zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Aukce.Military.cz



Northrop F-5A Freedom Fighter

Northrop F-5E Tiger II

F-5A Freedom Fighter

Vývoj stíhacího bombardéru F-5 a jeho dvoumístné cvičné verze zpočátku financovala firma Northrop. Prototyp F-5 vzlétl 30.července 1959 a do služby byl zařazen v srpnu 1964.
F-5 nebyl zpočátku přijat USAF, ale uplatnil se jako letoun programu vojenské pomoci Military Assistance Program, kdy doplňoval Lockheed F-104 a nahrazoval letouny jako například Republic F-84. Jeho úspěch je možné z velké míry připsat širokým taktickým schopnostem ve spojení s poměrně nízkými výrobními a provozními náklady.
Cvičná verze F-5B neměla zabudovaný kanón.
V polovině 60. let byla vyvinuta průzkumná verze RF-5A pro taktický průzkum.
Bojového nasazení se F-5 dočkal za války ve Vietnamu. Celkem bylo vyrobeno 1 197 kusů letounů verze A a B.
Kromě USA sloužily (bez rozlišení verze) v Norsku, Kanadě, Turecku, Španělsku, Řecku, Holandsku, Íránu, Jižní Koreji, Jižním Vietnamu, Tchajwanu a Thajsku.


Další obrázky

F-5E Tiger II

V listopadu 1970 vyhlásila vláda USA vítěze soutěže o nástupce letounu F-5A. Stal se jím Northrop F-5E Tiger II. Mezi ostatními soupeři byly také Lockheed CL-1200 Lancer, Vought V-1000 a zjednodušená verze MDD F-4 Phantom II.
Spojení zvýšené výkonnosti motoru a přední dvoupolohové podvozkové jednotky zlepšilo vzletové schopnosti F-5E o celých 30% oproti verzi A, a to spolu s brzdícím systémem umožňovalo provoz z velmi krátkých VPD.
První sériový F-5E vzlétl 11.srpna 1972 a dodávky USAF začaly 4.dubna 1973.
Při návrhu byl kladen důraz spíš na obratnost než na vysokou rychlost. F-5E působí nejen v roli taktického bojového letounu, ale slouží také v úloze agresora na amerických základnách pro nácvik boje.
Opět existuje dvousedadlová (F-5F) a průzkumná verze (RF-5E).
F-5E (bez rozlišení verze) slouží v Brazílii, Saudské Arábii, Tunisku a Malajsii.

Stručná charakteristika F-5E
Základní funkce lehký taktický stíhací letoun
Pohon dva proudové motory General Electric J85-GE-21B
Výkon 2x 5013 lb 2x 22,3 kN
Max. rychlost 1082 mph 1741 km
Poč. stoupavost 574 ft/s 175m/s
Dostup 51 800 stop 15 790 m
Dolet 2314 mil 3724 km
Akční rádius 190 mil 306 km
Hmotnost prázdná 9725 lb 4410 kg
max. vzletová 24 725 lb 11 214 kg
Rozpětí 26,7 stop 8,13 m
Délka 47,4 stop 14,45 m
Výška 13,35 stop 4,07 m
Plocha křídla 186 stop čtv. 17,28 m čtver.
Výzbroj dva 20mm kanóny M39; podvěšená (pět závěsů) výzbroj do 3175 kg (řízené střely, pumy, raketnice, pouzdra na kanóny a ECM, na koncích křídel po jedné řízené střele).


Další obrázky

Jirka Wagner

 

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles