě vysoké manévrovatelnosti i akcelerací, doletem a zbraňovou a avionickou výbavou. Může pronikat obranou a napadat a ničit všechna stávající i projektovaná nepřátelská letadla.

Jeho zbraně a letecké kontrolní systémy jsou navrženy tak, že jediný pilot může bezpečně a efektivně vstupovat do leteckých soubojů. Avionika letadla obsahuje průhledový displej, pokročilý radar, inerční navigační systém i další letecké nástroje jako taktický navigační systém nebo systém přistávání. Na palubě F-15 se rovněž nachází elektronický výstražný systém (RWS), identifikace přítel-nepřítel (IFF), elektronické rušení protivníka a palubní digitální počítač. Vnější závěsy letounu slouží k nošení přídavných nádrží, díky nimž tak odpadá eventuální nutnost tankování za letu, a zbraní.

F-15 Eagle byl logickým následovníkem letounu F-4 Phantom II. První prototyp F-15A, který vzlétl vzlétl 27. července 1972, se vyznačoval dvěma dvouproudovými motory, širokým centroplánem a zádí trupu, šípovitým křídlem s neměnnou geometrií a malou štíhlostí, vysokými zdvojenými svislými ocasními plochami a plovoucími horizontálními ocasními plochami s pilovitým zubem na náběžné hraně. Jeho motory mu dodávaly ve vysokých výškách rychlost až Mach 2,5, což si vyžádalo v konstrukci rozsáhlé použití titanu (přes 20% váhy draku). Celkem bylo do roku 1979 vyrobeno 385 strojů.


Kamuflážní schéma

V současné době je hlavní používanou variantou F-15C, jehož bylo od roku 1979 do listopadu 1989 vyrobeno 481 kusů. První dvousedadlový F-15B (dříve TF-15A) vzlétl 7. července 1973 a dodávky pro USAF byly zahájeny v listopadu 1974. Současně s verzí F-15C se začal vyrábět i dvousedadlový typ F-15D. Tyto modely společně s verzí F-15E byly nasazeny jako letecká podpora i v operaci Pouštní bouře, kde dosáhly potvrzených 26 sestřelů. Verze F-15E vznikla modernizací typu F-15B. Prototyp tohoto "Strike Eagle" byl zalétán v roce 1982 a po vyhodnocení soutěže byla v roce 1985 zahájena výroba tří dalších prototypů. Původní objednávka na 392 kusů byla ale později snížena na 209 strojů. Strike Eagle znamenal velký obrat v koncepci USAF, protože pilot už nemusel dělat, byť s pomocí špičkové avioniky, veškerou práci sám (navigace, používání zbraní a řízení akce). Místo letce na zadním sedadle je vybaveno čtyřmi víceúčelovými obrazovkami pro radar, řízení a volbu zbraní a stálou kontrolu ohrožení; pilot je vybaven širokoúhlým průhledovým displejem (HUD), obrazovkami a pohyblivým zobrazováním mapy pro navigaci a automatickým kopírováním terénu. Kvůli množství avioniky musela být zmenšena jedna vnitřní nádrž, ale letoun může používat standardní přídavné nádrže.

Boeing zajišťuje simulátory pro výcvik pilotů. Na snímku je vidět "let" na letounu typu F-15C ve výcvikovém středisku umístěném na letecké základně Langley. Piloti mají při výcviku simulovaný výhled kolem dokola v rozsahu 360°,  možnost použití brýlí pro noční vidění a nebo přilbového zaměřovače.

Stručná charakteristika F-15E

Základní funkce záchytný stíhací letoun a stíhací letoun pro získání vzdušné převahy
Výrobce McDonnell Douglas Corp.
Pohon dva dvouproudové motory Pratt & Whitney F100-PW-229 s přídavným spalováním
Výkon 2x 29 000 lb 2x 129 kN
Délka 63 stop 9 palců 19,43 m
Výška 18 stop 8 palců 5,63 m
Rozpětí 42 stop 10 palců 13,05 m
Plocha křídel 607,94 stop čtv. 56,48 m čtv.
Max. rychlost přes Mach 2.5 2655 km/h
Dostup 60 000 stop 18 290 m
Hmotnost prázdná 31 700 lb 14 379 kg
max. vzletová 81 000 lb 36 741 kg
Max. dolet 3570 mil 5 745 km
Výzbroj Jeden zabudovaný 20mm rotační kanón M-61A1 s 940 náboji; čtyři rakety AIM-9L/M Sidewinder a čtyři AIM-7F/M Sparrow nebo kombinace střel AIM-9L/M, AIM-7-F/M a AIM-120; tangenciální závěsník na každé CFT dovoluje nést šest pumových závěsů. K typickému nákladu patří 20 pum Mk 20 Rockeye šest střel AGM-65 Maverick anebo devět nukleárních zbraní B61.
Posádka dva
Cena jednoho stroje 15 miliónů dolarů.
Prototyp F-15A vzlétl 27. července 1972
Ve stavu Aktivní služba - 403; ANG - 126; Rezerva - 0

 


Copyright © All Rights Reserved