Poválečné americké vojenské letouny
 
  
Douglas A3D (A-3) Skywarrior
  
  
  
   
  Na začátku 50. let vyplnila firma Douglas požadavek vojenského námořnictva na
    strategický bombardér dlouhého doletu, když začala práce na projektu tohoto letadla
    v roce 1947. Prototyp XA3D-1 poprvé vzlétl v říjnu 1952. Vznikl tak první proudový
    útočný bombardér US Navy s mírně šípovými křídly, pod kterými byly zavěšeny
    motory. Když bylo v r. 1956 zařazen do služby, bylo to největší a nejtěžší
    letadlo, které tehdy operovalo z letadlové lodi. Zkratka A3D byla brzy vykládána
    jako "All 3 Dead" - všichni tři mrtvi, díky tomu, že oproti verzím USAF
    neměly námořní Skywarriory vystřelovací sedačky a navíc je často pilotovali ti
    nejhorší letci.
  
Měnící se technologie způsobily, že A3D byl jako bombardér brzy nevyhovující,
    ale výroba pokračovala souběžně s tím, jak se A3D začalo používat jako
    palubního tankovacího letounu a letadla protielektronického boje. 
  
Mezi léty 1954 až 1956 zařadilo do služby US Air Force také nejpokročilejší typy
    odvozené z námořního A3D Skywarrioru – byly jimi letouny B-66 Destroyer a
    RB-66: B-66 používaly vzdušné síly jako střední bombardér, který svou rychlostí,
    doletem a kapacitou splňoval všechny taktické požadavky na použití těch
    nejúčinnějších zbraní. RB-66 byl modifikován pro noční fotoprůzkumné lety a pro
    elektronický a meteorologický průzkum. Tato letadla měla své role plnit hlavně ve
    Vietnamu, ale brzy se začala používat jen jako tankovací, resp. letadla
    protielektronického boje -do doby, než byla nahrazena letadly KA-6 (tanker) a 
EA-6A Intruder a 
EA-6B Prowler (rušení).
  
V roce 1962 byl A3D přeznačen na A-3 
   
  
    
      | Stručná
      charakteristika  | 
    
    
      | Základní funkce | 
      útočný bombardér | 
    
    
      | Délka | 
      76 stop | 
      23,2 m | 
    
    
      | Rozpětí | 
      72,5 stopy | 
      22,1 m | 
    
    
      | Max. vzlet. hmotnost | 
      82 000 lb | 
      37 185 kg | 
    
    
      | Dostup | 
      40 000 stop | 
      12 192 m | 
    
    
      | Posádka | 
      Tři - pilot (levé přední sedadlo, bombometčík/navigátor
      (pravé přední), operátor elektronického boje ECM
      (zády k pilotovi). | 
    
  
   
  
    
      | Start a přistání na letadlové lodi
      USS Forrestal  | 
    
    
       | 
       | 
       | 
       | 
       | 
    
    
       | 
       | 
       | 
       | 
       | 
    
  
  
  Jirka Wagner
  
 
Copyright © All Rights Reserved