zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE

North American F-86 Sabre

F-86 Sabre byla první proudová stíhačka se šípovitým křídlem ve výzbroji amerického válečného letectva. Její piloti během války v Koreji dosahovali stabilně vítězství nad ruskými MiGy – v konečném poměru sestřelených 10 : 1.

Čtyři modely tohoto typu (F-86A, E, F a H) byly denními stíhačkami, modely F-86D, K a L byly stíhačkami použitelnými bez ohledu na denní dobu nebo povětrnostní podmínky. Úspěšné modely denních verzí, určené k ničení letadel protivníka ve vzduchu i na zemi, byly vybaveny výkonnějšími motory a mohutnou výzbrojí od bomb a raket až po kulomety a kanóny. Pohybovaly se rychlostí kolem 650 mil, jejich akční rádius byl 600 mil a dostup přes 45 000 stop. Tři další modely se odlišovaly černám radomem místo nasávacího otvoru na špici. F-86L byl navíc vybaven zařízením umožňujícím součinnost s pozemním poloautomatickým obranným systémem SAGE (Semi-Automatic-Ground-Environment).

Prototyp XF-86 poprvé vzlétl 1. října 1947 s pilotem Georgem Welchem. O pár měsíců později s ním tentýž pilot dosáhl rychlosti zvuku. Ač byl F-86 projektován jako subsonický letoun, nadzvukové rychlosti pro něj nebyly nedosažitelné.

V září 1948 F-86A dosáhl nového světového rekordu rychlostí 570 mph (917 km/hod). Roku 1952 překonal tento rekord F-86D dosažením rychlosti 698 mph (1123 km/hod), tentýž model pak o rok později dosáhl rychlosti 715 mph (1151 km/h).

Celkem bylo firmou North American v jejích závodech v Los Angeles a Columbusu (Ohio) vyrobeno přes 6000 letounů F-86.

Stručná charakteristika
Základní funkce denní výškový stíhací letoun, stíhací letoun denní/noční (F-86D), stíhací bombardér (F-86H)
Výrobce North American
Podvozek tříbodový, příďového typu
Posádka jeden
Šípovitost křídla 35°

North American F-86 Sabre

Model

A

D

E

F

Pohon

General Electric J-47

General Electric J-47 General Electric J-47-13 General Electric J-47-27

Výkon

5200 lb (23,13 kN)

7650 lb (34,03 kN)

5200 lb (23,13 kN)

5970 lb (26,56 kN)

Rozpětí

37 stop (11,3 m)

37 st. 1 palec (11,3 m)

37 stop (11,3 m)

37 stop (11,3 m)

Délka

37 stop (11,4 m)

40 st. 4 palce (12,3 m)

37 stop (11,4 m)

37 stop (11,4 m)

Výška

14 stop (4,5 m)

15 stop (4,5 m)

14 stop (4,5 m)

14 stop (4,5 m)

Vzlet. hmotnost

13 791 lb (6256 kg)

19 975 lb (9060 kg)

14 000 lb (6350 kg)

17 000 lb (7711 kg)

Max. rychlost

685 mph (1102 km/h)

715 mil (1151 km/h)

650 mph (1046 km/h)

650 mph (1046 km/h)

Dolet

1200 mil (1931 km)

800 mil (1287 km)

1000 mil (1610 km)

1000 mil (1610 km)

Dostup

49 000 stop (14,9 km)

50 000 stop (15,2 km)

45 000 stop (13,7 km)

45 000 stop (13,7 km)

Výzbroj

6xkulomet .50 a 8 raket 5 palců nebo 2000 lb(907 kg) bomb

24xraketa Mighty Mouse (2,75 palce)

6x kulomet .50, 16x raketa HVAR (5 palců) nebo 2000 lb (907 kg) bomb

6x kulomet .50, 16x raketa HVAR (5 plců) nebo 2000 lb (907 kg) bomb

První vzlet

20.5.1948

22.12.1949

23.9.1950

19.5.1952



Další obrázky

Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved