zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

Lockheed P-3C Orion

připravil Jirka Wagner

P-3C vzlétá z pozemních základen a používá se zejména jako protiponorková zbraň nebo jako hlídka nad mořskou hladinou. Má vyspělé protiponorkové detekční senzory, akustické bóje a zařízení pro detekci magnetických anomálií (MAD).

Avionika je integrovaná s univerzálním digitálním počítačem, jenž podporuje všechny taktické displeje, monitoruje a automaticky vysílá povely a poskytuje pilotům letové informace. Současně koordinuje navigační informace a přijímá vstupní data senzorů pro zobrazení a uchování. P-3C může nést kombinovaný náklad a zbraně v trupu nebo na externích závěsnících pod křídly. V listopadu 1959 vybrala US Navy firmu Lockheed jako dodavatele nástupce staršího letadla P-2 Neptune. První P-3V Orion byl dodán v červenci 1962 a přes třicet let již plní úlohu vzdušného stíhače ponorek US Navy. Během této doby bylo změněno jeho označení z P-3V na P-3 a postupně nastoupily do služby tři hlavní modely – P-3A, P-3B a P-3C. Poslední letoun byl dodán v dubnu 1990. Kromě těchto verzí létá i model EP-3E, průzkumný letoun elektronického boje.

P-3C se stal jedním z nejrozšířenějších letadel v oboru dálkového hlídkování nad hladinou a protiponorkového boje. Jeho provozovateli se postupně stali Írán, Austrálie, Japonsko, Nizozemí a Norsko. Mimo to dva Oriony (WP-3D) používá pro průzkum počasí Národní úřad pro oceány a ovzduší (NOAA) a jeden se po zvětšení obsahu nádrží používá pro výzkum atmosféry a magnetický průzkum jako RP-3D.

Stručná charakteristika

Základní funkce protiponorková zbraň a námořní hlídková služba
Výrobce Lockheed Martin Aeronautical Systems Company
Pohon čtyři turbohřídelové motory Allison T-56-A-14.
Výkon 4x 4600 HP 4x 3430 kW
Délka 116 stop 8 palců 35,56 m
Rozpětí 99 stop 7 palců 29,9 m
Výška 33 stop 8 palců 10,26 m
Max. vzletová hmotnost 139 760 lb 62 892 kg
Rychlost max. 466 mph 745 km/h
cestovní 403 mph 644 km/h
Dostup 30 000 stop 9 000 m
Dolet 10-12 hodin,  max. 14 hodin (rádius 3835 km)
Posádka dvanáct
Výzbroj AGM-84 Harpoon; AGM 65 Maverick, torpéda Mk46, hlubinné nálože, akustické bóje a miny – celkem až do 20 000 lb (9071 kg) v interních úložnících a externích závěsech.
Data první let - listopad 1959; operační nasazení - P-3A srpen 1962, P-3C srpen 1969.
Cena jednoho stroje 36 miliónů dolarů

Press Releases

Úspěšný test HAAWC v aerodynamickém tunelu / 2006-09-26

 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles