zpět bojové helikoptéry

Ruské helikoptéry

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce


[ Fotogalerie Ka-50 ]


Kamov Ka-50 Black Shark

Ka-50 Black Shark

Jakékoli informace o vývoji tohoto stroje byly přísně tajné. Teprve kolem roku 1985 se některé informace dostali do rukou amerických zpravodajských služeb. Po pádu komunistického systému se situace radikálně změnila. Západní odborníci i veřejnost měli možnost se poprvé seznámit s Ka-50 na Pařížském Aerosalonu 1992, kde byl Kamov Ka-50 představen.

Ruské vojenské vrtulníky jsou označovány kódovými názvy NATO slovy začínajícími písmenem H (např. Mi-24 Hind, Mi-28 Havoc) . Kamov Ka-50 dostal kódové označení Hokum A, kód Hokum B má dvoumístná verze Ka-52. Ka-50 známe také jako Werewolf. Do činné služby v ruských ozbrojených silách byl Kamov Ka-50 poprvé nasazen v roce 1995.

Jde o vysoce výkonnou útočnou helikoptéru s širokou škálou účinné výzbroje včetně moderní protitankové, schopné operovet ve dne i v noci.

Ka-50-2 Erdogan

Rusko-Izraelský Ka-50-2 se pod názvem Erdogan účastnil v roce 2000 výběrového řízení tureckých ozbrojených sil. Jedná se již o třetí a zatím nejnovější verzi vrtulníku Kamov Ka-50, která se vyznačuje dvoumístným tandemovým uspořádáním, izraelskou avionikou a částečně i výzbrojí.

Ka-52 Alligator

Úspěch bojových operací při podpoře pozemních jednotek závisí na dokonalé spolupráci skupiny všech helikoptér. Velitel letky sedí v helikoptéře, která by měla být vybavena špičkovou technikou, tak aby mohl zjišťovat a zaměřovat cíle, velet letce a vyměňovat si informace s pozemním střediskem. Tyto úkoly plně zaměstnávají velitele, proto se pro roli vedoucí helikoptéry používá dvousedadlové verze. Kamov Ka-52 Alligator, víceúčelový stroj schopný operovat za každého počasí je právě takovým řešením. Piloti sedí vedle sebe v jedné kabině a mají k dispozici veškeré vybavení. Alligator má stejné schopnosti jako Ka-50 včetně široké škály výzbroje. Je vybaven multifunkčním elektronickým letovým, navigačním a zbraňovým systémem. Má pasivní i aktivní vyhledávací systémy, které umožňují lokalizovat a zničit cíle za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci. Na výrobě se podílí francouzské firmy Sextant Avionic a Thomson. Helikoptéra Ka-52 Alligator je z  85% shodná s Ka-50. Piloti mají rovněž možnost katapultáže. Ka-52 Alligator je také využívána jako cvičný stroj. Úpravy pro druhého pilota a lepší vybavení samozřejmě zvýšily hmotnost stroje a snížily letové parametry, ale i tak patří Ka-52 ke špičkovým bojovým vrtulníkům.

Vnější podobou se liší od Ka-50 přední částí trupu, tvarem kokpitu a řešením výhledu ven. Piloti používají helmy se zabudovaným průhledovým displayem poskytujícím kdykoliv všechny nezbytné údaje. Díky značné shodě Ka-50 a Ka-52 je údržba a servis obou typů levnější.

Pokud se týče ceny, je samozřejmě Alligator dražší než Black Shark, ikdyž na druhou stranu má lepší schopnosti. Hlavní síla je ve společných operacích Ka-50 a Ka-52, kdy se využije všech předností obou verzí. Podobný přístup má i letectvoU.S. Army. Dražší a dokonalejší AH-64D a AH-64D LongBow nenahradily ale pouze doplnili letky AH-64A Apache, čímž se zvedla bojová síla letky.

Vývoj

Vývoj tohoto stroje začal v roce 1978 podle požadavků ruských vzdušných sil. Projekt nesl název V-80 až do roku 1992, kdy stroj dostal oficiální jméno Ka-50. K překvapení odborníků šlo od počátku vývoje o vrtulník určený výhradně pro operace nad pevninou, narozdíl od předešlých Kamovových helikoptér, které byly převážně určeny pro námořní účely. První model v měřítku 1:1 byl představen sovětskému vedení a vojenským špičkám v květnu 1980. První let se uskutečnil o dva roky později dne 17. června 1982. Kamov Ka-50 však měl vážného konkurenta. Šlo o nový Mi-28 konkurenční konstrukční kanceláře Mil. Při zkušebních testech se ukázalo, že Kamovovo řešení je mnohem lepší než Milův Mi-28. Sovětské velení nakonec rozhodlo o pokračování vývoje obou těchto strojů.

Ka-50 Black Shark byl vyvíjen jako odpověď na americký AH-64A Apache. Navíc bylo také třeba nasadit do služby vrtulník se schopností vedení účinného boje proti nepřátelským tankům při zachování obranyschopnosti proti vzdušným útokům. Helikoptéra Ka-50 může být použita proti nepřátelským obrněným cílům na bojišti, k čemuž slouží široká škála účinných a vysoce přesných zbraní včetně nadzvukových po laseru naváděných střel typu Vichr. Dvojrotorová konstrukce dává stroji asi o 12% vyšší účinnost, která vede k vysoké pohyblivosti a snadnosti pilotáže. V ruské armádě je Ka-50 Black Shark nasazen od roku 1995.

Avionika

 

Letový systémy zahrnují moderní vybavení včetně radaru s automatickým mapovým zobrazovacím systémem, HUD displejem (ten pochází z MIGu 29) a například i infrazařízením FLIR nebo navigačním systémem INS.

Motory

Kamov Ka-50 je ponáhěn dvěma TV3-117VMA proudovými motory, každý o výkonu kolem 2200 koní. Každý motor má odlučovače nečistot na přívodu vzduchu, což chrání motory při startech z neupravených ploch. Motory jsou daleko od sebe po stranách trupu, aby se tak minimalizovalo roziko poškození obou motorů najednou.

Zbraňové systémy

Ka-50 je vybavena pozorovacím a sledovacím zařízením spolu s navigačními, komunikačními a dalšími systémy, aby se usnadnila práce jednomu pilotovi, který se tka může více věnovat bojové operaci. Široká škála výzbroje do hmotnosti dvou tun, která je vždy vybrána podle typu mise, zahrnuje protitankové rakety, neřízené rakety různé ráže, kanony, bomby, protivzdušné rakety a další.

Helikoptéra má uprostřed trupu dvě křidélka, na kterých je zavěšena munice. Proti pozemním obrněným cílů má Kamov Ka-50 až 12ks nadzvukových protitankových střel Vichr. Také mohou být zavěšeny dva zásobníky s 23-mm kanony nebo přídavné nádrže.

Střely jsou automaticky naváděny na vybraný pozemní nebo vzdušný cíl po laserovém paprsku, což prakticky znemožňuje použití obranných prostředků cíle. Rakety Vichr mají velmi vysokou pravděpodobnost zásahu, která se blíží 100% při útoku proti tanku na vzdálenost do 8 km. Smrtící účinek je také dán vysokou průbojností pancířů včetně aktivních silných až 900mm.

Ka-50 je vyzbrojena 30-mm rychlopalným kanonem typu 2A42, který může bý použit jak proti vzdušným, tak proti pouemním cílům. Pro maximální přesnost střelby je kanon namontován blízko těžiště helikoptéry. Kanon má zásobník na 460 ran dvou typů: vysoce tříštivé zápalné nebo průbojné. Pilot volí typ munice za letu. Váha munice je 0.39 kg, úsťová rychlost střely je 980 m/s a dostřel je 4 km.

Koaxiální rotory

Poněkud neobvyklé provedení rotorů zajišťuje statický dostup 4000m a vertikální stoupací rychlost kolem 10m/s ve výšce 2500m. Listy rotoru jsou z polymeru. Bezčepý hlavní rotor nepotřebuje mazání.

Konfigurace rotorů dává stroji moment hybnosti 1,5 až 2x menší než u konvenčních bitevních vrtulníků s ocasním rotorem Jeho nepřítomnost dovoluje stroji rychlé změny směru lety za všech provozních rychlostí. Maximální násobek vertikálního přetížení 3,5g spolu s nízkým momentem hybnosti dávají Kamovu ka-50vysokou pohyblivost a manévrovatelnost.

Pancéřování a ochrana

Dva motory osazené daleko od sebe silně snižují riziko jejich současného pošození. Pohonná jednotka může 30minut pracovat bez oleje, což dává pilotovi dost času bezpečně přistát v případě poruchy. Vrtulník má také zdvojené životně důležité systémy (hydraulické, řídící, ...)

Silné pancéřování kokpitu chrání pilota před protipancéřovými střelami do ráže 12.7 mm a střepinami velikosti do 23 mm. Listy rotorů vydrží několik zásahů z ručních zbraní.

Palivové nádrže jsou chráněny proti výbuchu nebo proděravění. Při vzniku díry se tato hned sama zacelí. Nádrže obsahují porézní hmotu, která zabraňuje výbuchu paliva, navíc je nainstalován požární systém.Výfukové plyny jsou ochlazovány přisávaným chladným okolním vzduchem. Na obranu před nepřátelskými raketami má  stroj výmetnice klamných cílů.

Kamov Ka-50 je první helikoptéra na světě se zabudovaným katapultem pro pilota. Sedadlo K-37-800 Rocket Assisted Ejection System vyrábí Zvezda Research and Production Enterprise Joint Stock poblíž Moskvy. Sedadlo vystřelí pilota z vrtulníku pomocí raketového motoru. Systém zahrnuje sedadlo, ovládací systém a raketovou pohonnou jednotku. Sedadlo obsahuje potřeby pro přežití NAZ-7M, záchranný člun a padák PS-37A.Sedadlo umožňuje bezpečnou katapultáže při rychlostech od 0 do 350km/hod. a ve výšce od 0 do 6000m. Sedadlo umožňuje rovněž katapultáž při letu vzhůru nohama při rychlostech 0 až 330 km/h a nulové vertikální rychlosti v minimální výšce 90 metrů. Celý proces katapuláže nepřesahuje limit šesti sekund.

Ka-50 je vybaven radarovým varovným systémem a výmetnicí klamných cílů UV-26.

Údržba a servis

Vestavěné diagnostické zařízení zajišťuje rychlou kontrolu stavu všech systémů. Při bojovém nasazení mimo základnu není třeba po dobu 12 dnů dělat prakticky žádnou údržbu.


Technické parametry

Rozměry  
   
Průměr hlavního rotoru 14,5m
Délka při rotaci rotorů 15,9m
Celková výška 4,9m
Rozpětí křídel 7,3m
   
Hmotnosti  
   
Prázdná 7,692 kg
Normnální vzletová 9,800 kg
Maximální vzletová 10,800 kg
Váha spotřebovatelné výzbroje 610 kg
Maximální hmotnost výzbroje 1,811 kg
   
Motory  
   
Dva TV3-117VMA 2 x 2,200 h.p.
   
Podvozek  
Zatahovací tříbodový s nosním kolem  
   
Výkony  
Maximální rychlost letu 310 km/h:
Klesání 390 km/h
Cestovní rychlost 270 km/h
Statický dostup 4,000m
Dynamický dostup 5,500m
Stoupavost ve výšce 2,500 m 10 m/s;
Dolet při normální vzletové hmotnosti 460 km

Ka-50 a jeho konkurence

  Kamov Ka-50 Mil Mi-28 AH-64 Apache
Průměr hlavního rotoru 14,50 m 17,00 m 14,63 m
Délka s rotujícími rotory 16,00 m   17,76 m
Maximální vzletová hmotnost 10 800 Kg 11 400 Kg 9580 Kg
Maximální rychlost 350 Km/h    
Maximální rychlost v rovině 310 Km/h 305 Km/h 295 Km/h
Statický dostup 4000 m 5800 m 6100 m
Stoupavost ve výšce 2500m 10,00 m/s    

 

Kompletní přehled verzí vrtulníku Ka-50/52 "Hokum"

Připravil Lukáš Visingr

Rád bych tímto dokumentem konečně vnesl pořádek do zmatku, který už léta panuje v označení různých verzí této řady a který se bohužel nevyhnul ani těmto (jinak skvělým) stránkám.
V-80 Black Shark
Firemní označení prototypu Ka-50, který se od sériové produkce lišil mj. jinými motory (typ TV3-117VK), zašpičatělou přídí a jiným tvarem kabiny.

Ka-50 Werewolf
Sériová jednomístná verze, zavedená v armádách Ruské federace (1995).

Ka-50N Black Shark
Druhá jednomístná verze, určená pro boj v noci. Je vybavena televizním systémem pro zesílení zbytkového světla Samšit, který je umístěn na přídi v kulovitém pouzdře. Zatím je znám pouze jeden kus, který se roku 1997 představil na veletrhu IDEX ve Spojených arabských emirátech.

Ka-52 Alligator (starší)
Pravděpodobně prototyp dvoumístné verze se sedadly vedle sebe, předvedený na výstavě Aero India 96. Pod mírně zploštělou přídí se nachází termovizní zaměřovač francouzské firmy Thomson-CSF. Také Ka-52 nese systém Samšit, avšak tentokrát je umístěn na horní straně kabiny. Podle všeho byl vyroben pouze jeden kus této subverze.

Ka-52 Alligator (novější)
Definitivní podoba dvoumístné verze, představená roku 1997. Zaoblená příď ukrývá mikrovlnný radiolokátor Fazotron (obdobný jako Arbalet u Mi-28N a Longbow u AH-64D). Umístění pouzdra systému Samšit je obdobné jako u předchozího. Sériově kusy odpovídají právě této verzi.

Ka-50-2 Erdogan
Samostatně popsaný dvoumístný typ se sedadly za sebou a vybavený izraelskou avionikou a zbraňovými systémy.

Kódy NATO
V-80, Ka-50 a Ka-50N (čili všechny jednomístné verze) mají kód "Hokum" (resp. "Hokum-A"), zatímco dvoumístný Ka-52 je značen jako "Hokum-B".

Několik zajímavostí o strojích řady Ka-50/52

Když se koncem 80. let objevily zvěsti o novém bojovém vrtulníku firmy Kamov, západní analytici mu přidělili kód "Hokum", aniž znali jeho podobu, určení nebo nedej Pánbůh dokonce přesné označení. Vymýšleli si jména jako Ka-34, -41 nebo -136. Pokud jde o kategorii, do níž měl být zařazen, mnoho lidí hádalo, že půjde o nový námořní vrtulník (Kamov je totiž "dvorním" dodavatelem ruského námořnictva), nejspíše pro ničení hladinových plavidel. Velice často se vyskytovala idea rychlé stíhací helikoptéry s radiolokátorem a střelami vzduch-vzduch, která by měla chránit armády sovětských tanků před Armageddonem, který by při útoku komunistů na Západ znamenaly americké AH-64, AH-1 a A-10. V každém případě však nikdy nikoho nenapadlo, že Ka-50 byl mohl mít jen jednočlennou posádku.

Tajemství Ka-50 bylo odhaleno až na aerokosmické výstavě Farnborough roku 1992, čili dobrých deset let po prvním letu prototypu. Málokterá zbraň byla sovětskými orgány tajena tak dobře.

Prototyp V-80 byl roku 1992 testován na polygonu poblíž města Čeljabinsk, kde si následně střihnul "hlavní roli" v akčním filmu "Černý žralok" (v originále "Čornyj akula"), v němž rozhodující měrou přispěl k porážce obchodníků s drogami.

Jména Black Shark, Werewolf a Alligator nejsou náhodná. Black Shark (Černý žralok) upomíná na černé zbravení prototypu, na jehož přídi byla namalována žraločí tlama a oči. Werewolf (Vlkodlak) je zase odkaz na extrémní odolnost vrtulníku - vlkodlaka podle pověstí usmrtí jedině stříbrná posvěcená kulka. A myslím, že nejem jediný, pro koho nízký a široký trup Ka-52 (zvláště zepředu) vypadá trochu jako Alligator (Aligátor).

O typ Ka-50 projevila zájem dokonce britská armáda, když podle náročné specifikace ST(A)(CPA)428 hledala nový protitankový vrtulník. Firma Kamov se spojila s americkou průmyslovou skupinou Vector, která měla zajistit západní avioniku a výzbroj. Konzervativní Britové však odmítli ruský typ a zvolili americký AH-64D. Dobře jim tak. :-)

Ačkoli stroj Ka-52 je zatím prezentován jako jednotný, ve skutečnosti se bude pravděpodobně dodávat v několika verzích, které se budou lišit přístrojovým vybavením. V úvahu nyní připadá modifikace noční bojová, průzkumná bojová a školní výcviková.

Málokdo ví, že Ka-50/52 má ve skutečnosti šest, nikoli čtyři závěsníky pro výzbroj. Pod každé z pouzder s výmetnicemi klamných cílů na koncích křídel lze v případě potřeby zavěsit dvě lehké řízené střely vzduch-vzduch typu Igla-V.

Na mnoha fotografiích strojů řady Ka-50/52 se pod křídly nacházejí jakési zašpičatělé šedivé hranoly. Ve skutečnosti jde o francouzské kontejnery Saturn, které obsahují televizní kameru, systém nočního vidění, infračervený zaměřovač, prostředky radioelektronického boje a kdo ví co ještě.

Do budoucna by měly být stroje řady Ka-50/52 poháněny novými motory TV3-117VMA-SB3 o výkonu po 1 864 KW (oproti původním 1 641 KW), což by mělo přispět zejména ke zlepšení už tak vynikajících letových vlastností (jde zřejmě o nejrychlejší jednoúčelové bitevní vrtulníky světa).

Samotná firma Kamov připravuje novou verzi řízené střely 9M120 Vichr, a to pod názvem Vichr-M. Tato zbraň, naváděná pomocí radiolokátoru Fazotron na vrtulníku Ka-52, má být schopna ničit pomalejší vzdušné a libovolné pozemní cíle na vzdálenost 12 až 15 kilometrů, což znamená naprostý rekord. Americké Hellfire II (8 kilometrů a jen na pozemní cíle) proti tomuto působí jako trapné nedorozumění...

Video

Kamov Ka-50 při kulometném útoku (215kB)

Kamov Ka-50 při raketovém útoku (312kB)

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles