Americké vojenské letouny druhé světové války
Chance-Vought F4U Corsair
F4U Corsair byl jedním z nejúspěšnějších stíhačů druhé světové války -
Corsairy US Navy a USMC provedly v Pacifiku 64 051 bojový vzlet a sestřelily 2140
japonských letadel při ztrátě 189 vlastních. Byl naplánován s nejsilnějším
motorem a největší vrtulí, jaké byly do té doby u americké stíhačky použity;
prototyp jako první americký letoun přesáhl rychlost 640 km/h (400 mph) a výkony
překonal tehdejší americká letadla. Byl to rychlý stroj, nicméně trpěl problémy s
řízením a první verze měly dík příliš tuhému podvozku tendenci k odskakování.
Proto byla také omezena jeho činnost zprvu jen na pozemní letiště jednotek US Marine
Corps. Všechny jednotky USMC operující v Pacifiku jím byly vybaveny v druhé polovině
roku 1943. Po některých úpravách začal být používán pro námořní akce i jako
palubní letoun, řízení však stále vyžadovalo jistou opatrnost. Největší část
Corsairů startovala z pozemních základen. F4U měl lomená křídla do tvaru písmene W
a aerodynamický trup s kruhovým průřezem. Kabina byla umístěna příliš vzadu a
omezený výhled byl tak vážným problémem.
Po válce byly Corsairy vyráběny dál (už s celokovovými křídly a kanónovou
výzbrojí), vzniklo také 110 kusů bombardovací verze AU-1, nasazených v Koreji
(letouny nesly 1810 kg pumu při rychlosti 384 km/h). Poslední F4U sjel z výrobní linky
v prosinci 1952 a až do nástupu
F-4 Phantom
byl nejdéle vyráběnou americkou stíhačkou.
Celkem bylo postaveno 12 571 strojů, z toho 4017 firmou Goodyear jako typ FG a 735
firmou Brewster jako typ F3A.
| Stručná charakteristika
F4U-1A |
| Základní funkce |
Palubní stíhací letoun |
| Výrobce |
Chance Vought (United Aircraft Corporation division) |
| Pohon |
Jeden 18 válcový dvojhvězdicový motor Pratt&Whitney
R-2800-8 |
| Výkon |
2000 HP |
1490 kW |
| Rozpětí |
41 ft |
12,50 m |
| Délka |
33,3 ft |
10,16 m |
| Výška |
16 ft |
4,90 m |
| Plocha křídel |
314 sq ft |
29,17 čtv. m |
| Hmotnost |
prázdná |
8982 lb |
4074 kg |
| max. |
14 000 lb |
6350 kg |
| Max. rychlost |
417 mph |
671 km/h |
| Poč. stoupavost |
2887 ft/min |
880 m/min |
| Dostup |
36 890 ft |
11 245 m |
| Max. dolet |
1020 mil |
1640 km |
| Výzbroj |
6x 12,7 mm kulomet (390 nábojů každý); F4U-1C 4x 20mm
kanón |
| Posádka |
Jeden |
| Datum výroby |
1943 |
| Stručná charakteristika
F4U-4 |
| Základní funkce |
Palubní stíhací letoun |
| Pohon |
Jeden motor Pratt&Whitney R-2800-18W |
| Výkon |
2350 HP |
1752 kW |
| Rozpětí |
41 ft |
12,49 m |
| Délka |
33,2 ft |
10,13 m |
| Výška |
14,8 ft |
4,50 m |
| Plocha křídel |
314 sq ft |
29,17 čtv. m |
| Hmotnost |
prázdná |
9343 lb |
4238 kg |
| max. |
14 533 lb |
6592 kg |
| Max. rychlost |
425 mph |
684 km/h |
| Poč. stoupavost |
4800 ft/min |
1463 m/min |
| Výzbroj |
6x 12,7mm kulomet; 750 lt přídavná nádrž a 2x 907 kg bomb
nebo 8 raket |
| Posádka |
Jeden |
| Datum výroby |
1944 |
| Vyrobeno celkem |
12,571 (všechny typy) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved