zpět připravované projekty USAF

Připravované projekty USAF

NAVIGACE

Bird of Prey

Boeing, USA

Připravil Lukáš Visingr


První zveřejněné zobrazení "Dravého ptáka"

Čas: 2.00 PM místního času (20.00 ZULU)
Datum: 18. října 2002
Místo: Boeing Phantom Works, Saint Louis, stát Missouri, USA
Toto je přesné určení času a místa, kde došlo k události, kterou lze směle prohlásit za největší odhalení v oblasti letectví od odtajnění programu Stealth. Firma Boeing představila veřejnosti experimentální testovací letoun pojmenovaný Bird of Prey ("Dravý pták", "Dravec"). Tento stroj byl po několik let přísně tajný, ale na rozdíl od jiných tajných programů se toto utajení podařilo zachovat. Není znám případ, že by někdo z odborné veřejnosti nebyl existencí "Dravce" naprosto šokován.

Abychom byli úplně féroví - zabezpečení přece jen nebylo stoprocentní. Jeden důkaz unikl, dokonce byl hmatatelné povahy, ale na druhou stranu se z něj nedalo na nic usuzovat. I když... Ale o tom až za chvíli. Tím důkazem je nášivka, kterou vidíte nahoře. Právě tento kousek látky nosili na ramenou leteckých kombinéz a kožených bund lidé, kteří měli s "Dravcem" co do činění. Jelikož se testy odehrávaly na letecké základně v Nevadě, tito lidé se občas se objevovali v barech v jejím okolí. Personál i hosté těchto podniků jsou vesměs obeznámeni s různými prvky, podle nichž lze rozlišit příslušníky vojenských jednotek, takže si neznámé nášivky rychle povšimli. Její nositelé na všechny otázky odpovídali mlčením, takže se došlo k závěru, že se jedná o nějaký tajný letecký projekt. Mnozí totiž ještě mají v živé paměti vzpomínky na piloty F-117A, které bylo možno v 80. letech spolehlivě identifikovat právě podle podezřelých nášivek.

Ze zpětného pohledu je ovšem význam loga na nášivce jasný - není třeba velké představivosti, abychom si uvědomili, že rukojeť meče se podobá půdorysu letounu.

Projekt Bird of Prey vznikl roku 1992 v McDonnell Douglas New Aircraft Product Division (NAPD). Ačkoli to nebylo oficiálně potvrzeno, je zde zřejmá souvislost s letounem X-36 od téže firmy, který sloužil k ověření technologie bezocasého bojového letounu kategorie stealth řízeného pomocí vektorování tahu. Podle jednoho zdroje se situace má tak, že X-36 byl "bílou" (veřejnou) částí programu, kdežto "Dravec" reprezentoval "černou" (tajnou), podobně jako Lockheedy A-11 a A-12 byly "černým" protipólem "bílého" SR-71 Blackbird (slovo "bílý" zde skutečně musí být v uvozovkách).

Letoun poprvé vzlétl na podzim 1996 a program byl ukončen v roce 1999. Za tuto dobu se uskutečnilo celkem 38 zkušebních letů (a došlo k fúzi společností McDonnell Douglas a Boeing, v níž ta druhá hrála dominantní roli). Podle představitelů Boeingu létal s "Dravcem" firemní zkušební pilot Joe Felock (major USAF ve výslužbě); ten ovšem opustil letectvo až na jaře 1997, takže do té doby musel "Dravého ptáka" pilotovat někdo jiný. Podle oficiálního sdělení stál program 67 miliónů dolarů (což mi připadá až směšně málo).

Snad bych také konečně mohl zodpovědět otázku, která vás jistě napadla, totiž k čemu vlastně Bird of Prey sloužil. Je to testovací letoun, zřejmě jediný svého druhu, a sloužil k ověřování nových technologií. Především si nelze nevšimnout jeho podobnosti s bezpilotním bojovým typem Boeing X-45; jejich půdorysné siluety jsou téměř totožné a rovněž vstup vzduchu k motoru je shodný (v podélném průřezu má tvar zploštělého písmene S, což zabraňuje odrazu radarových paprsků od plochy rotujících lopatek). Jeden odborník dokonce popsal "Dravce" jako "pilotovaný demonstrátor pro UCAV". Pokud je známo, je to dosud jediný pilotovaný letoun, jehož řízení se neobejde bez vektorování tahu (X-36 byl řízený dálkově). Prakticky celý jeho drak je vyroben z kompozitů. Je to první letoun, k jehož fyzické stavbě byly využity systémy virtuální reality. Oproti tomu všemu působí dost kuriózně fakt, že celý stroj je řízen výhradně manuálně, takže žádné počítače ani autopilot. Technologie testované na "Dravci" byly využity mimo jiné pro F/A-18E Super Hornet a pro Boeing X-32 (který prohrál konkurs Joint Strike Fighter).

Není snad třeba zdůrazňovat, že při konstrukci "Dravce" byl kladen důraz na obtížnou zjistitelnost. Např. je známo, že hrany křídel jsou pokryty pružnou uhlíkovou vrstvou, která zakrývá štěrbiny vznikající při pohybu řídících ploch. V půdorysu je letoun tvořen 12 rovnými čarami a již tradičně na něm nenajdeme žádný pravý úhel. Oficiálně se pochopitelně hovoří jen o neviditelnosti pro radar, ale existují i důkazy pro tvrzení, že Bird of Prey má rovněž něco společného s neviditelností optickou. Je to zejména jeho zbarvení, které přímo vybízí k aplikaci systémů pro nasvícení povrchu. Ale je to i samotný název. "Bird of Prey" se totiž nazývá kosmická bojová loď militaristické civilizace Klingonů v televizním seriálu Star Trek. Letoun se jí svými tvary (zejména dolů ohnutými křídly a zobákovitou přídí) docela podobá. A pokud to nevíte, tak lodě Klingonů disponují systémem, který je dělá neviditelnými...

 

Technické údaje letounu Bird of Prey

Typ motoru: Pratt & Whitney JT15D-5C 
Tah motoru: 14,6 kN 
Rozpětí křídel: 6,8 m 
Délka: 13,98 m 
Hmotnost: 3 360 kg 
Operační rychlost: 482 km/hod 
Operační dostup: 6 100 m 

 


Prameny


All Rights Released

 


Copyright © All Rights Reserved