zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Republic F-84F Thunderstreak



XF-96A, prototyp stíhacího bombardéru se šípovým křídlem o šípu 38,5° a šípovými ocasními plochami poprvé vzlétl 3.června 1950. Výkonnost byla horší, než se očekávalo a jen díky válce v Koreji nebyl projekt zrušen. 9.srpna 1950 bylo označení změněno na XF-84F a přiděleno jméno Thunderstreak.
První prototyp XF-84F vzlétl 14.února 1951 a první sériový F-84F vzlétl 22.listopadu 1952. Sériový F-84F se od předsériových lišil především překrytem kabiny. Dále jeden podtrupový brzdící štít byl nahrazen dvěma perforovanými po stranách trupu, které se mohly používat při všech rychlostech. Poslední typy byla vybaveny i brzdícím padákem.
Poslední Thunderstreak sjel ze sériové linky ve Farmingdale v srpnu 1957. Celkem bylo postaveno 2112 kusů, dalších 599 bylo vyrobeno u General Motors.
F-84F sloužil v mnoha zemích NATO. Z celkem 2711 vyrobených Thunderstreaků jich bylo 1301 prodáno do Evropy.
RF-84F Thunderflash byla fotoprůzkumná verze F-84F Thunderstreak. Nasávací otvory se přesunuly do kořenů křidel a tak v přídi uvolnily místo pro kamery.
 
Stručná charakteristika F-84F
Pohon proudový motor Wright J65-W-3
Max. rychlost 695 mph 1118 km/h
Dostup 45 930 stop 14 000 m
Dolet bojový 790 mil 1271 km
maximální 2140 mil 3443 km
Poč. stoupavost 8200 ft/min 2500 m/min
Max. vzletová hmotnost 28 000 lb 12 700 kg
Rozpětí 33,6 stop 10,24 m
Délka 43,4 stop 13,23 m
Výška 14,4 stop 4,39 m
Výzbroj 6x kulomet M-3 12.5mm (4 ve trupu, 2 v kořenech křídel), na závěsnících až 2 700 kg - typicky 2x bomba 900 kg + 11x 12.5cm HVAR nebo 4x 453 kg bomba+ 24x 7,5 cm raket


Podrobnější historie letounu F-84

Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved