zpět americké letouny a helikoptéry

Americké vojenské letouny a helikoptéry a jejich výzbroj

NAVIGACE

BD-5 "Acrostar"

BD-Micro Technologies Inc., USA

Připravil Lukáš Visingr

Žil jednou jeden letecký konstruktér jménem Jim Bede, a ten měl velký sen. Chtěl nabídnout amatérským letcům tryskový letoun za přiměřenou cenu. Prvním krokem k tomu se stal letoun BD-5, který tvarem připomínal miniaturu jakési "napapané" stíhačky, ale byl poháněn tlačnou vrtulí v zádi. Až v 80. letech se objevila proudová pohonná jednotka, která splňovala předpoklady pro použití v letounu tak malých rozměrů. Oním motorem byl francouzský typ Microturbo TRS-18 (max. tah 1,3 KN). Tak vznikl BD-5J (Jet), první reaktivní letoun pro amatérské piloty. Zároveň je dosud zapsán v Guinessově knize rekordů jako nejmenší letoun s proudovým motorem na světě.

Bedeho minitryskáče se záhy staly slavnými. V 80. letech nemohla na žádné prestižní letecké show chybět akrobatická skupina Coors Light Silver Bullets, vedená geniálním Bobem Bishopem a placená velkým pivovarem Coors. Bohužel, počátkem 90. let se tato firma ocitla v krizi a příliv peněz vyschl. Akrabatická skupina teď přežívá pod jménem Freedom Jets a je zcela závislá na občasných finančních příspěvcích různých dobrodinců.

Další kus slávy si Acrostar vydobyl po premiéře bondovky Chobotnička (The Octopussy, 1983), kde pomohl agentovi 007 v podání Rogera Moora uniknout před vojáky nejmenované banánové republiky. O liliputánských rozměrech letounku svědčí i to, že slavný špión jej převážel v automobilovém přívěsu pro koně!

Veselá příhoda z natáčení: Skutečný pilot Acrostaru, Corky Fornoff, s ním jednou přistál na opuštěném úseku silnice, dojel k blízké benzínové pumpě, natankoval a odletěl. Ten pumpař tam pravděpodobně stojí dodnes...

Jim Bede ale pokračoval dál. Vytvořil několik dalších typů, vesměs vycházejících z BD-5, avšak větších. Skutečný průlom nastal koncem 80. let, kdy veřejně oznámil ukončení tajného vývoje typu BD-10J, jinak též prvního nadzvukového letounu pro soukromé letce. Plánovaná patnáctikusová série byla rozprodána ještě před dokončením prvního prototypu za celkem zajímavou cenu 200 000 dolarů za kus (z toho ovšem 60 000 na motor typu CJ-610, který pohání mj. obchodní Lear Jety a stíhačky F-5E Tiger).

Asi vám vrtá hlavou, proč se o takových "hračkách" píše na serveru věnovaném vojenské tématice. Vysvětlení je zároveň pointou celého článku. Americké letectvo zakoupilo blíže neurčený počet letounů BD-5 a používá je při výcviku jako objekty simulující střely s plochou dráhou letu!

V současnosti firma BD-Micro Technologies produkuje v sérii Flightline tři typy letadel, a to ve formě stavebnic. Všechny vycházejí ze základního typu BD-5 a liší se především pohonem. Nejlevnější BD-5B používá klasický pístový motor, prostřední BD-5T (Turboprop) má turbovrtulovou jednotku a špičkový BD-5J je poháněn nefalšovaným tryskovým motorem. Pokud máte v kapse přebytečných 25 000 $ na letadlo a dalších 70 000 amerických peněz na motor (!!!), můžete mít vlastní tryskáč.

Technické údaje

BD-5B  BD-5T  BD-5J 
Motor: Hirth 2706  Quantum H-95  Microturbo TRS-18-1 
Maximální výkon/tah: 50,7 KW  71 KW  1,47 KN 
Rozpětí: 6,55 m  5,18 nebo 6,55 m  5,18 m 
Délka: 4,26 m  4,47 m  3,91 m 
Výška: 2,22 m  2,22 m  2,22 m 
Plocha křídla: 4,4 m2  3,51 nebo 4,4 m2  3,51 m2 
Prázdná hmotnost: 208 Kg  204 Kg  196 Kg  
Max. vzletová hmotnost: 377 Kg  413 Kg  390 Kg  
Max. rychlost: 322 Km/h  386 Km/h  515 Km/h 
Stoupavost: 580 m/min  730 m/min  730 m/min 
Dolet: 1 160 Km  1 170 Km  450 Km 
Dostup: 7 900 m  7 900 m  7 900 m 
Dráha pro start: 228 m  198 m  550 m 
Dráha pro přistání: 213 m  228 m  305 m 

Prameny


All Rights Released.

 


Copyright © All Rights Reserved