zpět bezpilotní americké vojenské letouny

Bezpilotní americké vojenské letouny

NAVIGACE
HOME PAGE
Diskuse
Naše inzerce

X-46 a X-47 UCAV-N

Boeing a Northrop Grumman, USA

Připravil Lukáš Visingr


Dva pohledy na Boeing X-46


Zkratka UCAV-N znamená Unmanned Combat Aerial Vehicle - Navy a označuje program vývoje bezpilotního bojového letounu pro americké námořnictvo, který běží pod záštitou agentury pro pokročilé obranné projekty DARPA. Nový zbraňový systém bude plnit tři základní typy misí, a to taktický průzkum a sledování, potlačování protivzdušné obrany (SEAD - Suppression of Enemy Air Defenses) a přesné útoky na pozemní cíle.

Jak konkurs probíhá? Počátek roku 2001 byla ukončena fáze 1A, kdy obě soupeřící firmy (Boeing a Northrop Grumman) představily konečné podoby návrhů svých letounů. Nyní běží fáze 1B, během níž by měly nejprve spatřit světlo světa a pak vzlétnout UDS (UCAV Demonstration Systems), tedy demonstrační technologické prototypy. Z fáze 1 vzejde vítěz konkurzu (snad rok 2005) a na jeho základě bude vytvořen UOS (UCAV Operational System), jakýsi "druhý stupeň" prototypu (označení X-46B nebo X-47B, rok 2007), který bude větší a výkonnější než UDS. Sériové letouny by mohly nastoupit do služby počátkem druhého desetiletí 21. století. Jedná se tedy o stejný postup, jaký byl uplatněn u F-35

Typ X-47A Pegasus firmy Northrop Grumman má proti svému soupeři značný náskok a už nyní se mu dávají větší šance než Boeingu. 26. února 2001 byla kalifornském letišti El Segundo předvedena maketa a 30. července 2001 se světu ukázal skutečný prototyp. Ten nebyl vyroben u Northropa, ale ve firmě Scaled Composites, kterou vede geniální Burt Rutan (viz letoun ARES). X-47A poprvé vzlétl 19. června 2002 ze zmíněného El Segundo, kde je umístěno středisko vývoje pokročilých systémů (Advanced Systems Development Center - ASDC) společnosti Northrop. Zástupci Northropu sdělili, že během roku 2003 se přesune do China Lake, kde lze simulovat přistání na letadlové lodi.

Pegasus má netradiční tvar deltoidu (úhel náběžné hrany 55°, odtokové 30°). Je řízen pomocí šesti pohyblivých ploch, a to dvou flaperonů (tedy prvků spojujících funkce křidélek a klapek) a čtyř speciálních výsuvných ploch (dvou na horní a dvou na spodní části). Tryska má pravoúhlý tvar, takže se pravděpodobně počítá s vychylováním vektoru tahu v jedné rovině. Ve spodní části se nacházejí dvě vedle sebe umístěné prostory pro výzbroj a průzkumné vybavení. Předběžně se počítá s radarem se syntetickou aperturou (SAR) a výkonným elektrooptickým nebo infračerveným senzorem. Na X-47A by také měl být demonstrován systém automatického přistání pomocí GPS (ty současné vesměs využívají INS) a nový autodiagnostický systém, vyvinutý britskou společností BAE Systems.




Jeho konkurent, Boeing X-46, měl původně být jen "navalizovanou" verzí typu X-45 pro letectvo, ale úpravy byly nakonec tak rozsáhlé, že příbuznost se hledá jen těžko. Snad jen ta "zubatá" zadní část a vstup vzduchu k motoru jsou stejné... X-46 svým půdorysem poněkud připomíná F-117 (zatímco X-45 nepřipomíná vlastně vůbec nic); oproti X-45 je také menší a rozměrově se podobá svému konkurentovi. X-46 postrádá ocasní plochy, takže i on bude nejspíš řízen pomocí výsuvných ploch a/nebo vektorování tahu. Stejně jako u X-45 je nabízena lákavá možnost uskladnění a přepravy v kompaktních kontejnerech. Žádný model či prototyp X-46 dosud nebyl předveden, ale mělo by se tak stát v 1. čtvrtletí roku 2003.

 

Technické parametry UCAV-N

X-47A Pegasus  Sériový UOS 
Typ motoru: Pratt & Whitney JT-15D-5C  není znám 
Tah motoru: 14,6 kN  není znám 
Délka: 8,37 m  cca 10,2 m 
Rozpětí: 8,34 m  cca 13,2 m 
Výška: 1,53 m  cca 2,1 m 
Prázdná hmotnost: 1 725 kg  není známa 
Max. vzletová hmotnost: 2 475 kg  není známa 
Max. nosnost: 450 Kg  1 800 kg 
Max. rychlost: 500 km/h  1 000 km/h 
Akční rádius: není znám  1 600 km 
Operační dostup: není znám  10 500 m 
Vytrvalost: není známa  12 hodin 



Rozměry letounu, zdánlivě malé, byly takto zvoleny zcela úmyslně. UCAV-N je totiž určen pro službu na palubě nových letadlových lodí třídy CVNX. Kompaktní bezpilotní letouny zabírají mnohem méně místa, takže se hovoří o tom, že CVNX by jich mohla nést více než 100.


Pozn. Ten první obrázek je sqělý wallpaper do Windows... :-)



Prameny:


All Rights Released.


 


Pokud najdete v článku chyby, pište autorovi článku. Jeho jméno je uvedeno v záhlaví či na konci stránky.

V případě jiných dotazů, nápadů nebo problémů,  napište mail sem

Copyright © 2017 All Rights Reserved

Bez písemného souhlasu autorů není dovoleno využívat zveřejněné informace ke komerčním účelům.


Naše další stránky: Agile Factory | Experio | Beatles