Americké vojenské letouny druhé světové války
Noorduyn UC-64 Norseman
UC-64 byl odolný, desetimístný jednomotorový užitkový dopravní letoun vyráběný
kanadskou firmou Noorduyn. Byl zkonstruován pro drsné podmínky kanadské divočiny a
mohl být vybaven kolovým podvozkem, plováky (C-64B) nebo lyžemi. Před druhou
světovou válkou jich bylo 69 poskytnuto RCAF (Royal Canadian Air Force) jako cvičné
letouny. Po otestování sedmi strojů YC-64 přijalo v roce 1942 USAAF letadlo jako
lehké dopravní. Před skončením války jich firma Noorduyn vyrobila pro americkou
armádu 762, z toho tři používala US Navy jako JA-1. Poslední Norseman byl vyroben
roku 1959.
Přestože byl UC-64 zkonstruován pro použití v arktických oblastech, stejně dobře
se osvědčil i při nasazení v Evropě a v Pacifiku.
15. prosince 1944 zmizel při letu z Anglie do Francie jeden UC-64A, vezoucí na své
palubě kapelníka majora Glenna Millera. Letoun se nikdy nenašel.
| Stručná charakteristika
UC-64A |
| Základní funkce |
Lehký dopravní letoun |
| Výrobce |
Noorduyn Aviation, Ltd., Montreal, Canada |
| Pohon |
Jeden motor Pratt&Whitney R-1340-AN-1 engine |
| Výkon |
590 HP |
440 kW |
| Rychlost |
max. |
162 mph |
260 km/h |
| cest. |
148 mph |
238 km/h |
| Dostup |
17 000 ft |
5180 m |
| Dolet |
597 mil |
960 km |
| Náklad |
10 osob |
| Posádka |
1-2 (podle účelu letu) |
| První let |
1935 |
| Cena jednoho stroje |
28 000 dolarů |
Pramen: David Hanson´s American
Aircraft of World War II
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved