zpět bojové helikoptéry

Ruské helikoptéry

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz


Mi-6 / Mi-22 Hook

Mil, SSSR

připravil Jiří Kučírek


Obří sovětský transportní vrtulník Mil Mi-6 A

Když byly v roce 1954 dokončeny práce na typu Mil Mi-4 a přistoupilo se k jeho sériové výrobě, začala milova konstrukční kancelář pracovat na vývoji nového obřího vrtulníku. Ten byl zamýšlen jako pozdější náhrada transportních verzí Mi-4 a měl vinikat podstatně vyšší nosností. Výsledek těchto snah vzlétl v roce 1957 pod označením Mil Mi-6. V kódu NATO obrdžel označení "Hook" (hák).

Mi-6 byl, v době svého vzniku, největším vrtulníkem na světě. Ikdyž se jedná o stroj velkých rozměrů, podržel si klasickou koncepci vrtulníku s jedním pětilistým nosným a jedním čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Zajímavostí na tomto stroji jsou na bocích, za motory a v jejich úrovni, umístěná křídla o rozpětí 15,30 m, která mohou být, v případě potřeby, demontována. Takto může být snížena hmotnost stroje, když je Mi-6 používán jako létající jeřáb. Dvojice křídel dokáže, ve vodorovném letu, ulehčit rotoru až 20% z jeho zatížení. Od roku 1960 byly stroje vybavovány automatickým zařízením, které natáčelo křídlo podle mometnálního zatížení hlavního rotoru. Druhým, mnohem podstatnějším zlepšením bylo zavedení dvojice turbohřídelových motorů Solověv D-25V o výkonu 4101 kW, které jsou umístěny vedle sebe, před hlavicí nosného motoru. Turbohřídelové motory jsou obecně výkonnější, spolehlivější a úspornější než motory pístové, které byly používány dříve.
Mohutný podvozek je příďového typu, přičemž přední podvozková noha, se zdvojeným kolem, je na zemi  řiditelná. První sériové stroje měly na aerodynamické kryty pneumatik hlavního podvozku.
Na bocích trupu, mezi hlavními podvozkovými nohami a vlastním trupem, mohou být instalovány přídavné nádrže, každá s obsahem 3 500 l.
Nákladní kabina je 12,00 m dlouhá, v úrovni podlahy 2,65 m široká a 2,50 m vysoká. Podlaha kabiny je zpevněná, s plošným zatíženímí 2 000 kg/m2. Maximální vnitřní zatížení činí 12 000 kg. Nákladní prostor je přístupný dvoudílnými dveřmi sklopnou nákladovou rampou v zádi, umožňující vjezd terénních a nákladních automobilů, děl, samohybných raketových kompletů atd. Pro nastupování a výstup osob se používá trojice dvěří na bocích trupu. Elektricky ovládaný systém kladek a navijáku usnadňují nakládání břemene do 800 kg. Další možností přepravy je umístění objemného nákladu, do hmotnosti 8 000 kg, zavěšením do pomocných otvorů v podlaze. Právě tato možnost přepravy byla a je často využívána jak k vojenským, tak i civilním účelům.
Civilní verze Mi-6 skýtají pohodlí pro 65 cestujcích, ve vojenských verzích je schopen pojmout až 70 výsadkářů s plnou polní, v sanitních úpravách až 41 nosítek pro raněné a dvoučlenný lékařský doprovod.

V roce 1961 získal Mi-6 Sikorského cenu jako první vrtulník, který překonal rychlost 300 km/h.
Do ukončení výroby bylo vyrobeno více než 800 strojů pro civilní i vojenské účely.

Verze

Mi-6 A Hook-A
Základní transportní verze. Některé vojenské stroje mohou mít v přídí nainstalovaný pohyblivý kulomet NUV-1M ráže 12,7 mm se 150 náboji.



Vrtulníky verze Mi-6 A byly používány jak v soukromém, tak ve vojenském sektoru

Mi-6 VKP Hook-B
Tato verze slouží jako létající velitelské stanoviště pro podporu pozemních sil, jenž je opatřené výkonnými spojovacími prostředky. Antény těchto prostředků a výměník tepla na trupu jsou hlavními vnějšími rozpoznávacími znaky této verze.


Na nosníku stabilizačního rotoru jsou dobře patrné antény spojovací avioniky

Mi-6 ATZ
Verze určená pro zásobování vojsk pohonnými hmotami. Protipožární varianta, která byla od ní odvozena, má v trupu nádrže na 12 000 l vody. Nádrže je možné vyprázdnit za neuvěřitelných 12 sekund.


Protipožární verze Mi-6 ATZ s demontovanými křídly

Mi-22 Hook-C
V podstatě se jedná o verzi Mi-6 VKP, ale s vylepšeným elektronickým vybavením.


Mi-22 ruských vzdušných sil

Za další verze se dají částečně považovat i stroje Mi-10 a Mi-10 K, jelikož byly postaveny z částí draku Mi-6, zejména pak z horní části s motory a zadní části trupu s vyrovnávacím rotorem. Shodná je i pětilistá vrtule hlavního rotoru.

Uživatelé

Egypt, Peru, Rusko (dříve SSSR), Ukraina a řada dalších zemí

Bojové nasazení

Válka v Afghánistánu

Vojenské konflikty na území Ruska.

TTD Mi-6 A

Motor:        2x Solověv D-25V; 4 045 kW 
Délka trupu:: 33,20 m 
Průměr rotoru: 35,00 m 
Výška: 9,85 m 
Prázdná hmotnost: 27 250 kg 
Maximální hmotnost: 42 500 kg 
Rychlost: 300 km/h 
Dostup: 4 500 m 
Dolet: 600 km 
Výzbroj:

Vojenské stroje mohou mít v přídi pohyblivý kulomet NUV-1M ráže 12,7 mm se 150 náboji.


Zdroje:

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles