Americké vojenské letouny druhé světové války
Sikorsky R-4 / HNS-1
Prototyp helikoptéry postavené Igorem Sikorskym na jaře 1941 byl natolik dobrý, aby
zaručil budoucí kontrakt, a tak byla divize Vought-Sikorsky firmy United Aircraft
pověřena stavbou dvousedadlové verze označené XR-4. XR-4 byla vybavena motorem své
předchůdkyně VS-300, ale měla zakrytý trup, dvě sedadla vedle sebe a zdvojené
řízení, které se stalo standardem pro všechny další helikoptéry. XR-4 byla v roce
1943 vybavena novým motorem a nazvána XR-4C. Provozní zkoušky YR-4A a YR-4B vyústily
do konečné varianty R-4B.
První let nové helikoptéry se uskutečnil v lednu 1942 a brzy bylo vyrobeno 130
strojů.
R-4 zaznamenala dva rekordy: podařilo se jí jako první helikoptéře přistání na
lodi a první záchrana pomocí helikoptéry - jeden YR-4 byl nedlouho předtím
vzniklými
Air Commandos použit 23. dubna 1944 k evakuaci pilota a tří
raněných z letadla
L-1, které havarovalo v Barmě
na území ovládaném Japonci. Bylo to
první bojové nasazení vrtulníku na světě!
25 vrtulníků R-4 operovalo u US Navy a US Coast Guard (pod označením HNS-1) a 52
jich sloužilo v britských ozbrojených silách (jako Hoverfly I). Tento vrtulník byl
první helikoptérou vyráběnou pro USAF a první sériově vyráběnou helikoptérou na
světě. Čtyři (pravděpodobně) prototypy použily Air Commandos v Barmě.
| Stručná charakteristika |
| Základní funkce |
Dvousedadlový cvičný a záchranný vrtulník |
| Výrobce |
Sikorsky Aircraft Division of United Aircraft Corporation |
| Pohon |
Jeden 7 válcový vzduchem chlazený hvězdicový motor Warner
R-550 |
| Výkon |
200 HP |
149 kW |
| Délka |
35 ft 5 in |
10,8 m |
| Výška |
12 ft 5 in |
3,78 m |
| Hmotnost |
prázdná |
2020 lb |
916 kg |
| max. |
2535 lb |
1150 kg |
| Rychlost |
max. |
81 mph |
131 km/h |
| cest. |
65 mph |
104 km/h |
| Stoupavost |
650 ft/s |
198 m/min |
| Dostup |
8000 ft |
2440 m |
| Dolet |
230 mil |
370 km |
| Výzbroj |
žádná |
| Posádka |
dva |
| První let |
leden 1942 |
Pramen: David Hanson´s American
Aircraft of World War II
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved