zpět britské stíhačky druhé světové války

Britské stíhačky
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Hawker Typhoon

Počátek stíhačky Typhoon (vyvíjené paralelně s typem Tornado) byl takřka katastrofou. Při projektování silného bojového letounu se totiž tvůrci místo na motory Centaurus a Griffon soustředili na složité a nevyzkoušené pohonné jednotky Vulture a Sabre. Díky problémům s motorem Vulture byl opuštěn předchozí R-typ pojmenovaný Tornado s motorem Rolls-Royce a projekt N-typu (s motorem Napier) pojmenovaného Typhoon se opozdil o šest měsíců, protože Británie v té době zoufale potřebovala stíhačky Hurricane. Nakonec byla v roce 1941 výroba po bolestivém vývoji rozběhnuta a v září téhož roku se první stroje typu Typhoon dostaly do výzbroje dvou perutí.

Motor Napier Sabre byl ale nespolehlivý, letoun měl špatnou stoupavost a výkony ve větších výškách, navíc se stále odtrhávala zadní část trupu. Tyto nedostatky málem přivodily zastavení celého programu, naštěstí ale byly problémy postupně odstraňovány. V listopadu 1942 Hawker Typhoon prokázal své kvality, když zachycoval a ničil stíhací bombardéry Luftwaffe, které se podle taktiky "hit and run" (udeř a uteč) vydávaly na hloubkové nálety nad Británii. "Tiffy" perutě vyzbrojené tímto typem byly schopny v roce 1943 paralyzovat cokoliv, co se pohnulo v severní Francii či v Nizozemsku. V roce 1943 velel 198. peruti vyzbrojené Typhoony československý pilot Jiří Maňák.

V létě 1944 stovky letadel Hawker Typhoon - nyní již plně osvědčené a schopné operace za jakýchkoli podmínek - vytvořily páteř 2. taktické letecké armády, svrhly a vypálily milióny granátů, raket a těžkých pum a pouze během jednoho dne zcela zničily ve falaiské kapse 175 tanků. Z 3332 celkem vyrobených strojů byla u 3000 kusů rámová kabina s automobilovými dveřmi na každé straně nahrazena kapkovitým krytem.

Stručná charakteristika Typhoon Mk. IB
Základní funkce Stíhací letoun/ stíhací bombardér
Pohon Jeden 24válcový vodou chlazený řadový motor Napier Sabre IIA
Výkon 2180 HP 1626 kW
Rozpětí 41,6 ft 12,67 m
Délka 32 ft 9,73 m
Výška 15,3 ft 4,66 m
Plocha křídel 278 sq ft 25,8 čtv. m
Hmotnost prázdná 8800 lb 3992 kg
max. 13 250 lb 6010 kg
Rychlost 404 mph 650 km/h
Poč. stoupavost 3000 ft/min 914 m/min
Dostup 35 200 ft 10 730 m
Dolet s nákladem 510 mil 821km
max. 950 mil 1530 km
Výzbroj 4x 20mm kanón; 8x raketa nebo 2x 454 kg bomba
Posádka 1
První vzlet 24.2.1940
Datum výroby květen 1941
Vyrobeno 3332


Jirka Wagner

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles