zpět současná výzbroj USAF

Americká letecká výzbroj

NAVIGACE

AGM-65 Maverick



AGM-65 Maverick je taktická řízená střela vzduch-země určená pro přímou leteckou podporu a ničení zařízení protivzdušné obrany. Umožňuje údery s vysokou přesností zásahu proti širokému spektru taktických cílů včetně obrněných vozidel, protiletadlových zbraní, lodí, transportních zařízení a skladů pohonných hmot.
Maverick má válcový trup vpředu zakončený buď skleněným krytem pro elektro-optické zaměřování, nebo krytem ze zinkové slitiny pro zaměřování infračervené. Střela má křídla protažená do dvou třetin trupu, kuželovitá bojová hlavice je umístěna v centrální části a je odpalována kontaktní roznětkou umístěnou na špičce střely. Druhý typ hlavice je opatřen zpožďovačem - těžká hlavice díky své kinetické energii pronikne nejprve stěnou cíle a k explozi dojde až ve vnitřním prostoru. Tento typ je velmi efektivní zejména proti velkým, dobře chráněným cílům. Pohon obou střel obstarává raketový motor umístěný za bojovou hlavicí.
AGM-65 Maverick nosí zvláště letadla A-10 (Thunderbolt II), F-15 (Eagle), F-16 (Falcon) a F/A-18 (Hornet). Jelikož jedno letadlo může nést až šest těchto raket (obyčejně ve svazcích po třech pod každým křídlem), pilot tak může zasáhnout během jedné mise více cílů. U střel se rovněž využívá metoda "launch-and-leave" ("vypustit a opustit"), která pilotovi dovoluje po zaměření a vypuštění rakety provést úhybný manévr nebo zaútočit na další cíl, aniž by se musel věnovat řízení střely po celou dobu jejího letu k cíli. Mavericky mohou být odpalovány z velké výšky stejně jako při přízemním letu. Cíl zasáhnou ze vzdálenosti od několika set stop až po 13 námořních mil (24 km) ze střední výšky.
Typy A a B jsou vybaveny elektro-optickým televizním naváděcím systémem, přičemž obraz viděný z pohledu střely se přenáší a zobrazuje v kokpitu letadla. To umožňuje pilotovi rozlišit a zaměřit i malé a vzdálené cíle.
Typ D používající infračervené zaměřování pracuje na obdobném principu jako typy A a B s tou výjimkou, že pro svou činnost nevyžaduje denní světlo a není omezen nepříznivým počasím.
Typ G má týž naváděcí systém jako typ D, má však některé softwarové modifikace umožňující sledování větších cílů. Hlavním rozdílem proti předcházejícím modelům je těžká průbojná hlavice.
Air Force přijalo první AGM-65A v srpnu 1972. Celkem obdrželo 25 750 kusů typů A a B. První AGM-65D byl vyroben v říjnu 1983 a do operačního použití byl nasazen v únoru 1986. Modely G byly poprvé nasazeny v roce 1989.
Střely AGM-65 byly použity letadly F-16 a A-10 v roce 1991 při útocích na obrněné cíle během války v Perském zálivu při operaci Desert Storm, kde sehrály velkou roli při destrukci důležitých iráckých vojenských zařízení.
 

Stručná charakteristika

Základní funkce řízená střela vzduch-země
Výrobci Hughes Aircraft Co., Raytheon Co.
Pohon Raketový motor TX-481 na tuhé palivo


Hmotnost při vypuštění
AGM-65A/B 462 lb 210 kg
AGM-65D 485 lb 220 kg
AGM-65G 670 lb 304 kg
Průměr 1 stopa 30,48 cm
Rozpětí 2 stopy 4 palce 71,1 cm
Dolet bude oznámen
Rychlost bude oznámena.
Letadlo používá A-10, F-15E, F-16 a F/A-18
Naváděcí systém AGM-65A/B elektro-optický televizní
AGM-65D/G infračervený
Hlavice AGM-65A/B/D 125 lb 56,7 kg
AGM-65G 300 lb 136 kg
Cena za jeden kus od 17 000 do 110 000 dolarů podle varianty.
Zahájení výroby srpen 1972
Ve stavu bude oznámeno


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved