zpět připravované projekty USAF

Připravované projekty USAF

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Bell V-44 FTR

Bell Helicopters, USA

Připravil Lukáš Visingr


Koncepční kresba V-44

Jen těžko lze pochybovat o tom, že C-130 Hercules je nejvýznamnějším transportním letounem světa. Bohužel však také naprosto nelze pochybovat o tom, že je jím už velice, velice dlouho. Vždyť první prototyp se z plochy kalifornského letiště Burbank vznesl již roku 1954! Je sice fakt, že současné verze jako C-130J Hercules II již mají s původním C-130A společného jen málo, ale ani ty nejlepší modernizační programy už nemohou zajistit plnění požadavků, s nimž se budou americké ozbrojené síly vyrovnávat v následujících letech.

Proto ministerstvo obrany rozjelo program, z něhož by měl vzejít nástupce legendárního "Herky-birda". Konstrukcí nového FTR (Future Transport Rotorcraft) byla pověřena společnost Bell Helicopter Textron, jejíž typ je vlastně "velkým bratrem" konvertoplánu V-22 Osprey. Využívá tedy technologie překlopných rotorů-vrtulí (tilt-rotor), a nejen to. Bell šel tak daleko, že pro V-44 použil rotory, pohonné jednotky (typ Rolls-Royce Allison AE 1107C o výkonu 4 585 KW) a prodloužené křídlo z V-22. Výhody takového kroku jistě není třeba rozebírat.

Objevily se pochybnosti, zda mohou překlopné rotory pracovat sériově (tj. za sebou) bez vzniku nežádoucích turbulencí. Inženýři Bellu se vrátili k výsledkům, které získali při testech experimentálního letounu X-22, který se koncepci V-44 nápadně podobal, ačkoli jeho vrtule byly uzavřeny v kanálech (šlo vlastně o dmychadla). Tyto výsledky i počítačové simulace byly bez problémů, takže Bell se odhodlal k zajímavému testu. Nechal létat dvojici V-22 těsně za sebou. A jak sdělil veřejnosti Bellův ředitel pro pokročilé projekty Dick Spivey: "Technicky tu není důvod, proč by tenhle ptáček nemohl létat."

Primárním určením V-44 bude pochopitelně přeprava osob, materiálu a zbraní na vzdálenosti do 4 500 kilometrů. Nákladový prostor má rozměry 2,4 x 2,4 x 12 metrů, což vyhovuje požadavku, aby přepravil oproti C-130 osminásobný objem nákladu a dvojnásobnou hmotnost. V-44 tak může převážet např. 8 standardních nákladních palet, 70 nosítek, 120 plně vyzbrojených vojáků nebo obecně cokoli o daném objemu do hmotnosti okolo 20 tun, a to vše rychlostí přes 550 Km/h.

Důležité však také je, že americké ozbrojené síly používají přes 1 300 kusů C-130, z nichž jen část je transportní. Jsou tu letouny zdravotnické, velitelské, hlídkové, tankovací, radioelektronické a v neposlední řadě bitevní AC-130 Spectre. A ty všechny je třeba nahradit! Navíc se pro V-44 otevírají možnosti, které byly u C-130 zcela vyloučeny, např. dopravní služba na letadlových lodích. Myslím, že firma Bell nebude mít příštích pár let o práci nouzi...




Prameny:
Internet: http://www.fas.org
časopis ATM
časopis Popular Sciences


All Rights Released

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles