zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Boeing B-47 Stratojet



Výzkum a vývoj B-47 začal v roce 1945 a prototyp poprvé vzlétla v prosinci 1947. USAF chtělo podzvukový bombardér středního doletu operující ve vysokých výškách (požadovalo minimální rychlost 805 km/hod, taktický dolete 1609 km a dostup 12 190 m). Před nasazením protiletadlových raket SAM (Surface-to-Air-Missiles) byly za největší hrozbu pro bombardéry považovány oprávněně stíhací letouny s vysokým dostupem (u B-29 za války byl nejčastější příčinou sestřelení útok zezadu). Protože Boeingův navrhovaný B-47 měl rychlost i obratnost stíhačů z konce 40. let a jejich hrozba tak byla minimalizována, byl vybrán pro sériovou výrobu a do služby začal být zařazován od roku 1952. Vzhledem k tomu, že tehdy ještě neexistovaly ani mezikontinentální (ICBM), ani ponorkové (SLBM) balistické střely, byl takový bombardér jediným možným nosičem jaderných zbraní, takže do roku 1956 bylo vyrobeno 2039 letadel B-47.
B-47 byl prvním čistě proudovým strategickým bombardérem mezi jehož hlavní znaky patřilo šest proudových motorů instalovaných po dvou na dvou podkřídelních pylonech blízko trupu a po jednom na dvou podkřídelních pylonech na vnějších stranách křídel. Rovněž bicyklové řešení zatahovatelného hlavního podvozku bylo revoluční a podpůrná kolečka pod křídly udržovala boční stabilitu a zatahovala se do pylonu nesoucího pár motorů. Při vzletu plně naloženého letadla byly také používány pomocné rakety a při přistání padák uložený v ocasní části.
Přestože byl B-47 těžší než jakýkoliv bombardér 2. světové války, jeho dolet byl 3500 nám. mil (6480 km). Díky základnám na území Spojeného království (UK), ve Španělsku, Maroku, na Guamu a na Aljašce a díky tomu, že byl schopen tankovat palivo za letu, byl jeho dolet považován za dostatečný (ve vzduchu dokázal vytrvat až 36 hodin).
Protože jaderné zbraně v 50. létech byly velmi rozměrné, byla pumovnice B-47 přizpůsobena pro jednu, maximálně dvě jaderné bomby o vysoké ničivé síle. Omezená nosnost letadla tedy byla kompenzována jejich počtem, přičemž cena za jeden stroj nepřesahovala 2 milióny dolarů. Jinak mohl bombardér nést samozřejmě i větší náklad konvenčních pum.
Sériová výroba pak umožnila snazší zavádění změn, u nejpočetnějších verzí B a E to byly například výkonnější motory se vstřikováním vody, vystřelovací sedačky, zvýšená nosnost a pumovnice uzpůsobená novým zbraňovým technologiím. Došlo také na modernizaci avioniky včetně rušícího zařízení ECM (Electronic CounterMeasures).
Nejdůležitější však byla revize určení letadla – v polovině 50. let došlo k rozvoji sovětských protiletadlových raket SAM a z výškového bombardéru se stal bombardér pro malé výšky. Schopnosti sovětských SAM názorně demonstrovalo sestřelení výškového průzkumného letadla U-2 pilotovaného Gary Powersem v květnu 1960.
Některé letouny B-47 byly upraveny na průzkumnou verzi RB-47, ale od roku 1960 započalo jejich vyřazování ze služby, které bylo ještě urychleno prudkým nástupem střel ICBM a SLBM. Poslední B-47 byl vyřazen v roce 1965 a na jeho místo nastoupily bombardéry B-52.
V souhrnu lze konstatovat, že B-47 byl technologickým pokrokem mezi bombardéry svými šípovitými křídly, proudovými motory, možností tankování za letu a operačními schopnostmi srovnatelnými s tehdejšími stíhači. Přes to všechno byl limitován vnitřními prostory, nosností a doletem a nedokázal se vyrovnat novým, nebezpečnějším hrozbám, ani pokročilejším letadlům, která byla schopna tatáž poslání plnit daleko efektivněji.
 
Stručná charakteristika
Výrobce Boeing Aircraft Company
Základní funkce taktický výškový bombardér středního doletu
Pohon šest proudových motorů General Electric J-47-GE-25; JATO (Jet Assisted Take-Off) – pomocné raketové motory odhazované po startu
Výkon 6x 7200 lb 6x 32 kN
Délka 107 stop 32,6 m
Výška 28 stop 8,5 m
Rozpětí 116 stop 35,4 m
Rychlost bojová 557 mph 896 km/h
max. 600 mph 966 km/h
Dostup 40 500 stop 12 300 m
Dolet 4000 mil 6440 km
Max. vzlet. hmotnost 206 700 lb 93 758 kg
Stoupavost mořská hladina 1850 ft/min 564 m/min
bojová (max. tah) 4350 ft/min 1326 m/min
Nosnost 20 000 lb 9072 kg
Šíp křídla 35°
Posádka tři (pilot, kopilot, bombometčík/navigátor)
Výzbroj dva 20mm kanóny v demontovatelných ocasních věžích


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved