zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Boeing T-43A

připravil Jirka Wagner

T-43A je proudový letoun středního doletu se šípovitými křídly. Je vybaven moderními navigačními a komunikačními přístroji a slouží k výcviku navigátorů strategických a taktických letadel. T-43A je primárně používán při vysokoškolském výcvikovém navigátorském programu U.S. Air Force. Některé T-43 jsou přizpůsobeny pro dopravu osob a poskytují operační podporu určeným velitelstvím a Air National Guard.

T-43A vojenskou verzí transportního Boeingu B-737. Pod každým křídlem je jeden proudový motor. Zvnějšku se odlišuje od své komerční předlohy přidanými malými anténami, sextantovými porty, drátovou anténou pro vysokofrekvenční rádio a menším počtem oken. Letoun má významně větší výcvikové schopnosti než letadlo, jež nahradil – T-29C. V každém cvičném letadle T-43A se nacházejí vždy minimálně dva žáci s minimálními zkušenostmi, minimálně dva nejzkušenější a dvanáct dalších studentů u panelů. Dva studenti se dělí o jeden panel a instruktor může pohybovat svou sedačkou podél panelů, sedět vedle studentů a provádět individuální instruktáž. Velké kabina dovoluje snadný přístup ke všem sedícím, což zkracuje pomyslnou vzdálenost mezi studenty a jejich instruktorem. Studentský výcvikový prostor je vybaven pokročilou avionikou totožnou s tou, kterou používají operační letouny Air Force. To znamená včetně mapovacího radaru, rádiových systémů VOR (VHF omnirange) a TACAN (Tactical Air Navigation), inerčního navigačního systému, radarového výškoměru a všech nezbytných komunikačních zařízení. Pět periskopových sextantů je rozmístěno po délce výcvikového prostoru a jsou používány pro výcvik navigace podle hvězd.

Většina cvičných letounů T-43A se používá pro výcvik navigace na (viz U.S. Air Bases) Randolph Air Force Base, Texas, kde Air Force cvičí také Air National Guard, Air Force Reserve, U.S. Navy, U.S. Marine a studenty z jiných zemí. Zbývající letadla jsou přidělena Air National Guard v Buckley Air National Guard Base, Colo., kde jsou používána pro letecký program U.S. Air Force Academy a pro dopravu sportovních týmů akademie. U.S. Southern Command používá CT-43 pro velitelskou přepravu. První T-43A byl dodán Air Force na Mather Air Force Base, Calif., v září 1973. Poslední byl vyroben v červenci 1974. Flotila T-43 u Air Education and Training Command byla přemístěna na Randolph Air Force Base, Texas, v květnu 1993 (z důvodu uzavření Mather AFB).  

Stručná charakteristika

Základní funkce letoun pro výcvik navigace
Výrobce Boeing Co.
Pohon dva proudové motory Pratt & Whitney JT8D-9A
Výkon 2x 14 500 lb 2x 64.5 kN
Délka 100 stop 30,3 m
Výška 37 stop 11,2 m
Max. vzlet. hmotnost 115 000 lb 67 500 kg
Rozpětí 93 stop 28,2 m
Rychlost 535 mph (861 km/h) ve výšce 35 000 stop (10 670 m)
Dostup 37 000 stop 11 212 m
Dolet 2995 mil 4820 km
Výzbroj žádná
Posádka dvacet (12 studentů, šest instruktorů navigace, pilot a kopilot)
Datum výroby září 1973
Cena jednoho stroje 5,39 miliónů dolarů
Ve stavu Aktivní složky – 13; ANG – 2; Rezerva - 0

 


Copyright © All Rights Reserved