zpět současná výzbroj USAF

Americká letecká výzbroj

NAVIGACE

AGM-114 Hellfire

připravil Jirka Wagner

Hellfire patří k nejdůležitějším raketám používaným současnými vrtulníky U.S.Army včetně útočné helikoptéry AH-64 Apache. Jméno Hellfire pochází z anglického HELicopter-Launched FIRE-and-forget missile (střela typu odpal-a-zapomeň vypouštěná z vrtulníku). Standardní výzbroj vrtulníku Apache tvoří palebná síla 16 těchto raket, primárně používaných proti tankům.

 

Střela AGM-114 byla postavena na bázi zkušební technologie AGM-64 Hornet, vyvinuté v létech 1963-66 firmou North American Rockwell. Úkolem této střely bylo ověřit schopnost elektro-opticky naváděné střely typu “fire-and- forget” ničit těžce obrněné cíle. Po úspěšném potvrzení této koncepce byly první testy střely Hellfire provedeny v roce 1971.

Po vypuštění rakety musí být cíl označen laserovým paprskem (označení provádí buď pilot, nebo pozemní jednotka) – hledáček v nose střely najde odraz laserového světla a jednoduše střelu navede přímo na cíl. Předtím, než je cíl zasažen, se střela zdvihne a pak se skloní dolů, aby zasáhla místo s nejtenčím pancéřováním – vrchní část kopule tanku.

Hellfiry zahájily útočnou akci operace Pouštní bouře, když jimi vrtulníky Apache vyřadily z provozu radarové systémy včasné výstrahy a vyčistily tak cestu následnému leteckému úderu. V dalším průběhu bitvy pak zpečetily osud více než 500 iráckých tanků.

AGM-64 Hellfire byly operačně nasazeny v roce 1985.

Plány budoucích střel Hellfire počítají s tandemovou bojovou hlavicí, kombinací obrazového infračerveného hledáčku a milimetrového radaru a se zvětšením doletu na 10 000 m.

Stručná charakteristika

Výrobce Rockwell, Martin Marietta
Hmotnost Střela 99 lb 45 kg
Hlavice 20 lb 9 kg
Délka 5,3 stop 1,61 m
Průměr 7 palců 17,8 cm
Rozpětí 1,1 stopy 33,5 cm
Navádění poloaktivní laserové
Pohon Raketový motor na pevné palivo Thiokol TX-657 s redukovanou kouřivostí.
Rychlost Mach 1,1 1313 km/h
Dolet přibližně 5 mil 8 km

Tiskové zprávy

Francie si vybrala střely Hellfire II pro svoje helikoptéry Tiger / 2007-06-18

 


Copyright © All Rights Reserved